Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Jag har provat Nutrilett förut men denna gången ska jag prova Naturdiet. Men jag kommer äta ett mål vanlig mat om dagen ihop med dottern och så behöver jag den extra energin för att orka sköta om hus och gård :)
Sist när jag körde på pulverdiet svimmade jag och höll på så hoppas det går bättre denna gängen :D

Senast ändrad:

Jag har provat Nutrilett förut men denna gången ska jag prova Naturdiet. Men jag kommer äta ett mål vanlig mat om dagen ihop med dottern och så behöver jag den extra energin för att orka sköta om hus och gård :)
Sist när jag körde på pulverdiet svimmade jag och höll på så hoppas det går bättre denna gängen :D

Ok jo nutrilett prova jag med för några år sedan, tyckte det mest smaka socker och choklad. Det va inte alls gott som dom sa att det skulle vara sen så hände det inte mkt i vikt heller trots motion.

Ok men det låter bra att byta ut alla mål förutom ett, glöm inte dricka vatten bara. Men inte för mkt vatten! Bara lagom=)

Jo jag svimma jag med, sen gjorde jag koll på det o läkaren sa att blodvärdena va för låga och blodsockert var känsligt. Så nu har jag inte gått på ngn diet alls, bara väldigt mycket motion=)
Men nu ska jag på det igen, mina knän gör ont av denna övervikt. Vill ner till 80kg ilf.

En kompis prova naturdiet o hon tyckte om den. Jag har dock inte provat den.
Dela med dig här sen och säg vad du tycker om den=)

En liten brasklapp bara.

För samma mängd kalorier som naturdiet etc ger går det att äta betydligt bättre och godare. Upptäckte det när jag för skoj skull la in pulverdieterna i VV´s program. Liten chock faktiskt.

Just i detta nu dricker jag Naturdiets Blåbärs smoothie den är galet god! :love: Ska köpa hem lite andra smaker oxå.

När jag provade nutrilett tyckte jag deras pulver blev lite strävt och otäckt att dricka men Naturdiets är mycket lenare längtar redan tills jag får dricka nästa!!! :D

Inne på tredje dagen nu och känner mig helt okej. Lite trött på morgonen och lite tung i huvudet. Men lyckades iallafall få i mig 3 liter vatten igår så känner mig betydligt piggare nu än igår morse!
Gått ner 1 kg har jag gjort oxå :D ska försöka hålla lite striktare så jag får lite snabbare resultat!

Inne på tredje dagen nu och känner mig helt okej. Lite trött på morgonen och lite tung i huvudet. Men lyckades iallafall få i mig 3 liter vatten igår så känner mig betydligt piggare nu än igår morse!
Gått ner 1 kg har jag gjort oxå :D ska försöka hålla lite striktare så jag får lite snabbare resultat!

Heja va du är duktig!:banana:
Vill bara säga en sak, du ska nog akta dig för o dricka för mycket vatten. Det är inte bra alls, man kan bli sjuk. Folk säger att man ska dricka 4liter vatten per dag, jag får inte ens ner 2liter. Frågade min läkare om det ang 4L och han sa då att det är inte alls bra att dricka 4liter och att man skulle akta sig för att dricka för mycket vatten.
Han sa att man känner själv hur mycket som är normalt för en själv, och för mig var det max 2liter. Kolla upp detta med din läkare är du snäll, så det inte händer ngt.

Annars så ska jag med prova naturdiet nu:bow:

Ha det bra!

Svarar på ett inlägg långt bak i tråden, men det var detta som kändes mest relevant att svara på. :)

Jag hoppade in i den här tråden för länge sedan. Reggade mig på VV online, men kände att det liksom inte passade mig. Allt gick ut på att äta lågkalorimat, välja lättmargarin istället för Bregott på mackan osv. Jag som har vuxit upp med att man ska äta riktigt smör och välja äkta varor istället för light-produkterna.
Jag köpte ett träningskort på gymmet och har varit där 0 gånger. :o Jag känner att jag helt enkelt inte har tid och lust att gå på gym, så är det.
Jag har en crosstrainer hemma, som jag brukade flitigt en period för något år sedan när den var nyinköpt, sedan ledsnade jag på det.
För att ägna mig åt något så måste jag tycka att det är roligt.

Mitt problem är att jag faller konstant för godis, kakor, glass, chips, ostbågar osv. Allt snacks-liknande är så gott, tycker jag. Har vi något hemma och jag är sugen, så kan jag inte låta bli att ta. Är jag extremt sugen och vi inte har något, så kan det t o m bli en bilresa till affären och inhandlande av onyttigheter. :(
Äter jag inte godis, så äter jag mackor istället när jag är sugen på något gott, och jag antar att begäret efter kolhydrater därmed stillas.

Länge har jag tänkt att den där boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt skulle vara intressant att läsa. Häromveckan tog jag och beställde den, efter att ha läst en artikel om den. När boken väl kom hem så mer eller mindre streckläste jag den. Jag blev till fullo övertygad om lchf och att det är så vi bör äta. Sambanden mellan kolhydratrik kost och våra västerländska sjukdomar så som diabetes, karies mm, var alltför tydliga i boken. Det finns inte en enda studie som signifikant visar att lågkalorikost överträffar lågkolhydratkost gällande viktnedgång, dvs att viktnedgången är signifikant stor till lågkalorikostens fördel.

Svårigheten för mig är att jag är riktigt kolhydratälskande, och det är också mitt livs stora fettinlagringsorsak som jag ser det, för jag äter mycket kolhydrater i form av potatis, ris, pasta, bröd, även fastän jag kan låta bli snacksen. Jag ser sambanden tydligt för min del. När man äter mat rik på kolhydrater så stiger blodsockret, olika fort beroende på snabba eller långsamma kolhydrater, men stiger det gör det. Kroppen börjar då producera insulin, ett hormon som bidrar till att lagra fett i kroppen. Insulinet ska föra in socker (glukos) i kroppens celler. Med höga doser av insulin i blodet så gör den uteblivna fettförbränningen att kroppen tycker att den saknar näring och man blir hungrig. Samtidigt har man ett överskott av energi som lagras i våra fettdepåer. Resultatet blir viktuppgång.
Detta samband har jag inte haft klart för mig tidigare, innan jag läste boken.

Tittar man på hästar så har vi ju samma sjukdomar hos dem numer. Diabetes (insulinresistens) och karies är vanligt förekommande. Även fastän hästarna äter bara fri tillgång på hö, så är det höet ofta rikt på lättlösliga kolhydrater och stärkelse.

Jag har nu nyss för några dagar sedan påbörjat lchf-kost. :) Det känns helt rätt, men det gäller att inte falla tillbaka till frestelserna.

Dricker jag för lite så svimmar jag så runt 2-3 liter brukar vara lagom. Är det varmt en dag och jag är mycket aktiv behöver jag 3 liter. :)

Har nu gått ner 3 kg och hoppas det fortsätter åt rätt håll :) Går ju ner lite långsammare eftersom jag oftast äter ett mål lagad mat om dagen.

Köpte Naturdiets choklad o hasselnöts bars igår, de smakade lusern :D

Ska även tipsa om Naturdiets viktprogram som finns på deras hemsida, tyckte det var riktigt bra!
Använder även sidan Min Mat som lite extra stöd när det behövs :)

Senast ändrad:

Oj, hur tolkade du VV så? För mig var det precis tvärtom, en oerhörd frihet att välja det jag behövde för att må bra. Undviker kolhydrater och äter riktigt socker, riktigt fett, fet yoghurt etc - men är med i VV Online. Funkar klockrent. Jätteskönt att själv få välja vad jag stoppar i munnen (ingen dietlista), men ändå har tillgång till bra recept.

Efter att ha provat SSS/LCHF/diverse dieter (och en mångårig aktiv ätstörning) måste jag säga att jag tycker VV är det som fungerar absolut bäst i vardagen. D v s det går att planera, det går att festa loss utan att börja om från början. Jag tycker jag äter väldigt gott, jag äter pizza en gång i veckan, äter mitt favoritchoklad (Dubbelnougat), en glass då och då och går ändå ner mellan 0,5-1 kg/vecka.

Övriga dieter funkar också för mig såtillvida att jag gör ner i vikt, men jag känner att det kostar på för mycket. Det är givetvis en personlig reflektion, alla är vi olika. Men både SSS och LCHF blir för mig en snabbuppgångsdiet om jag så mycket som tänker på bröd, ris eller andra kolhydrater. Och därmed blir det för kostsamt för mig i min livskvalité - att helt avstå kolhydrater.

Det finns inte en enda studie som signifikant visar att lågkalorikost överträffar lågkolhydratkost gällande viktnedgång, dvs att viktnedgången är signifikant stor till lågkalorikostens fördel.

En mycket udda formulering, måste jag säga. Det är klart att det inte finns någon avgörande skillnad mellan en lågkolhydrat och en diet innehållande "normalt" med kolhydrater vid viktminskning (bortsett från den inledande viktminskningen p.g.a. vatten), så länge kalorimängden är densamma.

Det finns flertalet studier som påvisar tvärtom, dvs som signifikant visar att lågkolhydratkost överträffar lågkalorikost gällande viktminskning. :)

Dricker jag för lite så svimmar jag så runt 2-3 liter brukar vara lagom. Är det varmt en dag och jag är mycket aktiv behöver jag 3 liter. :)

Har nu gått ner 3 kg och hoppas det fortsätter åt rätt håll :) Går ju ner lite långsammare eftersom jag oftast äter ett mål lagad mat om dagen.

Köpte Naturdiets choklad o hasselnöts bars igår, de smakade lusern :D

Ska även tipsa om Naturdiets viktprogram som finns på deras hemsida, tyckte det var riktigt bra!
Använder även sidan Min Mat som lite extra stöd när det behövs :)

Ok bara du mår bra så är det ju bra:D

Ok men det är ju bra med långsam viktnedgång, då håller det längre:)

Ja dom där barsen har en konstig smak, jag smaka en från modifast o tyckte det smaka mest socker, gilla den inte alls. Likaså modifast potatis/purjolöksoppa och vaniljsmakdrycken. Soppan är vidrig! Fy har aldrig ätit värre än den! Vaniljdrycken smakar vaniljsås men den är drickbar.
Latte,choklad,hallon och smootiesna är goda. Pastan som nyss kommit ut är sådär, smakar lite konstigt. Sen finns det ju sparrissoppa och den är god, fick den en gång att explodera:D:laugh: Riste varm soppa i mixerbehållaren...

Jag måste gå ner igen, jag vantrivs med mig själv nu...
Jag hamna i en depression efter en arbetsplatsolycka där jag skadade ryggen och fick gå sjukskriven ett tag samtidigt som sjukskrivningen pågick så sa företaget upp mig pga detta. Så där satt jag hemma o hade ont, gick på värktabletter och tröståt...:cry::crazy: Gick upp från 82kg till 93,5kg fick en chock då jag vägde mig, så jag vägde om mig 3ggr... Sen gick jag ner 3,5kg och väger nu 90kg till 171cm. Det är för mycket för mig, jag vantrivs något så fruktansvärt!!! Vill ner till 80kg ilf o stanna där. Så jag slipper skämmas för mig själv o titta i marken då jag möter folk, hoppas på att ingen jag känner ser mig. Nu har jag verkligen tänkt på att inte stoppa i mig onyttigheter o socker i mängder. Därför följer jag denna tråden för att få stöd av er alla här inne.

Kram på er!

*knapp*
Det som blev förmycket för mig var för några helger sen då jag för en gång skull gick ut på fest, då kom en bekant som jag inte träffat på ½ år ungefär fram och säger "Nämen gud va du blivit tjock" och senare på kvällen försökte någon få mig till sitt kvart i tre ragg med frasen "Jag är tjock och du är tjock visst kan vi väl hångla" :cry:
Då jävlar rent ut sagt blev jag så ledsen så just då kunde jag inte ens börja banta för jag var för upprörd, men nu har jag fått lite distans till eländet :D

*knapp*
Det som blev förmycket för mig var för några helger sen då jag för en gång skull gick ut på fest, då kom en bekant som jag inte träffat på ½ år ungefär fram och säger "Nämen gud va du blivit tjock" och senare på kvällen försökte någon få mig till sitt kvart i tre ragg med frasen "Jag är tjock och du är tjock visst kan vi väl hångla" :cry:
Då jävlar rent ut sagt blev jag så ledsen så just då kunde jag inte ens börja banta för jag var för upprörd, men nu har jag fått lite distans till eländet :D

Men vad är det för kompis som uttrycker sig så? Fy fasiken vad elakt rent ut sagt.
Kvart i tre raggningarna kan iofs vara lite plumpa så det kan man försöka skaka av sig men din kompis kommentar var bara elak tycker jag.

Massa styrkekramar kommer här.

Träffa en bekant (gamla stallägaren) i förra veckan som jag inte sett på 6-7 månader. Hennes kommentar: Men oj vad smal du blivit hur mycket har du gått ner?
När jag berätta det sa hon: Men hur har det gått till så tjock har du aldrig varit ju.

Det roligaste av allt är att medans jag hade hästen hos henne så sa hon dagligen saker i stil med: Du som är så tjock måste tänka dig för vad du äter. Ska inte du hänga på på en pulver diet? Du vet väl att feta människor är fula människor osv osv i all oändlighet. Det gick inte en enda dag utan att hon lyckades pika mig för min övervikt.

Tycker därför det är märkligt att hon nu då när jag lyckats gå ner endel står och säger att hon aldrig upplevt mig som direkt tjock. Jaja glad att jag inte är kvar hos henne i alla fall.

Men vad mycket konstiga människor det finns, som känner att de har rätten och ibland kanske också skyldigheten att "berätta för en" att man är tjock. Tack, det vet jag så bra själv.. :S

Men vad mycket konstiga människor det finns, som känner att de har rätten och ibland kanske också skyldigheten att "berätta för en" att man är tjock. Tack, det vet jag så bra själv.. :S

Ja min gamla stallägare ansåg att det var hennes skyldighet att upplysa mig om det i princip dagligen. Fast hon har konstiga värderingar generellt tyvärr. Hennes då 13 åriga dotter gnällde över att hennes bröst vara fula. (de växte ojämnt när de började växa) Mammans kommentar: ja men brösten kan man alltid opererar tänk på de feta människorna som är fula istället de kommer aldrig ha råd att operera sig. :crazy:

Men visst jag håller med dig om att man är så medveten om att man är överviktig och man blir garanterat inte smalare av att man får det påtalat både då och nu. Jag var tvärt om eftersom jag gick hem och tröståt så blev jag fetare. Hade jag blivit smalare varje gång folk sagt att jag var fet hade jag varit en pinne i dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka