Sv: Ny viktutmaning
Svarar på ett inlägg långt bak i tråden, men det var detta som kändes mest relevant att svara på.
Jag hoppade in i den här tråden för länge sedan. Reggade mig på VV online, men kände att det liksom inte passade mig. Allt gick ut på att äta lågkalorimat, välja lättmargarin istället för Bregott på mackan osv. Jag som har vuxit upp med att man ska äta riktigt smör och välja äkta varor istället för light-produkterna.
Jag köpte ett träningskort på gymmet och har varit där 0 gånger.
Jag känner att jag helt enkelt inte har tid och lust att gå på gym, så är det.
Jag har en crosstrainer hemma, som jag brukade flitigt en period för något år sedan när den var nyinköpt, sedan ledsnade jag på det.
För att ägna mig åt något så måste jag tycka att det är roligt.
Mitt problem är att jag faller konstant för godis, kakor, glass, chips, ostbågar osv. Allt snacks-liknande är så gott, tycker jag. Har vi något hemma och jag är sugen, så kan jag inte låta bli att ta. Är jag extremt sugen och vi inte har något, så kan det t o m bli en bilresa till affären och inhandlande av onyttigheter.
Äter jag inte godis, så äter jag mackor istället när jag är sugen på något gott, och jag antar att begäret efter kolhydrater därmed stillas.
Länge har jag tänkt att den där boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt skulle vara intressant att läsa. Häromveckan tog jag och beställde den, efter att ha läst en artikel om den. När boken väl kom hem så mer eller mindre streckläste jag den. Jag blev till fullo övertygad om lchf och att det är så vi bör äta. Sambanden mellan kolhydratrik kost och våra västerländska sjukdomar så som diabetes, karies mm, var alltför tydliga i boken. Det finns inte en enda studie som signifikant visar att lågkalorikost överträffar lågkolhydratkost gällande viktnedgång, dvs att viktnedgången är signifikant stor till lågkalorikostens fördel.
Svårigheten för mig är att jag är riktigt kolhydratälskande, och det är också mitt livs stora fettinlagringsorsak som jag ser det, för jag äter mycket kolhydrater i form av potatis, ris, pasta, bröd, även fastän jag kan låta bli snacksen. Jag ser sambanden tydligt för min del. När man äter mat rik på kolhydrater så stiger blodsockret, olika fort beroende på snabba eller långsamma kolhydrater, men stiger det gör det. Kroppen börjar då producera insulin, ett hormon som bidrar till att lagra fett i kroppen. Insulinet ska föra in socker (glukos) i kroppens celler. Med höga doser av insulin i blodet så gör den uteblivna fettförbränningen att kroppen tycker att den saknar näring och man blir hungrig. Samtidigt har man ett överskott av energi som lagras i våra fettdepåer. Resultatet blir viktuppgång.
Detta samband har jag inte haft klart för mig tidigare, innan jag läste boken.
Tittar man på hästar så har vi ju samma sjukdomar hos dem numer. Diabetes (insulinresistens) och karies är vanligt förekommande. Även fastän hästarna äter bara fri tillgång på hö, så är det höet ofta rikt på lättlösliga kolhydrater och stärkelse.
Jag har nu nyss för några dagar sedan påbörjat lchf-kost.
Det känns helt rätt, men det gäller att inte falla tillbaka till frestelserna.