Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

kopur

Trådstartare
Vår nuvarande tvättmaskin har börjat sjunga på sista versen... programmen har börjat haka upp sig o s v så vi måste köpa ny. Den fanns i huset när vi flyttade hit, så jag är osäker på åldern, men den måste vara 10 år i alla fall.

Då är ju frågan VAD man ska köpa? Ni som köpt ny tvättmaskin nyligt - vad köpte ni och vad är det bästa/sämsta med den maskin ni valde? Har för mig att jag läst annons förut om någon som hade "strykfritt" program för skjortor och det lät ju intressant. Är det någon som har en sådan? Funkar det?

Ibland ser man dessutom att man kan få ett paketpris om man köper både tvättmaskin och torktumlare samtidigt. Vår torktumlare fungerar fortfarande u a, men den är i samma ålder som tvättmaskinen (alltså i alla fall 10 år) så man kanske måste räkna med att den också går sönder snart? Ska man satsa på att köpa båda nya ifall man får ett bra paketpris - eller ska man bara byta tvättmaskinen och fortsätta på torktumlaren så länge den funkar?

Alla synpunkter mottages tacksamt!
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Av någon konstig anledning så har jag alltid köpt begagnat :eek: men det har slumpat sig så, att de jag har köpt har bara varit tvättade i några gånger och de har hållit länge :laugh:. Det jag tycket är bra att storleken på maskiner har ökat och varven på centrifugeringen. Sen är nog de flesta maskiner ganska så lika, så det är nog smaken som avgör. För min del så tycker jag inte om en massa lull lull utan enkla raka program.
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Har faktiskt just kollat lite annonser om begagnade... men det var mest ganska gamla maskiner... En verkade dock rätt ny - men begärt pris var bara 500 kr lägre än vad de flesta onlinebutiker verkar ta för en ny av samma sort. Ja, en onlinebutik hade den faktiskt lika billigt! Och då känns det ju inte det begagnade alternativet intressant...
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Nej det förstår jag men jag har handlat av vänner kanske lite skillnad:laugh: men gå efter vad du har som krav av en maskin.
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Jag rekommenderar som alltid att man kollar med Råd & Rön när man ska köpa maskiner av alla de slag. :idea:
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Kolla så att maskinen har ett bra cenrifugerings-varvsantal! Så att den centrifugerar bra!
I alla fall så att man kan välja kanske olika antal varv på maskinen!

Vi fick en ny maskin här i kåken,och det är jättedåligt varvantal på centrifugeringen,så tvätten är ganska blöt när man plockar ur den..
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Jag skulle aldrig köpa något annat än energiklass A. Dessutom skulle jag kolla så att masinen har bra program för mindre tvättmängd.
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Alla synpunkter mottages tacksamt!

Då ska du få mina....;)

Det har funnits en trend att maskinerna ska använda minsta möjliga mängd vatten. Det kan påverka tvättresultatet avsevärt. ...beroende på vad man tvättar. Om man tvättar trosor och kalsonger spelar det inte så stor roll eftrsomman kan lägga i mindre mängd tvätt. Men ska man stoppa in hästens thermotäcke så är den mindre vattenmängden ett elände. Det blir inte rent. Och tvättmedlet sköljs inte ur.

Har man egen brunn så så är det att föredra att den verkligen använder det vatten som behövs.

Energiklass A i all ära. Men hur mycket el man förbrukar beror på hur man använder maskinen och jämför man maskiner så är spareffekten extremt marginell!! Knappt märkbar faktiskt. Kolla själv!

Stirra dig alltså inte blind på "klassning" utan kolla vad de verkligen förbrukar.
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Kl

Jag köpte en ny för första ggn i mitt vuxna liv, 30 år sådär, har bara haft begagnat hittills turligt nog. Det är en Bauknecht och den har funkat jättebra hittills.
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

En viktig bit är att det finns möjlighet att få den hemkörd och installerad... tycker jag. ;)
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Vi köpte en whirlpool AWO/D 7726.

En sån här http://elprodukter.se/product.asp?product=16718

Jag är jättenöjd med den. Den har stor trumma och hål, så det är jättelätt att stoppa i och ta ur tvätten.

Bra centrifugering, vilket är ett måste eftersom vi har så dåligt med torkmöjligheter i vårat hus.

Den är tystgående.

Som sagt, jag är supernöjd!
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Då ska du få mina....;)

Det har funnits en trend att maskinerna ska använda minsta möjliga mängd vatten. Det kan påverka tvättresultatet avsevärt. ...beroende på vad man tvättar. Om man tvättar trosor och kalsonger spelar det inte så stor roll eftrsomman kan lägga i mindre mängd tvätt. Men ska man stoppa in hästens thermotäcke så är den mindre vattenmängden ett elände. Det blir inte rent. Och tvättmedlet sköljs inte ur.

Problemet du får när du tvättar täcket är att det du tvättar är vattentätt, det brukar finnas program på maskinerna som använder extra mycket vatten t ex ylletvätt. Jan brukar annars lösa det som så att jag helt enkelt häller i mer vatten genom tvättmedelsfacket (när maskinen redan är igång).
 
Sv: Ny tvättmaskin - vad ska man köpa??

Jag håller med helt. I större delen av landet är vatten ingen bristvara, och dagens extremt vattensnåla maskiner ger ett resultat som är rätt kasst. I synnerhet om man försöker vara snål och miljövänlig genom att fylla maskinen ordentligt.

Det är något som inte är rätt när jag måste välja tillvalet "extra sköljning" eller "extra vatten" på varje tvätt på alla moderna tvättmaskiner jag testat, för att slippa känna att det är tvättmedel kvar i tyget efteråt. Men det är begripligt att tvättmaskinstillverkarna väljer att göra normalprogrammet kasst, eftersom det är enda sättet att få bra energiklassning med dagens kriterier.

Och ja, jag vet att större vattenmängd ger högre elförbrukning också, men jag tycker inte att nyttan uppväger nackdelarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
386
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Saija
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp