ny trend: Halti?

bigwig

Trådstartare
Varit medlem på forumet länge men är så oerhört oteknisk så har aldrig lärt mig hur man gör det här med trådar och inlägg utan valt att följa alla intressanta diskussioner i bakgrunden.. Men känner nu att det är dags att göra ett försök :)

Tycker mig se en ökning i användandet av halti på relativt kort tid. För ett-två år sedan såg jag det sällan, men bara i morse på korta morgonpromenaden hade 3 av de 5 hundarna vi mötte halti..

Själv har jag aldrig varit i behov av en och inte heller mött särskilt många ägare som har använt halti på sina hundar och därav aldrig behövt reflekterat över det speciellt mycket.
Däremot kan jag tycka att det uppstår ett problem nu när "var och varannan" använder halti. Känns som att vissa bara använder det "för att" = hunden går lugnt och gör inga utfall mot vare sig cyklar eller andra hundar, dvs inget synligt problem för mig som mötande.
Sedan finns det de som verkligen har problem med hundmöten, ex igår när jag kommer på cykel, gör mig hörd så hundägaren ser mig och tar sedan en rejäl omväg runt ägare och hund med halti - trots detta gör hunden utfall och ägaren får inget fäste under skorna utan blir dragen några meter innan hon får stopp på hunden.

Så:
Har det blivit mer accepterat att använda halti?
Vad anser ni själva om halti? Ett bra redskap eller något ni aldrig skulle använda er av?
Har er bild av halti ändrats på senare år?
Hur gör ni om ni möter en ägare vars hund har halti på en gångväg? Försöker ni öka avståndet mellan er och den andre hundägaren eller låter ni h*n avgöra om avståndet är tillräckligt stort?

Sv: ny trend: Halti?

Jag har halti på min stora hund. Han går för det mestsnällt och fint i det och det ser säkert ut som han "inte behöver det" (i alla fall när vi inte går många i grupp, då kan han dra koppel) Saken är den att jag har problem med min lilla och behöver kunna styra upp honom. Då kan jag inte ha fokus på min stora. Han gör sällan utfall elelr liknande man kan ibland dras med av den lilla - och då är det 45 kilo som kan göra ett oväntat tigersprång när jag har fullt upp med min lilla. Jag har sett den hunden dra iväg med mitt ex som vägde 100 kg. Han är stark som en tjur och bangar inte för något om drivkraften är stark nog(Vi pratar om en hund som kan hoppa ut över stup eller upprepade gånger utmana elstaket)

Därav haltin som säkerhetsbroms.

Har dryftat frågan med en hundkiropraktor när jag var där med hunden efter sjukdom, och denne verkade inte ha något emot användandet.

Senast ändrad:

Intressant med kiropraktorn! Nyfiken på vad deras rekomendationer var för några år sedan, för jag tycker i alla fall att det känns som att det numera är fler (ex. tränare & aktiva inom olika grenar etc.) som anser att haltin är mer ok att använda, även som en säkerhetsåtgärd.

Eftersom du använder halti; hur vill du att en mötande hundägare ska agera? Jag vill gärna hjälpa istället för att stjälpa, och med en stor hund har jag märkt att många hundar väljer att försvara "lite extra" vid möten. (har mött samma hundar när jag är hundvakt åt en cavalier)

Har jag min stora med mig så är det skitsamma, bara ni inte är upp i röven på oss. Men är min llilla med så brukar det inte vara något problem - folk håller avståndet...

Faktum med att jag brukar reglera avståndet rätt bra på egen hand om jag kan. Halti är i sig inte avgörande utan hur hundarna beter sig.
Märkligt nog så har jag mycket mindre problem med idioter med framrusande hundar när jag har bägge hundarna med och den lilla vrålar än jag har när jag går med hundarna en och en.

Det är väl lite som med hjälptyglar på häst: Så länge man använder dem rätt orsakar de ingen skada. Dock kan jag också se att det blivit något av en trend, för de funkar ju så himla bra, och gör att folk slipper skola sina hundar...

Egentligen är ju haltin ett träningsredskap, som ska användas under själva skolningsperioden, men jag kan också förstå att det finns vissa fall där det kan ses om okej att använda hela tiden. Nödbroms, helt enkelt. Man behöver aldrig ta i hunden, men om nåt hände finns den där.

Jag är nog lite emot det där med halti, eller inte just halti men olika typer av hjälpredskap. Jag tycker nog att det finns tusen andra metoder som kan avhjälpa problemet om man bara har tillräckligt mycket vilja och orken att lägga energi på det. Jag personligen tror att man vinner mer på det under längre sikt. Relation, kommunikation, kontakt och så lite lydnad på det är big words i min värld (nej då, jag är inte aaalls hjäntvättat sen jag började på bruks :angel:) men det är min personliga åsikt och om andra föredrar halti eller vad det nu kan vara så fine, det skiter jag fullständigt i :D

Jag använder halti på min rottishane nu. Han väger ca 50kg, jag ca 60kg. Han gör utfall emot andra hanhundar och för andras säkerhet använder jag detta så jag vet att jag kan hålla honom. Detta är en kortsiktig lösning medans vi arbetar med problemet. Vi har bara haft honom 1½vecka så vi har inte hunnit arbeta bort det, men vi jobbar på det.

Jag är både för och emot hjälpmedel, jag anser det okej så länge som det används medans man arbetar bort problemen man har. Jag anser det även vara okej om ägaren använder det pga sjukdom eller liknande då man kanske måste hitta hjälpmedel för att klara av att ge vovven det den behöver. Men i normalfall ska det enligt mig vara en kortsiktig lösning och ingen permanent lösning.

Jag tycker att halti är en bra grej om man har en stor hund som utan förvarning kan dra iväg. Hellre att man använder ett så enkelt hjälpmedel istället för att bli släpad efter hunden, eller att hunden skulle råka ut för slagsmål eller olyckor. Man får bättre kontroll helt enkelt.

När hunden väl har lärt sig att det inte bara är att slänga sig efter hundar, cyklar, eller vad det nu kan vara, så slappnar den oftast av och är mycket lättare att få kontakt med. Därifrån kan man träna kontaktövningar, och se till så att hunden kan gå avslappnat i halsband också.
Att helt plötsligt försöka träna kontakt med en vuxen hund för första gången när den flåsar efter något i fjärran är ju inte det lättaste. ;)

Nu skiter väl många i kontaktövningarna, antingen på grund av okunskap eller lathet. Folk går ju mindre och mindre till instruktörer eller brukshundsklubbar och ber om hjälp, och det är väl den största anledningen till att man ser fler hundar med halti numera.

KL

Min stora fundering är hur så många kan prata sej varma för haltin samtidigt som de förfasar sej över stackel!

Det är i min värld två sidor av samma mynt.
Man utsätter hunden för ett obehag för att få den att låta bli vissa saker...

/Swat

Den beskrivningen passar ju även in på att dra bort hunden från en spännande kissfläck med hjälp av koppel och strypkedja.

Visst är det så!

Men hur kan man se haltin som ett "enkelt hjälpmedel", medan stacklet är "tortyr"?

Är det för att haltin ser snällare ut och påverkar hunden mer på det mentala planet?

Och jag skall inte ens börja prata om "antidrag-selar" :cool:

/Swat

Jag har erfarenhet av både stackel och "anti-dragselar" av olika slag, men haltin tycker jag är effektivast av dessa hjälpmedel.

Ett stackel trycker jag har precis samma effekt som en strypkedja. Hunden känner inte av piggarna om den är tillräckligt uppspelt, och blir således lika mycket hängande i kopplet som med ett vanligt stryp. Den kan däremot få ont av piggarna i efterhand, vilket gör det helt värdelöst.

Anti-dragselar är mest skräp. En Y-sele har ungefär samma effekt som en "dressyrsele" med nylonrep som går under frambenen. Den lyfter hela framdelen på hunden, vilket visserligen gör att hunden står på två ben istället för fyra, men den hänger fortfarande med hela sin tyngd i kopplet. Dressyrselen ger dessutom skav på köpet.
De finns ju anti-dragselar där man knäpper kopplet framme i bringan på hunden. Dessa tror jag fungerar lite bättre, om man har en mindre hund, eftersom hunden rent teoretiskt ska vända mot ägaren när den drar.

Men som sagt, med ett halti tycker jag att det blir mindre ryck och drag, och hunden lyssnar snabbare. Man får också respons på mindre signaler, vilket gör att ägaren eventuellt får upp ögonen för t ex kontaktövningar och kan jobba med problemet därifrån.

Visst är det så!

Men hur kan man se haltin som ett "enkelt hjälpmedel", medan stacklet är "tortyr"?

Är det för att haltin ser snällare ut och påverkar hunden mer på det mentala planet?

Och jag skall inte ens börja prata om "antidrag-selar" :cool:

/Swat

Men haltin är väl inte snällare än stackel och rent vidrig om man tänker ergonomiskt, om det blir ett ryck så blir det en regelrät nackmanipulation...

Sen är säkert haltin bra om man håller hunden kort och hela tiden under uppsikt och förhindrar att det blir ett ryck.

Vad är antidrag sele?

Jag har en helt vanlig sele med ringen på bröstet istället för uppe på ryggen, den gör att han inte får kraft när han vill dra iväg, men skadar inte på något sätt.

Det är precis som du skriver för många, att haltin ger snabb effekt och gör hunden "mer lyhörd" - i alla fall för en tid.
Det galna är - i min värld - att så få personer funderar på hur det kan komma sej!

Stacklet "nyper" hunden i halsen, antidrag-selen skaver i armhålorna...och haltin.....?

För många så är haltin bara ett redskap som hindrar hunden från att dra med "full kraft".
För mej är haltin en redskap som med största möjliga tydlighet sänder starka dominerande signaler till hunden. Dessa signaler dämpar hunden och gör den mindre benägen att ta egna initiativ.
Om man är medveten om detta och väljer att använda redkapet ändå så är väl allt frid och fröjd!? Men om man tror att hund = häst och halti = grimma så är man väldigt fel ute.

/Swat

Jag håller med i vad du säger.

Jag har inte sett att hundarna blivit "veka" eller "underkastade" pga av haltin, men det beror säkert på ras och hur man vill ha hunden. Om man har en förig ras och vill träna bruks, då uppkommer det säkert.

Men hur som helst, även om jag tycker att haltin är ett bra hjälpmedel, så är det just ett hjälpmedel. Det ska användas på rätt sätt och kombineras med träning. Och det ska inte sitta på så länge hunden lever, vilket många hundägare börjar verka tro.

KL

Min stora fundering är hur så många kan prata sej varma för haltin samtidigt som de förfasar sej över stackel!

Det är i min värld två sidor av samma mynt.
Man utsätter hunden för ett obehag för att få den att låta bli vissa saker...

/Swat

Rent krasst så borde väl egentligen en nosgrimma vara "värre" för en hund som typ kastar sig och gör utfall än vad ett stackel skulle vara på...säg en väldigt välpälsad hund.

Mammas nuffe med alla sina "dubbelhakor" och all sin päls skulle nog inte bry sig alls om ett stackel.

Knapplån.
Jag kanske inbillar mig, men jag upplever ibland att nosgrimma (Gentle leader) har blivit rätt vanligt bland "klickertränare"?

Hur fungerar haltin i praktiken, jag har bara sett den i sin förpackning och det säger inte så mycket, och jag har ingen lust att köpa för att bara se hur den fungera, så nyfiken är jag inte... ;)

Men jag och en kompis började fundera på hur den faktiskt fungera, hon har en stark hund som visserligen är snäll i koppel men som hon skulle vilja börja cykla med, och är rädd att hon kommer att dra omkull henne på cykeln, och där funderade vi om haltin skulle kunna vara ett alternativ.

Absolut inte Halti på hund som springer bredvid en cyckel!
Haltin är en nosgrimma som man fäster underifrån med kopplet, hundens huvud dras åt sidan om hunden drar eller gör utfall.

Absolut inte Halti på hund som springer bredvid en cyckel!
Haltin är en nosgrimma som man fäster underifrån med kopplet, hundens huvud dras åt sidan om hunden drar eller gör utfall.

Jag hade halti som "livlina" när jag cyklade med min 44 kg tunga schäfer.
Hans sele var kopplad till Springern på cykeln, men om det skulle dyka upp något som t.ex. en katt i en häck eller en hund rusande ut i sitt flexikoppel, kunde jag försiktigt lika hans huvud åt sidan medan jag saktade ner farten.
Jag var hela tiden observant på omgivningen så jag hade koll på eventuella "faror" och vi hade aldrig några plötsliga ryck.
Otänkbart att jag skulle cykla enbart med halti.

Okej, men varför inte? Jag kanske måste se den i verkligheten för att förstå, för i teorin låter det ju väldigt bra att kunna dra hundens huvud åt sidan istället för att bli hängande i ett vanligt halsband. Jag har som sagt aldrig förstått hur haltin verkar mer än att man kontrollerar huvudet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka