Ny tråd om vad man ser och inte ser...

true_blue

Trådstartare
Läste att Andreas Helgstrand skaffat en ny stjärna för över fem miljoner. Video utlovas. Kollar videon och blir lite förvånad över att detta ska vara femmiljonersgångarter - det jag ser är att benen rör sig men ryggen är rätt stilla. - Ska det vara så här? Känns inte rätt för mig, mera sprätt.... apropå det där med att rörelsen förutsätter att muskeln spänns och slappnar av i harmonisk rytm.
Är det videon som är dålig eller är det hästen som är ung? Jag har kikat en gång till, men får inte den där wow-känslan. T_B *gnällkärring*

http://www.psi-auktion.de/php/flvpl...SI_08_Nr_06.flv&image=videos/video_bigger.gif

Sv: Ny tråd om vad man ser och inte ser...

Men att ryggen skulle vara fullt utvecklad vid 4 år kan man ju bara drömma om, har du skänkt tanken på varför en dressyr häst tar så lång tid på sig för att bli färdig sas. Knappast vid 4 i varje fall.

Tycker den är väldigt fin :):)

Lite "strakbent" i skritten bak bara, men som sagt, en super fin 4-åring som har framtiden för sig :)

Superfin häst, lätta fina gångarter :love:

Hade varit intressant att se vad du föredrar för häst? (alltså inget illa menat, är bara nyfiken, folk har ju väldigt olika smak)

Superfin häst, lätta fina gångarter :love:

Hade varit intressant att se vad du föredrar för häst? (alltså inget illa menat, är bara nyfiken, folk har ju väldigt olika smak)

Underbar häst - lätt och härlig!!!!!!! Säger inget annat!!!! Men jag hade velat ha mer arbete i ryggen - och hade då gärna "offrat" lite ben. Det var det som jag ville ha synpunkter på. Men det verkar som om jag är rätt ensam om den funderingen. :cry: /:cool:

Tänk också på att det är en "showfilm". Ser förmodligen helt annorlunda ut i det dagliga arbetet.

Underbar häst - lätt och härlig!!!!!!! Säger inget annat!!!! Men jag hade velat ha mer arbete i ryggen - och hade då gärna "offrat" lite ben. Det var det som jag ville ha synpunkter på. Men det verkar som om jag är rätt ensam om den funderingen. :cry: /:cool:

Nej faktiskt inte:D Jag håller med. Det är det jag menar i den tråden med filmen, att rörelserna känns fel med tanke på hur ung hästen är, jag tänker nog annorlunda, att först ha med kroppen - sen gå vidare.

Den är väl f ö inte 4 utan 6 år! Och det är uppvisning. Men inte desto mindre......Jag tänker som du.

Det var samma känsla som med Matiné som var 9 när jag såg henne, och som var helt makalöst fin, men såg ut att inte riktigt klara igenom de rörelserna hon utförde - i kroppen :confused:

Bara mina funderingar.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av så superbegåvade hästar (nähä?!), men kan det vara så att vissa hästar har en gudabenådad mekanik - och att de kan uppvisa otroliga saker TROTS att ryggen inte riktigt är med?

Jag tänker som så - för 99.9999999% av hästarna krävs det år och åter år av målmedveten träning för att få fram denna luftiga mekanik, och då kommer det liksom i "rätt ordning". Men för en liten del av hästarna (kanske den andelen börjar öka mha aveln?) finns den luftiga mekaniken redan med från början, och då ser det för våra ögon lite märkligt ut. De behöver ju samma grundliga arbete de också, med att bygga rygg, muskler och styrka, men redan från början uppvisar de en väldigt speciell mekanik.

Fast nu pratar ni ju inte om samma häst;) TS visar ju en helt annan pålle än den i din tråd. Denna är 4a.

För övrigt håller jag med de andra i tråden, vad mer kan man kräva av en 4-åring? väldigt utrycksfulla rörelser där kanske inte ryggen orkar vara riktigt med med tanke på åldern. Sen är det ju en annan diskussion huruvida en 4-åring ska gå sådär överhuvud taget....

Men en del hästar kanske bjuder på det?

Jag vet inte, jag har aldrig ens varit i närheten av en sådan häst. (Trots att jag bor 1 mil från Flyinge. :D)

Absolut det är mycket möjligt, är lika novis som du angående hästar av den digniteten:o

För övrigt håller jag med de andra i tråden, vad mer kan man kräva av en 4-åring? väldigt utrycksfulla rörelser där kanske inte ryggen orkar vara riktigt med med tanke på åldern. Sen är det ju en annan diskussion huruvida en 4-åring ska gå sådär överhuvud taget....

Vissa hästar har så bra och ändamålsenlig extriör så man behöver inte ändra några muskler med ridhjälp för att de ska bära sig.
Självklart finns det inte massor av sådana hästar och inte heller massor av ryttare som klarar av att rida dem utan att göra misstag.

Nej, den är 4. Gash, vilken häst.

Ok, läst slarvigt, blandade ihop med andra tråden.....Jag pratar om den hästen, som inte hänger med i vad den gör, tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Nej faktiskt inte:D Jag håller med. Det är det jag menar i den tråden med filmen, att rörelserna känns fel med tanke på hur ung hästen är, jag tänker nog annorlunda, att först ha med kroppen - sen gå vidare.

Den är väl f ö inte 4 utan 6 år! Och det är uppvisning. Men inte desto mindre......Jag tänker som du.

Det var samma känsla som med Matiné som var 9 när jag såg henne, och som var helt makalöst fin, men såg ut att inte riktigt klara igenom de rörelserna hon utförde - i kroppen :confused:

Bara mina funderingar.

Mmm Matiné - jag var också där och såg fredagen med p & p. Blev så ledsen! Jag såg den stora tävlingen på dataskärmen - litet och pixligt och blev då jätteimponerad. Hade sett fram emot ren njutning! I verkligheten inte alls samma harmoni som jag inbillade mig. Kroppen höll inte ihop och svansen vispade. Kändes också så fel att jobba hästen såå mycket inför publiken på träning - att hon blev halt verkade inte vara slump. RZ som tränare var jag också intresserad av, men han var ju också en besvikelse som lät dem jobba så tufft.
Har ev. en filmsnutt från tillfället, ska kolla.

Nej eller hur, jag blev jättebesviken och tyckte nästan det var jobbigt att se:crazy: HOn var så ambitiös och så positiv, men som sagt klarade inte alls av att verkligen arbeta som hon gjorde, satt inte ihop och svajade och det såg inte häslosamt ut alls... Och ja, jag blev också riktigt irriterad på tränaren där!
Jag blev inte heller förvånad att hon försvann, tyvärr.

Ang 4-åringen, har nu sett rätt film, så tycker jag det är bättre bitvis i galoppen samt i skritten än i trav. Där jag skulle jag verkligen vilja ha en annan form och mer rygg på en 4-åring, men vad vet jag:confused:

Jag förstår inte riktigt vad det är du svarar på? Vart har jag skrivit något exteriör, jag konstaterar bara att jag tycker att hästen är otroligt fin och visst att den kanske inte har ryggen med sig hela tiden utan det blir lite "bensprattel" över det hela. Men att det kanske man får ta med tanke på att den bara är 4a. Det går liksom inte att kräva så mkt mer:p

Det kanske var min fråga om 4-åring ska rida så överhuvudtaget du reagerade på. Det var bara en öppen frågeställning som det förmodligen går att diskutera till dödagar, dock behöver ju inte rimligtvis vara så att bara för att hästen "kan", så måste man ta ut allt när den är 4a, så menade jag.

Självklart vill man ha en annan form och mer ryggverksamhet, det tror jag alla är överens om. Dock uppfattade jag det som att TS inte tyckte att hästen hade kvalitéer nog att leva upp till titeln "5-miljonershäst". Då reagerade iaf jag över vad kan man mer kräva av en 4-åring som rids i den formen? Knappast att den skall bära sig fläckfritt iaf.

Jag kanske har missuppfattat allt?:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka