NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

snigelfarmor skrev:
Du menar att bettet är varmt innan, och sen trär du på ett nosludd för att hinna tränsa hästen? Jag tar ut mitt träns precis innan jag ska tränsa, så det inte hinner bli iskallt. Jag har 15 grader i sadelkammaren.

Det finns ju många lösningar för at få bettet varmt i ett kallstall.
-hårfön
-varmvatten
-element/kupevärmare
-handen
-syntetbett!!!
Bettlöst!!!!
Bettringar

Håller helt med dig, ett bett kan ju inte BLI varmt av att ha ett nosludd på det.. :$ Men hur menar DU att bettringar hjälper? x)

Alla ni som har vita hästar vet att det kan finnas lite gula fläckar här och var..om ni vill ha bort dom kan ni gnugga kol mot dom gula fläckarna..För att det ska funka måste hästen vara HELT torr, annars
blir det bara kletigt och svart..

Jag har en skimmel och jag har provat allt känns det som, kol, potatismjöl, skimmelschampo, you name it! men inget funkar så bra som jag vill! min häst är jättebra på att lägga sig i sin egen skit...:( ingen som har nåt superknep??typ dagen innan tävling, tvättar henne som en galning, och sen på morgonen ser det likadant ut igen, fast att hon har täcke och enormt mycke strö!! vad ska jag ta mej till?

*kl*
I många vanliga mat / godis affärer kan man även få tomma godislådor som blivit över när dom fyllt på "godisväggarna"

Brukar finnas nya o hämta var o varannan vecka bara man säger till.

toppen o förvara allt ifrån dagens mat till småpryttlar i.

Zandrah skrev:
Kan du tala om det för min Pålle?:)
Han har inte fattat det, och tycker han så smart vaje morgon när han sparkar (krafsar) ur hinken ur däcket:devil:
Jag har hans morgonmat så, men men, det gick bra i början men han mååååste promt äta maten från backen :p

Våran ponny är snäppet värre. Först plockar han ut hinken med tänder eller fötter, därefter snor han däcket och springer runt med det i munnen. Vi har gett upp att ens försöka använda däck till hinkar/mineralstenar etc., han har två däck i hagen som leksaker, vilket ökar rörelsen otroligt mycket!

lovehorses skrev:
Jag har hört att man kan blanda senap och olja och sätta på ställen där hästar "gnager" har inte provat detta.

Det har jag provat! Samtliga hästar ÄÄÄÄLSKADE blandningen och gnagde betydligt mer än tidigare. (Inte riktigt meningen, va? :devil: )

Tabasco däremot har jag inte hittat någon häst som GILLAR , det kan man spreja på div ställen (även svansar som blir utsatta för tuggande)

jag använder "diskbaljor" till matbuttar i hagen. de kostar 10,- är i perfekt storlek och man gråter inte om de går sönder. :)

finns en helt suverän vitspray. tysk. hm, skall kolla exakta märket i stallet imorgon.
helt suverän iallafall, sprayar på kissfläckarna på vitingen, torkar bort med en svamp och han är HELT vit igen.

underbart. skulle inte överleva tävlingar utan. :)

Puttar en gammal tråd, men jag hittar ingen nyare och denna kan väl knappast bli inaktuell...;)

Snabbaste sättet att göra rent en riktigt lerig häst inför ridning:
1. Skrapa av lerkakorna med en vanlig oval ryktskrapa i plåt.
2. Borsta bort löst, större skräp med en mankborste.
3. Fukta en tvättsvamp och spraya ev. på lite torrschampo.
4. Stryk svampen medhårs över hästen utan att blöta den för mycket, gnugga ej!
5. Låt hästen torka lite medan du kratsar hovarna, sätter på benskydd, borstar svansen, blandar till foder eller vad du nu ska göra. Jag brukar fläta upp manen, det tar alldeles lagom lång tid.:D
6. Borsta av hästen med en tät borste, några tag med ryktborsten brukar bli bra.

Dammet lossnar superlätt med denna metod, det lyfts liksom upp från huden, och inte dammar det så mycket i luften heller. :love:
Första steget rekommenderar jag dock att man gör utomhus...:cool:

Att ingen tipsat om galltvål? Funkar på det mesta. Tvätta hästen med - blir blank och fin. Skrubba boxen med - får bort också det hårdaste gegg på gallret - dessutom giftfritt så det gör inget om pålle slickar på det strax efteråt. Jag brukar använda flytande galltvål spätt med vatten och spreja boxen med, låt det verka en stund och skrubba sen. Funkar hur bra som helst. Går också bra att tvätta muggben med. Funkar utmärkt att tvätta tränset med - behöver inte ens smörja efteråt. Du kan också använda det till att tvätta dina egna smutsiga händer - torkar inte ut så du blir också mjuk och fin (och ren).

Sv: tips mot fotbad i hagen?

unghästen i hagen brukar alltid leka med drickvattnet i hagen. Nu till våren blir nog hovarna rätt leriga och man får byta vatten i badkaret konstant! :crazy: vi provade att sätta upp badkaret på lastpallar men han lyckas ändå. nåt annat tips?
Slå ner 4 stolp o häng upp det på.
eller ha det inputtat bara in liten bit o resten utanför staketet.

Har testat allt möjligt mot mugg och tycker att inget funkade riktigt bra. Då testade jag att tvätta med såpa och sen massera in läderbalsam (det där gula balsamet i brun burk), därefter pillade jag försiktigt bort alla skorpor. Det tog inte alls lång tid innan det försvann helt...

Jag håller med dig om att använda såpa, det har funkat utmärkt för mig på mina hästar!. men har inte testat att använda läderbalsam, men det funkar kanse med utmärkt!?. :)

Tips för rasp:
Jag använder en salva för "hundöron" att smörja in med, heter Fucidin tror jag. Verkligen URBRA!:)
Måste skrivas ut av veterinär, men värt besväret. Raspen försvinner på två veckor högst om man är flitig!

Att ingen tipsat om galltvål? Funkar på det mesta. Tvätta hästen med - blir blank och fin. Skrubba boxen med - får bort också det hårdaste gegg på gallret - dessutom giftfritt så det gör inget om pålle slickar på det strax efteråt. Jag brukar använda flytande galltvål spätt med vatten och spreja boxen med, låt det verka en stund och skrubba sen. Funkar hur bra som helst. Går också bra att tvätta muggben med. Funkar utmärkt att tvätta tränset med - behöver inte ens smörja efteråt. Du kan också använda det till att tvätta dina egna smutsiga händer - torkar inte ut så du blir också mjuk och fin (och ren).

Det använder jag med! Jättebra :)

Man ska inte använda antibiotika utan att artbestämma bakterierna,
för att inte snabba på resistensutvecklingen.

Tänk om vi får MRSA på hästar.

Fucidin tar "staffar", men inte streptococker.

Ett tips som jag redan har skrivit om (tråd om kastanjer). Smörj kastanjerna med olja när de börja bli för långa, efter ett par dagar är de bara att pilla bort utan obehag för hästen.

Om hästen "kniper" med svansen när man ska tempa, klia lite precis vid svansroten, brukar få de flesta hästar att lyfta på svansen :idea:

ang galltvål. hur tvättar ni läder med det? som med vanlig sadeltvål eller?

Jag brukar lägga såpbandage på mina hästar om dom får mugg eller rasp. Blöter benen och geggar in ordentligt med grönsåpa, blöter en frottéhandduk som viras runt benet och lindas fast. Får sitta på över natten. Besvären försvinner efter ett par dagars användning:bump:
Bra även mot gallor och andra svullnader.

Vilken bra tråd!! :idea:

Om man har en häst som har sköra hovar kan man lösa upp ett gelatinblad i varmt vatten och ge pållen dt en gg / dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka