NY Tipstråd!

Sv: NY Tipstråd!

Kom på en sak till!

Fodertran hjälper mog mugg! Min häst fick mugg i början av hösten förra året, det gick läskigt fort och på ett par dagar var alla hans vita hår borta i karlederna bak och han var svullen och grisrosa! :( men på mindre än en vecka med fodertran så fick det bort! Jag la bomullsindränkta bomullstussar i karlederna och lindade fast en stund varje dag, det funkade super!
Tipset kommer eg från en gammal hästgubbe/travtränare, han tipsade om torsklevertran och muttrade att det hittade man inte längre... Fodertran funkar det oxå!
Foder tran kan man också använda som nagelack till hästen (hovolja) Det BÄSTA! :love:

hon har även petflaskor med varmvatten som gupparrunt i vattenhinken i hagen på vintern. det tar då lite längre tid för vattnet att frysa eftersom det är varmt och flaskorna rör sig.
mvh M[/QUOTE]

Smart! Ska jag nog testa när helvetes-årstiden kommer :D

På Odal kan man köpa stora mjuka baljor med handtag på. Dem tar man å fyller med fog-skum så att det blir som en passande form åt deras svarta 20l hinkar, då fryser inte vattnet i 20l hinken.

jaså! värt att testa...hm..fogskum..;)

I ett stall jag stod i för några år sen hade dom en massa smarta lösningar!
Sadelkammaren va väldigt stor, och där hade dom gjort täckeshängare som hängde långt uppe i taket (typ en lång grov pinne med ett snöre i varje ände)
och när man skulle hänga upp ett fuktigt täcke så knöt man bara upp knuten på snöret som va fäst i en krok på väggen, o sen va det bara att fira ner hängaren, hänga på täcket o sen fira upp hängaren igen. Sen kunde man gå raklång under! Skitsmart! :D
Fast det va strängt förbjudet att hänga upp täcken som droppade ;) dom fick vi hänga på annat ställe först.

*kl*
Det där med skimlar..
Min frisörska berättade nyligen att hon har kunder som kommer och köper silverschampo (för blonderat/blont människo-hår) till sina skimlar! :D

Om hästen har kolik, (gaskolik) - sätt på transportskydden, de flesta hästar sätter igång och bajsar då. Om det itne hjälper, lasta hästen på trailer - bajsar garanterat!

man kan rengöra bett med tandkräm lärde jag mig någon gång för länge sedan. det fungerar helt okej om man inte har några mer avancerade puts-medel.

jo kom på en till grejj!

om man ska ut och köpa träns och inte vet exakt vilka storlekar som passar (kan ju variera mellan olika märken och så, speciellt om man har en häst som ligger lite mellan två storlekar) så kan man mäta med ett balsnöre från ena bettringen och följa tränser över nackremmen ner till andra bettringen och ha med som måttband.

inte så jobbigt att ta med sig till affären heller.

Dammar av en gammal tråd :)

När jag åker iväg med hästen på vintern, lägger jag tränset ovanför instrumentbrädan. Då är det varmt och gott när vi är framme vid ridhuset :)

/Gg

Har en ponny med svåra sommareksem,har provat typ allt som finns på marknaden! I somras kom jag fram till att det allra bästa är att smörja med olivolja huden blir mjuk och fin och skorvet lossnar efter några dagars användande.Tvätt ett par gånger varje vecka med vanligt mjällschampoo. Funkade kanon på min loppa iallafall!

Menar du kli i man och svans,-som dom sen kliar sönder mot ett träd el boxvägg? Vi har en sån ponny och har oxå provat "allt".

Hej!
Nu på vinter brukar hästarna bli väldigt stöviga på huvudet, nacken och öronen. Det kan vara svårt att rykta rent där. Jag blöter ner en frotte´handuk som jag vrider ur hårt.Sedan är det bara att gnugga som tusan. Hästarna brukar vänja sig vid detta och tycker att det är jätteskönt
Det torkar snabbt, borsta när det torkat och vips så har pållen ett jätterent huvud!!!:laugh:

när jag jobbade i ett stall med en häst som hade mugg så tvättade vi muggen 3ggr/d med äppelcidervinäger.det hjälpte finfint! (det är ju oxå viktigt att hästen har det torrt å fint i box å gärna geggfrihage men det har väl alla tänkt på:angel:)

Hahahaha jag har ett gammalt däck som sitter fast i vägger, däri har jag en hink som sitter fast i däcket och där i har jag vattenhinken, ändå lyckas min häst ALLTID få ur vattenhinken :rofl:

Vi köpte typ nån billig hårinpackning på ÖB och hade i det i deras man och svansar när vi tvättade dom, hade i det 20 minuter och spolade ur. Blev jättelent och lätt att reda ut :)

Jag har hört att man kan använda yes diskmedel för att ta bort gräsfläckar med.
en liten
Blanda 1/5 av nåt balsam tillsammans med 4/5 vatten i en sptutflaska
Skaka om och voíla så har du din egen balsamspray :)

Obs! Måste skakas om före varje användning!

till människor egentligen men det som är bra till människor är nog bra till hästar oxå ;)

Tror jag kan bidra med åtminstone några tips, ni får ursäkta om de redan kommit upp i tråden tidigare :)

- Matolja, ex. rapsolja, fungerar fint som hovolja.
- En diskborste i stallet är ett måste!
- Trädgårdsmunstycken till vattenslangar är suveräna när pållen ska duschas, särskilt sådana med olika "inställningar" :)
- Är det extremt varmt ute och man vill se till att hästarna får i sig ordentligt med vatten, kan man hälla lite äppeljuicekoncentrat i vattnet. Har inte provat det själv, men en kompis sade att det var mycket uppskattat från hästarnas sida :D Inte det nyttigaste, dock :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka