Ny ryttarutrustning

karini

Trådstartare
Har haft ett uppehåll i min ridning och därför har jag inte köpt ny ridutrustning på länge. Men nu ska jag till Irland i augusti som Aupair och kommer att rida en hel del, därför behöver jag köpa nytt.
Jag vill gärna ha råd om vad jag ska köpa. Vilka märken är bäst?

Vad jag behöver är:

Ridbyxor, tänker antagligen köpa contact-byxorna från Hööks, har sådana innan. 479:-

Ridhjälm 700-1000:-
-Min är bara 2år gammal men för 1år sedan ramlade jag av rakt på huvudet, det gick inte fort men jag hade ont i nacken en vecka efteråt, så hjälmen kanske inte skyddar så bra efter det, eller vad tror ni? jag vet inom mig att jag borde köpa ny, men det är ju både dyrt och sedan gillar jag verkligen den här hjälmen.

Säkerhetsväst, min är gammal och sliten och jag vill inte rida utan. Tror ni jag kan köpa ny på Irland eller är det bäst att ta med från Sverige? Vad kostar en bekväm väst med Beta klass 3?

Ridstövlar eller vattentäta kängor, vad rekommenderar ni? ca 1500:- kan jag tänka mig att betala.

*Avundsjuk* vill också till Irland!
Hoppas du får det kul där. :D

Ridbyxor: Jag kan rekomendera Carlskrona, helskodda. Köpte mina på Eko. Kostade runt 600 kr. De har hållt i 4 år nu utan en skråma! :love:
Ridhjälm: den bästa jag har haft är Horka (sammetshjälm). Köptes också på Eko för 400 kr. Köpte en ny nyligen.
Säkerhetsväst: är väl förresten obligatoriskt vid tex. hoppning på Irland :confused: eller det var kanske England...jag har själv en Beta klass 3 från Hööks. Funkar super!
Ridstövlar: Mountainhorse ridstövlar, kommer dock inte ihåg vilken modell men de kostade runt 1500 kr. Super kvalite! :love:

Hoppas du hittar nåt du gillar! Det är huvudsaken!

Ska kolla upp hjälmen och stövlarna, EKO finns ju i Växjö :)
Hade gärna åkt till Hööks men det är så långt till närmsta affär, säkerhetsväst går ju inte att köpa på postorder :crazy:

Tack för tipsen. Jag hoppas verkligen att det ska bli kul på Irland, längtar tills augusti då jag åker :love:

Ååååhh! Irland är underbart! Hoppas du får det toppen. Apropå ridstövlar så har jag några helt oanvända Petri Windsor. Vilken storlek har du på fot, vad och längd på underben? Du kan få dom för en tusenlapp plus frakt om storleken skulle passa.

Ridbyxor har jag av märket Roping Country Wear. Går att hitta på bl.a. Erikshästshop www.erikshastshop.nu Brukar även finnas i rätt så många välsorterade ridsportbutiker.
Och de finns i flera olika modeller. Vanliga tygskodda, helskodda men själv har jag ett par gråa tygskodda med gubbveck. Urvalet med olika färger brukar också vara brett, och de är jätte sköna och hållbara! Kommer inte exakt ihåg vad mina kostade, men under femhundralappen var det ju i alla fall. Tror inte de vanliga tygskodda jag haft har kostat mer än fyrahundra. Jag har köpt mina hos www.kaias.se
Tyvärr kan man inte beställa därifrån via postorder/nätet eller så. Men ridbyxorna finns med där i alla fall.

Ridhjälm har jag en Charles Owen Showhat, jätteskön och verkligen bra kvalité. Kostade 950:-. Enda nackdelen är att den kan bli Jätte varm att rida i när det är varmt ute. Men annars så är den toppen!

Säkerhetsväst har jag en top redeem (tror jag den heter, den är blå och utav den bästa klassen man kan ha) kostade en tusenlapp. Den är bra och bekväm men om du testar den så (och i allmänhet när du provar ut väst) att den ska sitta riktigt tight för de brukar alltid töja sig en liten aning..

Kan du tänka dig lägga ut 1500:- kan du köpa Både ridskor och ridstövlar. Själv har jag ett par ridstövlar, som kostade tusenkronor. Gamla modellens graninge, jätte bra och sköna!

Sen kan du ju köpa ett par ridskor också. Finns ju stort urval, bl.a. så har du ju Mountain Horse.

Ha minst två par ridbrallor med dig och glöm för allt i världen inte ett regnställ bara för ridningen för du lär behöva ett till vanliga kläder också. Även fast gummiridstövlar inte är så sköna så är det bra att ha ett par med tanke på allt regn och all lera, om du inte vill ha stövelvård två gånger om dagen.

Det finns massor av bra ridsportbutiker på Irland så säkerhetsväst kan du köpa där. Köp ny hjälm också!

VA KUL!

grön av avund!på hästdelen och Irland iaf... au pair, nja...:crazy:

men IAF!

rekommenderar varmt mountain horse regnställ! det enda som funkar som jag provat! inte dyrt heller har jag för mig(köpte det förresten på rea, men det är värt det! hellre lättare plånbok och torr!!!

och köp ingen sammetshjälm!

det regnar ju varje dag på irland! köp en jockeyhjälm eller en jofa.

hööks har beta klass 3 för typ 900(mörkblå, snygg) köpte min där och är mer än nöjd! otroligt bekväm!!!

rekommenderas varmt! :bow:

sen pga regnet och all lera så köp RIDSTÖVLAR! plast e ju sköna pga lättskötheten men läder e ju bättre stövlar oftast. plast andas ju inte heller, och nu under sommaren blir det ju ändå rätt varmt från och till!

köp ett par bra begagnade i läder vettja! utan snörning nedtill! blir nog jobbigt med leran!

contact e helskodda va?

d rekommenderar jag iaf! helskodda brallor alltså, speciellt när d e nya hästar man inte känner. tror inte så mkt på märkeshysterin men kolla sömmarna noggrant, men har inte hört så mkt bra om just den byxan :crazy:

lycka till!!!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: Louiisee
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 451
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 322
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har nyligen köpt ny häst och tusentals saker till honom, och nu känner jag att det är dags att uppdatera även min egen utrustning. Men...
2
Svar
23
· Visningar
2 815
Senast: Melina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025