Ny registreringsbesikning av släp?

Koriander

Trådstartare
Då min gamla bil som drar över 1500kg med b-kort håller på att ge upp livsandarna så har jag ett bekymmer med att mitt 1500kg släp blir för tungt för den nya bilen som jag eventuellt ska köpa. Det är frågan om 50kg. Hur går man tillväga för att typa ner en transport och var gör man det? Vad kostar det och tar det lång tid att ordna för det börjar bli rätt akut med gamla bilen nu? Jag kommer att i såfall få en lastvikt på 610kg, räcker det för att köra en stor häst?
 
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Det beror på hur stor häst. Är det ett äldre släp väger det säkert mer än på pappret. Min Boj från 96 väger 100kg mer än vad som står ....
Det du gör är att kontakta åf av ditt släp så får du veta exakt hur du ska gå till väga.
Det skiljer lite mellan tillverkare o årsmodeller
Mitt släp är enkelt, det dom krävs är ny handske, ett intyg från Boj o en ny regbesiktning.
 
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Har precis vägt upp ett släp och i och med att jag fick byta draganordning, kostnad för papper och besiktningen så hamnade slutsumman på 6400:-. Det är ju inte säkert att du behöver byta draget men för att för all framtid slippa problem med bil och släp så ta BE!!

Nyare bilare tenderar att bli tyngre och tyngre och får därmed dra mindre och mindre på vanligt B-kort. BE är en riktigt bra investering och ridsportsförbundet sponsrar klubbar som startar utbildningskurser. I min klubb så kostade en kurs med teorikvällar och 3 körlektioner bara 2500:- nu, sen tillkommer kostnad för tillstånd, teoriprov och uppkörning.
 
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Hinner tyvärr inte ta nån E-behörighet just nu. Transporten är en Boj från 2004 och typad som 1500 (den går bara att typa upp till 1600), men bilen får dra 2000kg med BE så planen är att så småningom ta E och byta bort transporten till en som har högre totalvikt. Men just nu är det kris för det är både träningar och tävlingar som vi behöver åka till. Min gamla volvo är från 1999 och har jättebra dragkapacitet på B men det är inte lätt att hitta en ny bil som kommer i närheten av den. Men Boj har väl konkat? Ska försöka med dom sam har tagit över deras reservdelar här.
 
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

vad gäller att få in en häst i släpet lagligt med maxlast på 610 kg så kan det variera stort beroende på vad du har för häst. Mitt förra fullblod på 169 vägde t.ex. 550 och halvblodet som min häst går med nu är 161 och väger 650 enligt viktmåttband. Sen om du har sadelskåp i transporten så väger ju sadel och utrustning en del.

Om jag hade en stor häst så skulle jag inte vara trygg med en lastvikt på 610, känns som att det är alldeles för stor risk om pållen skulle råka lägga på sig några kg på sommarbetet. Eller sätta lite muskler. Plus att jag vet inte hur säkra metoder man har för att uppskatta hästens vikt på hemmaplan. Finns ju viktmåttband och olika mätsätt men om det är mitt körkort som ligger i potten så skulle jag inte våga chansa.

Ett tips är att du tar E-kortet senast innan 19 jan 2013, blir sämre villkor på vad man får dra med de nya reglerna.
 
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Reglerna är följande...

för att göra en totalviktsändring krävs det att du gör en teknisk förändring
och ett intyg. Skall vikten höjas måste tillverkaren skriva intyget men
skall vikten sänkas kan en verkstad skriva intyget (under förutsätningar att de vet vilka direktiv som man skall följa)

För fordon som är tagna ibruk före 2005-01-01
gäller följande
Tekniska förändringar:
Byte av axlar
Byte av dragbalkar
Byte av påskjutsanordning
Byte av kulkoppling
Byte av däck

axlar, dragbalk och Påskjutsanordning = valfri vikt hela 10kg
Kulkoppling = totalvikten blir vad kulkopplingen har för maxbelastning
Däck= Här går man på vad däcket har för belastningskod
man tar två värden, Max belastning på däcket värde 1 (finns tabell)
och Max belastning + 10% värde 2, totalvikten måste hamna inom
dessa värdena.

fordon ibruktagna efter 2005-01-01
Tekniskförändring
endast axlar, dragbalkar och påskjutsanordning
samma regler som ovan

Självklart måste övrig utrustning klara den nya totalvikten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Reglerna är följande...

för att göra en totalviktsändring krävs det att du gör en teknisk förändring
och ett intyg. Skall vikten höjas måste tillverkaren skriva intyget men
skall vikten sänkas kan en verkstad skriva intyget (under förutsätningar att de vet vilka direktiv som man skall följa)

För fordon som är tagna ibruk före 2005-01-01
gäller följande
Tekniska förändringar:
Byte av axlar
Byte av dragbalkar
Byte av påskjutsanordning
Byte av kulkoppling
Byte av däck

axlar, dragbalk och Påskjutsanordning = valfri vikt hela 10kg
Kulkoppling = totalvikten blir vad kulkopplingen har för maxbelastning
Däck= Här går man på vad däcket har för belastningskod
man tar två värden, Max belastning på däcket värde 1 (finns tabell)
och Max belastning + 10% värde 2, totalvikten måste hamna inom
dessa värdena.

fordon ibruktagna efter 2005-01-01
Tekniskförändring
endast axlar, dragbalkar och påskjutsanordning
samma regler som ovan

Självklart måste övrig utrustning klara den nya totalvikten


Jag var och regbesiktade mitt släp idag pga nya axlar.
Killen som gjorde det sa att det är inte pga axelbytet man måste regbes. Utan det är för att bromsanordningen bytts ut.
Byter du axlar men har kvar samma bromsar (tror inte det finns någon som gör men han förklarade så) så behöver du inte göra en regbes :-)
Lite onödigt vetande bara :-)
Nu är ju min kärra äldre än 2005 så vet inte om det har med det att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny registreringsbesikning av släp?

Kan du inte köpa en likadan billig bil så länge för efter årsskiftet så blir det ju lättare i och med att totalvikten höjs till 4200 kg istället för dom 3500 kg som gäller idag. Det du behöver göra då är ju ett litet förarprov för att få tillgång till den nya höjda totalvikten, så vitt jag förstår, men sedan så blir det ju bra mkt enklare att hitta bil som matchar släpet. :idea:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästmänniskan Vilka egenskaper hos bilen avgör egentligen hur bra den drar släp? Motorn påverkar ju såklart, och fyrhjulsdrift brukar vara hjälpsamt... 2
Svar
29
· Visningar
3 745
Utrustning Med min nya bil får jag inte dra hästtransporten(har fortfarande kvar min gamla men den ska väl säljas så småningom). Enklaste hade...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: _Zacke_
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 073
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp