Ny rasförening för PRE!

A

Annas

Jag har fått brev från två föreningar som vill att man går med hos dem och betalar in medlemsavgift. Enligt den nya föreningen "Sveriges förening för PRE", som bildades 2003, kommer de att vara registerförande förening och ta över all kontakt med Cria Caballar så småningom. De har ansökt till jordbruksverket om att få ta hand om registreringarna. Anledningen till att de startade en ny förening var tydligen att den förra föreningen ("Svenska avelsföreningen för PRE") inte alls verkat för att få igång en fungerande registrering av PRE-hästar och inte heller brytt sig om att hand om nya medlemmar på ett bra sätt.

Vilken förening kommer ni andra PRE-ägare att välja? Jag funderar på att gå med i den nya föreningen!

Absolut den nya föreningen. Den verkar mer balanserad och arbetar mer för oss alla, inte bara för få utvalda. Dessutom tycker jag det är mer seriöst att börja med att ansöka hos jordbruksverket, att gamla föreningen inte gjort det är ett myxterium tycker jag. Så jag är blivande medlem i nya P.R.E föreningen!!!! :bump:

Fast hittills så har de inte vissat att de bryr sig om eventuella medlemar. Deras hemsida går tex. bara att se med viss utsutning och inte verkar de ändra på det. Så en förutsättning för medlemskap är att man först köper ett windows system.
Bara det säger lite, att kräva en viss dator utrustning för något som är fritt, webben.

PRE ägarna går säkert med i den nya!
Där även korsningar med PRE (blod) är väklommna.
Så där ska jag gå med. :)

96 % av alla data-användare världen över använder windows. Därför blir det mest rättvist om hemsidan görs där så att flest surfare kan nå den. Det har ingenting med orättvis behandling att göra! Om det var möjligt att göra sidan på annat sätt hade det gjorts, men de alla stora web-tillverkare har den servern. Dessutom kommer all information att skickas hem till medlemmarna via vanlig post-gång. Det man tyvärr missar är våra web-tjänster hästar till salu, hingstkatalogg mm. Men det går utmärkt att beställa en lista så skickar vi den!
Mvh Sveriges Förening för Pura Raza Españla
ps sidan är www.swepre.com

Du måste skilja på vad som är web och vad som är windows. Windows är ingen webstandard. Det finns webstandard att följa och då går sidorna att se med vilken utrustnings som helst. At man gör en sida på en windows maskin betyder inte att den inte går att se med andra, bara följa standarden.
När en PRE ägare kommer till tävlingsplats så får dom inte lasta ur och vara med, för alla andra rider hbl. Hur verkar den logiken? Du har en Nokia telefon och ska ringa till bästisen, men det går inte för bästisen har en Ericsson.
När du åker till affären för att handla mat så blir du stoppade i dörren för du kom i fel bil till butiken. Butiks chefen har Volvo och då får inga andra än Volvo ägare handla där.

Antti, du är uppenbarligen kunnigare än många andra på detta med datorer, hemsidor, operativsystem, osv. Jag tror att inte alla hänger med på vad du menar och hur man ska göra. Du är även duktig på och intresserad av PRE. Du har ingen lust och möjlighet att hjälpa den nya föreningen att göra de små (?) ändringar som behövs för att deras sida ska fungera för alla? Vad jag förstått gillade du inte den gamla föreningen, kanske kan den nya bli bättre i många avseenden och även deras hemida med någons (din?) hjälp? Jag antar nu att det är bristande kunskaper som bidrar till att de inte gjort hemsidan allmäntillgänglig.

Håller med dig! Nu får vi alla hjälpa till att få en ny fungerande förening! Tyvärr kan jag inte direkt så mycket om hemsidor så här kanske Antti kan rycka in? Jag tycker det låter jätteskoj med championat, rastävlingar, kurser mm som finns inplanerade. Den här föreningen verkar ha seriösa ambitioner för framtiden och engagerade styrelseledamöter!

För min del så har jag redasn gjort den första föreningens första hemsiad så jag är nöjd med ideelt arbete. Nån anna får göra detta.
Gissar att koden dom har är copyrightad för firam som gjort den. Alltså måste det göras ny.

Går inte i Mac heller.
Så mitt råd är att gå med i den gamla föreningen.
Varför? Jo den fyller ingen funktion så ska man slösa bort medlems avgift så gör det till en förening som inte är web-rasistisk.

*Lägger mig i* :)
Jag sitter med Mac och kan se hemsidan om jag använder webläsarna Mozilla eller Firefox, men med tex Explorer eller Safari så funkar det inte! Gissar att det funkar i Netscape på Mac också, men det har jag inte testat!

Kan inte tänka mig att det är någon större svårighet att få det till att funka på tex Explorer, brukar bara vara nån inställning när man gör hemsidan.
Jag har samma problem om jag ska in på pepinopre.com. Ser ut som samma konstruktion.
:)

Netscape i Mac gick inte.
Då detta ska vara en förening så är tillgängligheten av vikt. En förening ska inte kräva att medlemarna ska köpa ny dator bara för att se föreningens officiella hemsida. Att Pepino inte syns är bara till nackdel för dom som företag, men dom får själv bestäma hur deras privata hemsida ska fungera.
Vidare kan man undra varför det står i koden att norton antivirus program ska stängas av. Det väcker en fråga med.
Ni som sitter i windows system skulle ladda ner ett program som söker igenom datorn efter spionprogram. Antagligen så har dom flesta dolda program som håller reda på surf vaor.
Värre blir det med nästa generation cpu och win. Då byggs det in i kärnan kontroller som inte låter datorn göra saker som inte är godkända från M$. Tex. kan det bli omöjligt att spela musik och filmer. Sen är dator uppkopplad till USA så att CIA och andra kan gå i burken för att leta. Och detta kan ni inte göra något åt för ni godkänner detta när ni installerar systemet.
Hur många har läst igenom avtal som ni godkänt idag?
Kolla igenom den :)

Återigen, vi är inte rasistiska för att vi inte är hackers! Vi arbetar på att fixa så att även anti-windowsanhängare kan se sidan. Att gå med i Sveriges förening för PRE är inte att slösa bort sina pengar. Våra största insatser kommer att ligga på häst-arrangemang, inte på Webben. Om som vi påpekat tidigare så har vi medlemsblad som skickas med vanlig postgång. Vi räknar med att det finns medlemmar som inte ens har data.
Mvh Styrelsen

Fullständigt felaktigt påpekande "anit-windowsanhängare" som bara gör det ännu värre.
Det handlar bara om att göra en officiell web sida tillgänglig för dom som den är tänkt för.
Det handlar inte om färgen på stolen man sitter på när man surfar.
Fast en del tycks inte förstå. En del vill till och med bestäma höjden på stolen :)

(svar på ett av dinaq tidigare inlägg, ej det senaste)

Jo, jag kan förstå att du inte vill göra ännu en hemsida ideellt för det tar mycket tid. Var bara en fundering...

Jag tänkte också på det som påpekades av någon annan i ett inlägg: alla de utan dator/internet. Jag minns den tid man var med i rasföreningar och fick ALL information i vanliga brevlådan. Det viktigaste med en förening anser jag inte vara deras tillgänglighet på internet (även om det givetvis underlättar för sådana som mig som gärna surfar till mig info) utan vad de arbetar för och uträttar. Många rasföreningar har ju medlemsblad/tidningar/utskick. Fortfarande är det många människor i Sverige som (tro det eller ej) inte surfar på internet och det finns rasföreningar som INTE har någon hemsida alls...

Förlåt, trådskaparen för att vi kanske har kommit från din ursprungsfråga...

Jo, men inget av det ursäktar frågan. Antingen gör man den allmän eller inte alls.
Hur skulle det se ut om det fans två postverk där dom inte bär ut varandras brev?
I stan funkar det för där är mängden tillräcklig. Men lansdbyggede, med lantbrevbärare? Ett brev för 5 kr ska köras ut två mil?? Ingen företagare ställer upp på det.
I forntid 8inte så lände sen) så byggde vår välfärd på att dela med. Idag så räknad bara girighet.
Och i slutändan :) det är på landet hästarna finns.

Allt måste väl inte vara tip-top perfekt från början? Eftersom det uppenbarligen uppstått problem tror jag föreningen är mer än villig att försöka ordna upp det. Har du framfört dina önskemål till webmastern? Om det inte finns någon som har kunskapen eller viljan att ordna det ideellt kan man säkert anlita en utomstående expert. Jag tycker det är onödigt att börja hacka på folk innan de ens fått chansen att fixa problemet. Denna föreningen har ju faktiskt bildats p g a att den föregående inte ställt upp tillräckligt för rasen och medlemmarna. Jag tror säkert de kommer att göra allt de kan för att alla ska bli nöjda!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar