A

Andante

Vi bor i Skåne och har haft väldigt lite mygg i sommar. Nu först är vi invaderade av en ettrig liten mygga som både vi och hästarna inte står ut med. Två av våra hästar springer runt i hagen och är så irriterade på kvällen. Dom vill t o m in i stallet redan vid 19 - 20 00. Normalt går våra hästar ute dygnet runt så länge som möjligt men jag har fått ge mej. Hur har ni det?

Sv: Ny mygga?

Styngflugor kanske...

Här finns det lite av varje nu. Men inte så mycket att det stör :D

Halloj,

Jag har hört att det är den norrländska myggan *ryser* som har flyttat hit till skåne. Dom är fruktansvärda, jag som aldrig brukar få besvär av myggbett har riktiga bölder som kliar.

//Jenni

Skulle också tro att det är den norrländska myggan. Jag har problem med myggor i vanliga fall, dessa är sju resor värre!! :eek: Som tur är har vi faktiskt inte många i stallet, hästarna kan gå ute som vanligt och det går att rida i skogen utan att bli helt uppäten. Så skönt..!

Var i Skåne bor ni alla? Jag bor i Vinslöv (mellan Kristianstad och Hässleholm) men här har vi då inga problem med sådana mygg.. Tack och lov kanske man ska säga! Det låter inget vidare alls.

Lycka till! /Fanny.

Ja, det verkar vara så att det är den nya typen av myggor. De anfaller och sticker direkt och är oerhört aggressiva. Det har stått i tidningarna om dem.

Armani__ skrev:
Var i Skåne bor ni alla? Jag bor i Vinslöv (mellan Kristianstad och Hässleholm) men här har vi då inga problem med sådana mygg.. Tack och lov kanske man ska säga! Det låter inget vidare alls.

Lycka till! /Fanny.
Vi bor utanför Landskrona. Jag klarar mej ganska bra för myggor gillar inte mej men min man blir attackerad och blir som "galen" han med;-) Min dotter har sin häst i Önnestad utanför Kristianstad och hon upplever inte dem där, bara när hon kommer hem.

De finns i sörmland också

hade tänkt att ha mina ute - men jag får tänka om.
Unghästen ser helt koppärrig ut

Nordisen som aldrig vill gå in är hysterisk

Vi bor i Haninge, dessa myggor dök upp i förrgår kväll helt plötsligt. Hästarna blev galna och sprang så svetten rann i hagarna. Vi fick ta in samtliga hästar över natten och igår kväll blev det likadant. Kan det bero på det osannorlikt varma vädret??

Dom myggorna fick ni helt gratis. Tänkte precis idag att myggen har varit väldigt stillsamma i år, än så länge i alla fall. Fast då har vi haft en otrolig torka här också, gissar att dom kommer fram när det börjar bli höst fuktigt ute. Men det är klart det vore ganska trevligt om det var myggfritt på något ställe i Sverige.

Susan skrev:
De kom efter regnet och när det blev varmare.
Vi har haft dem en vecka kanske
Ja vi har också haft dem i ca 1 vecka. Trist att behöva ta in dem redan nu men det är kanske övergående. Tur att man ser när hästarna vill in pga dessa ettriga blodsugare. Har funderat på om myggorna försvinner vid 22-tiden för då kunde ju hästarna fått gå ut igen. Någon som har koll på när myggorna "går och lägger sej"?

Vi har också sånna myggor :eek: (Har stallet i Flyinge) De är gula och bits så det blir bölder på hästarna. Och mig som myggorna aldrig brukar gilla biter de också, kliar som satan!
Fast vi har nog haft de lite länge än en vecka

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 863
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V