Ny möjlighet för häst som ej tål normal träning

L

Lilltuss

Ska försöka göra en väldigt lång historia någorlunda kort.
Efter en mycket lång period av skador, diagnoser, behandlingar, vila, igångsättningar, bakslag och nya behandlingar har min 7-åriga halvblodsvalack nu tyvärr fått diagnosen kronisk inflammation i gaffelbanden på båda fram. Det som vi trott varit ett sekundärt problem har visat sig vara huvudproblemet. Skadan innebär att min häst sannolikt aldrig kommer att fungera som ridhäst i full träning. Men, han har absolut inte ont jämt utan fungerar jättebra så länge han inte ansträngs för hårt och om han visar smärtreaktioner efter lite för hård träning går det över med en kortare vila. Med gott stöd av både veterinär och kiropraktor har jag därför bestämt mig för att trots allt behålla min häst och försöka hitta en nivå av arbete som han klarar. Det är en alldeles för go och trevlig häst för att han ska få en dödsdom bara för att hans ben inte håller för det jobb som vi har bestämt att han ska klara!
Nu ska jag på nytt påbörja en igångsättning och den här gången ska antalet ridpass minimeras och istället ersättas med tömkörning och kanske även lite annat arbete från marken. Förhoppningen är att han så småningom ska kunna hålla för åtminstone några vettiga arbetspass i veckan och att han genom tömkörningen ska bli så pass stark att han även klarar ridningen bättre. Målsättningen är alltså att han ska bli betydligt mer än promenad/sällskapshäst för det tror jag varken att han eller jag är intresserade av. Om det sen fungerar återstår att se!
Nu börjar alltså en helt ny epok i mitt hästliv. Visst har jag jobbat mina hästar från marken även tidigare, men inte i nån större utsträckning och framför allt mest som ett komplement där ridningen ändå varit den viktigaste biten. Och överhuvudtaget är det här ju ett lite annorlunda sätt att ha häst på, jämfört med att ha en fullt fungerande häst i vanlig träning (i mitt fall mest dressyr). Samtidigt känns det som en inspirerande utmaning.
Därför vill jag nu ha kontakt med er som har liknande erfarenheter att dela med er av. Hur gjorde ni, hur gick det, träningstips, inspiration!?!? Allt!

Sv: Ny möjlighet för häst som ej tål normal träning

Jag vill börja med att önska dig lycka till!

Jag hade själv samma val när min häst var 9 år och stod med lindriga - måttliga pålagringar i kotorna på alla benen (hade då strulat med veterinärbesök i drygt två år och alla möjliga behandlingar). Jag valde att ställa av honom helt i nästan ett år. Därefter satte jag igång ytterst försiktigt, skrittade 1-3 gånger i veckan och var ute och gick med honom lika mycket i början. Sakta började jag använda alla gångarterna. Nu är han 12 år och jag har inte varit hos veterinär en enda gång (bortsett för vaccinationer) sen dess. Nu går han dressyrträning på ca LA (-MSV nivå) och tävling på LA-nivå. Jag hopptränar en del och har startat några 1 meters-klasser och någon 1,10 m. Det allra viktigaste är att vara väldigt uppmärksam på hur hästen mår. Han har haft perioder då han känts lite ovillig i hoppningen och då är det bara att låta bli att hoppa under en period. Känns han trött och inte "som vanligt" i ridning skrittar jag någon vecka eller ger honom en viloperiod på max tre veckor. När man väl har fått igång en häst med kroniska problem tror jag att det är viktigt att man inte ställer av den helt under för långa perider eftersom den då tappar muskler och musklerna är nödvändiga för att den ska hålla sig fräsch och inte känna av ursprungsproblemet (blev lite otydligt, hoppas du förstår hur jag menar).

Det viktiga är alltså att låta hästen styra hur mycket man kan träna. Eftersom jag vet att jag lätt blir lite ivrig och vill mer och mer i träningen så köpte jag en häst till, en "tävlingshäst". Nu har det visserligen varit mer problem med henne än med valacken sista tiden...

Tack, precis såna kloka ord och erfarenheter som jag vill höra! Och jättekul att höra att du för det första gav din häst en andra chans och för det andra att det gick vägen! Tror att väldigt många hästar med kroniska skador blir utdömda och avlivade trots att de kanske skulle kunna fungera alldeles utmärkt om man bara låter dem existera på deras villkor. Sen säger jag absolut inte att det är fel att välja utdömning - det beror helt på vilka förutsättningar, ambitioner och möjligheter man har!
Tyvärr tror jag att min hästs skada är av en sån art att det knappast nånsin kommer att vara aktuellt med dressyrträning på tävlingsnivå, än mindre hoppning. Men vem vet!?! Och jag tycker så fruktansvärt mycket om honom att jag kommer att vara jätteglad bara jag kan ha kvar honom och ge både honom och mig en meningsfull tillvaro.
Dessutom umgås även jag med tanken på att på något sätt ha ytterligare en häst att rida på eftersom jag trots allt vill kunna träna ordentligt och kanske även tävla lite.

Jag har nyligen skaffat Ellen Ofstads och Piet Bakkers dvd "long reining" och vill passa på att rekommendera den. Den har varit värd varenda krona och visar hur du mycket milt och skonsamt kan arbeta och bygga upp din häst och förbättra kommunikationen mellan er helt utan onödig belastning. Mycket bra som rehabilitering eller för att tex introducera en ung häst till arbete och senare inridning. Halleluja! :)
Lycka till!

Jag hade en fjordhästvalack f. 1993 som vid sex års ålder årsskiftet 1999/2000 konstaterades vara halt vid böjprov. Han röntgades och befanns ha pålagringar bf - så pass allvarliga att den då behandlande veterinären inte gav speciellt mycket hopp egentligen. Dock behandlades han och blev också betydligt bättre vid böjprov. Han var aldrig initialt halt.

Jag bytte veterinär efter första besöket och fick en helt suverän veterinär som förstod att jag verkligen ville försöka behålla min häst och anpassa hans användning.

I samband med detta lade jag om min ridning. Jag kom i kontakt med den danske tränaren Bent Branderup och började rida först för hans dåvarande elev Christina Drangel, sedan även för Bent Branderup själv. Här tränade vi hästen i korta pass med mycket bra fokus där man arbetade med en övning i taget för att bygga upp muskler o.s.v. Arbetet byggde mycket på att hästen först skulle vara lösgjord och därefter arbetades han mycket i skolor. Först i skritt, sedan i trav och galopp. Skolorna hade en mycket stärkande effekt.

Jag arbetade också hästen vid hand. Dock inte i longering utan tömkörning samt med träns där jag flyttade honom i skolor, gjorde igångsättningar i trav m.m.

Vi red ut ungefär som vanlig, men jag hoppade inte och var mycket försiktig med att trava och galoppera på hårda underlag. Jag var också noga med att skritta ganska länge och att hålla igen honom så att han inte ansträngde sig för hårt för att hänga med halvbloden. Vi körde vårt eget tempo och de andra väntade in oss längre fram.

Nå... hästen funkade bra i ett antal år. Han blev halt våren 2002, men då var det en besvärlig hovspricka som var utlösande. Dock blev det en ledinflammation sekundärt. En behandling i leden räckte och sedan var han bra. Han fick också gå ett par skoperioder med ringskor för att justera belastningen. Sprickan, som var boven i dramat, spikades och med massage med kamfersalva kom horntillväxten sedan igång bra.

Våren 2005 blev han halt igen. Denna gång fick han antiinflammatoriskt i maten + vila i liten hage och skrittpromenader. Redan när vi kom in var det klart att hästen hade svarat bra på vila, så jag och veterinären beslutade tillsammans att inte börja bedöva och spruta. Det var på min begäran samma veterinär som jag bytt till första gången vi var inne och hon konstaterade att hästen såg ut att må "oförskämt bra" och var "i toppform". Vid återbesöket var han initialt helt hältfri och jag satte försiktigt igång honom.

Nå - efter hästens ursprungliga "utdömning" 1999/2000 red jag honom alltså i fem och ett halvt år. Vi var på många kurser, tränade mycket och hade jätteroligt. P.g.a. besvärlig ekonomisk situation gav jag bort honom hösten 2005 (han var osäljbar p.g.a. sina pålagringar, men en vän ville gärna ha honom). Under träningen hade vi börjat arbeta med galoppskolor och även enkla galoppombyten. Jag red honom enhändigt - och detta var något jag började arbeta med på honom. Har aldrig gjort det på någon annan häst. Så man får definitivt konstatera att han lärde mig mycket av honom, trots hans "handikapp".

Det jag inte kunde göra var att flängrida ute (även om vi busade en del), träna dressyr i två timmar, hoppa m.m. Men faktiskt saknade jag det inte! Det var en utmaning att utbilda hästen på ett nytt sätt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under dessa år.

Med åren lärde jag mig att han kunde känna av sina leder sommartid, då det var hårt. Därför fick han sommarskoning med sulor + glukosamin i maten denna årstid. Dessutom reds han försiktigare. På vintern var han alltid helfräsch.

Denna historia ger dig kanske inte så mycket konkret - men den är ett exempel på att man faktiskt kan komma en bit på väg och utveckla sin ridning även på en häst som har hälsomässiga begränsningar.

Hästen lever fortfarande. Han är 15 år i sommar. Nu är han dock pensionerad som sällskaps/promenadhäst. Och han sköter denna uppgfift med bravur såvitt jag har förstått.

Det har gått över nio år sedan veterinären ville döma ut honom...

Åh vad härligt, ännu en historia att bli glad åt :) Också kul att höra att långtifrån alla veterinärer ser en utdömning som det självklara alternativet bara för att en häst inte visar sig hålla för normal ridning. I mitt fall var det självklart för min veterinär att min häst var värd en chans till, det var snarare han som föreslog det. Och jag som varit rätt säker på att det skulle vara JAG som skulle behöva övertyga HONOM om att min häst inte skulle tas bort!
Min kompis sa till mig att jag ska tänka på min häst som lätt handikappad, dvs han kanske inte klarar allt som "normala" hästar gör, men kan funka jättebra om man bara tar hänsyn till hans förutsättningar och ger honom den hjälp han behöver.
Fick massor med bra tips och tankar genom det du skrev! Tror att jag ska snegla lite på den akademiska ridningen. För med en häst med svaga framben är det naturligtvis väldigt viktigt att man hjälper honom att avlasta just frambenen på ett korrekt sätt.
Och så tror jag precis som du skriver att man kan lära sig massor just genom att tvingas tänka på ett nytt sätt och pröva nya vägar.
Trist för dig bara att du inte kunde behålla din häst! Jag vet själv vilka starka band man knyter till sin häst när man gått igenom en massa jobbiga saker tillsammans, det är väl en av anledningarna till att min häst blir kvar hos mig.

Om du vill börja med/inspireras av akademisk ridkonst är det viktigt med en bra tränare. Tyvärr är det många som saknar gedigen utbildning/kunskap.

PM:a om du vill ha tips!

Lycka till!

Om du känner att du kommer att vilja rida och träna mer än vad din häst håller för tror jag att det är mycket viktigt att du försöker leta reda på en häst till som du kan göra det med. Köpa en, medryttare, rida kompis häst etc... Risken är annars stor att du vill mer än vad din häst klarar av och att du pressar på för mycket utan att tänka dig för. Om du ska ha en häst till får du dock räkna med att lägga ner mycket tid på hästarna. För även om din nuvarande häst inte kommer att kunna gå lika hårt kommer det inte ta mycket mindre tid. För att den ska må bra tror jag som sagt att det är viktigt att den inte ställs av några längre perioder.

Vill önska dig all lycka till!

Själv sitter jag i lite liknande situation. Min vallack 8 år har nu stått sedan i augusti. Han kommer aldrig kunnas ridas på samma sätt som andra hästar. Han kommer alltid behöva mycket markarbete.

Just nu mår han bra och ska få skor på fötterna på måndag för att sedan sakta men säkert sättas igång. Vi kommer börja med promenader och tömkörning och sedan tar vi en dag i taget.

Han är så underbart go och mysig även mot mina barn så jag tycker det vore skamligt att inte ge honom en chans.

Lycka till med din häst!

Lycka till själv! Vad är det för skada din häst har?
Ja, man tycker ju så himla mycket om sin häst och tur är väl det för hur skulle man annars orka ta sig igenom alla jobbiga perioder? Och har man sedan haft turen att hitta en sån där riktigt go och mysig häst som bara älskar att umgås - ja då KAN man faktiskt inte bara ge upp!

Min kille har ett snett bakben alltså det är inte snett jämt utan när han blir överbelastad eller trött. det fungerar kanon att rida lite "hobbyridning". Vi tränade för att komma ut på distans men varje gång vi kom upp i tempo och lite längd på turerna så knasade benet. Oavsett hur sakta han sattes igång.

Så nu har han stått sedan i augusti. I går fick han skor på sig så nu ska vi ut och klättra i skogen för hand och sedan tar vi en dag i taget.

Tipsar också om att du kan prova på AR, följ Myrtens råd om att hitta en bra tränare.

Min travare har aldrig haft problem med benskador, men däremot med överrörlighet och öm rygg, vilket har förbättrats avsevärt med hjälp av AR.

Ha Bent och hans knabstruperhingst Hugin som inspirationskälla och ge inte upp :)

" Bytt stall 22 gånger, mentalt fortfarande frisk men otillfredställd och hingstig, lösa benbitar i båda haslederna och i vänster fram i kronleden, höger bak brutet griffelben som vuxit ihop överlappande, helt och hållet förbroskat vid delningen av senorna, först blind på vänster öga sedermera helt blind, båda frambenen överansträngda. Resultat: Efter fyra års arbete en majestätisk, stolt skolhingst och den första häst som jag efter min lärotid utbildat, därför strängt enligt den klassiska läran uppifrån ryggen, först senare förfinande vid handen i klassisk samling."
Ur "Ridning på kandar" sidan 74 av Bent Branderup

Här är en till som är i samma sits.

Min veterinär föreslog att jag kanske skulle ta ett föl på min häst. Jag känner mig ganska villrådig och vet inte hur jag ska göra eller vad jag kan förvänta mig.

Zog:
När du ställde av din häst, gick den då i vanlig hage, men att du inte jobbade den?

Här är en till som är i samma sits.

Min veterinär föreslog att jag kanske skulle ta ett föl på min häst. Jag känner mig ganska villrådig och vet inte hur jag ska göra eller vad jag kan förvänta mig.

Zog:
När du ställde av din häst, gick den då i vanlig hage, men att du inte jobbade den?

Inte Zog men din fråga måste bero på vad veterinären säger. Jag tex ställde av min från ridning men lät honom gå kvar i sin hage.

Vad säger din veterinär? Varför tycker han du ska ta ett föl?

Hade samma problem med en häst jag hade förut.
Han blev till slut utdömd som ridhäst. Det enda han kan göra är att gå i hagen och gå på promenader (tömköras funkar ju om man inte jobbar för mycket på volt och så) utan ryttare. Slutade till slut med att han såldes som sällskap. Det var jättesvårt att sälja honom och det tog 2 år att bestämma sig att han skulle säljas. Men han var slut i kroppen, mår bra som bara sällskapshäst dock. Sönderriden tidigare. Saknar honom enormt och ångrar att jag sålde honom.

Hade funderingar på att träna frihetsdressyr med honom och vi höll
på med trickträning vilket gick jättebra. Han hade gått genom eld om jag bett honom:cry:
En sådan kontakt som jag hade med honom har jag aldrig haft med någon annan häst, inte ens med Moses. Trots att jag hade en väldigt spec kontakt med honom också.
Men jag var fast besluten att söka in på hippologen och behövde en frisk ridhäst. Såklart sökte jag aldrig dit och lyckades dessutom skaffa ännu en skadad häst. Så känns som jag sålde i onödan licksom.

Skulle behållt honom och lagt ridningen på hyllan.
Nästan för jag hade ju Moses och rida också:D

Vad säger din veterinär? Varför tycker han du ska ta ett föl?

Veterinären säger att det kan vara bra för hästen att vila ett år och när man ändå gör det så föreslog hon att jag kunde ta ett föl. Min pålla har inte blivit bra trots massa behandlingar, men vet tycker att det är värt att ge henne en chans att självläka ett år.

Veterinären säger att det kan vara bra för hästen att vila ett år och när man ändå gör det så föreslog hon att jag kunde ta ett föl. Min pålla har inte blivit bra trots massa behandlingar, men vet tycker att det är värt att ge henne en chans att självläka ett år.

Okej då förstår jag. Tycker absolut att du kan släppa ut henne i hegan och låta henne gå och skrota.

vad är det för fel på henne då?

tycker inte det är särskilt smart att ta föl på en skadad/sjuk häst. en dräktighet är en stor belastning för kroppen, så om hästen har problem med ben eller rygg så tycker jag det är en väldigt dålig ide. sen kan det ju vara en ärftlig svaghet som spökar också.

låt henne vara ledig istället och pyssla om och gå promenader med henne.

För tre månader sen startade jag denna tråd. Min häst hade då just fått en ganska trist diagnos men jag vägrade att ge upp. Sedan dess har vi jobbat på enligt de direktiv som veterinären gav oss. Till att börja med mest i skritt, sedan har trav och galopp successivt lagts till. En normal vecka kan se ut så här:
Två gånger i veckan "dressyrtömkör" jag honom. Mycket skritt, travpass så långa som jag själv orkar med samt galoppfattningar och korta galoppsträckor, allt i stort sett bara på rakt spår. Ibland jobbar vi över travbommar. Har tagit hjälp av tränare för att få ett bra jobb.
Två gånger rider jag. Jag jobbar då oftast i ridhus/på ridbana och värmer upp med ca 20 minuters tömkörning i skritt. Sedan rider jag 20-25 minuter och då mestadels i trav och galopp med korta skrittpauser. Mycket övergångar och enstaka varv på stora volter. Hela tiden i bra form och balans (vilket är mycket enklare att uppnå tack vare att hästen redan är uppvärmd och väl igång tack vare tömkörningen).
Övriga dagar blir det promenader (oftast under tömkörning och gärna i skogen) eller vilodagar. Alltid en skrittdag/vilodag efter ett riktigt arbetspass – dvs varannandagsträning.
För en dryg vecka sedan var vi tillbaka hos veterinären och jag trodde knappt det var sant när det visade sig att min häst inte hade några böjprovsreaktioner överhuvudtaget! Han har musklat sig fint, ser välmående ut, jobbar otroligt bra och mår på det hela taget prima. Och jag har jättekul med honom och har lärt mig massor.
Kan ju bara konstatera att mitt beslut att ge honom en ny chans var alldeles rätt och att nu ha fått ett kvitto på att satsningen funkar var otroligt skönt.
Kanske detta kan hjälpa nån annan som hamnar i en liknande situation?

Grattis till en läkt häst! Trevligt när man inte ger upp utan är beredd att lägga ner tid och energi på att jobba hästen lite annorlunda mot hur den stora massan gör. Nu har du ju dessutom (gissar jag) blivit en hejjare på att tömköra och fårr bra kondis på köpet!

Tänk nu bara på att det nog är en bra idé att hålla detta träningsschema i bakhuvudet även i fortsättningen - det är inte säkert att hästen håller för ridning många dagar i veckan och med volter och hinder.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 118
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar