Ny mobil - hur fixa bank id?

Barbabelle

Trådstartare
Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min bank.

Vilket jag inte gör utan bank id. Men banken måste väll kunna ge mig en bank dosa så att jag kan komma in eller hur?
 
Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min bank.

Vilket jag inte gör utan bank id. Men banken måste väll kunna ge mig en bank dosa så att jag kan komma in eller hur?
Det ska gå att lösa om du har kvar din gamla telefon med bankid.
Min telefon pajade så när jag köpte ny för nått år sedan så gick jag till banken och fick hjälp på plats.
 
Om man inte har bank-id på en annan mobil, dator eller padda så får man gå till banken för att öppna ett. Där behöver man pass eller nationellt id för att kunna få bank-id som jag förstår det.
 
Jag köpte ny mobil i början av året och installerade utan problem mobilt BankID på den (flyttade alltså inte BankID från min gamla mobil, utan laddade ner ett nytt). Kräver pass eller nationellt Id-kort. Läste på bankens hemsida nu och det verkar fortfarande vara samma rutin. Jag behöver alltså inte besöka banken för det.

Jag har SEB. Jag har en bankdosa (digipass), det behövs fortfarande för vissa saker. Kan användas för att logga in på internetbanken. Den får jag kostnadsfritt av banken - det enda jag behöver göra är att beställa en ny när den börjar varna för lågt batteri.
 
Jag köpte ny mobil för ett halvår sedan. Behövde ha ett giltigt pass och så blev jag guidad av bankens kundtjänst i hur jag skulle göra. Har Nordea.
 
Ok hos oss fungerade det häromdagen. Dosan låg bredvid mig passet 5 meter bort.
Skumt, jag gjorde ett på min nya telefon för ett par månader sen och då krävdes internationellt id/pass. Kolla så att du inte har begränsade användningsmöjligheter.
 
och här någonstans insåg jag att jag har ytterligare ett skäl - utöver "bra att ha ifall körkortet skulle råka komma bort" - att förnya mitt nationella ID-kort (alternativt pass, har inte bestämt mig vilket) när det gamla går ut nu i sommar...
 
och här någonstans insåg jag att jag har ytterligare ett skäl - utöver "bra att ha ifall körkortet skulle råka komma bort" - att förnya mitt nationella ID-kort (alternativt pass, har inte bestämt mig vilket) när det gamla går ut nu i sommar...
Jag med, redan bokat tid för att göra ett pass. 😅
 
Om man inte har bank-id på en annan mobil, dator eller padda så får man gå till banken för att öppna ett. Där behöver man pass eller nationellt id för att kunna få bank-id som jag förstår det.
Min lokala Länsförsäkringar kan på sitt kontor utfärda BankID med körkort som leg men om jag ska skaffa själv (med dem som bank) måste jag ha pass/nationellt ID-kort.
 
Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min bank.

Vilket jag inte gör utan bank id. Men banken måste väll kunna ge mig en bank dosa så att jag kan komma in eller hur?
Skaffa nytt Bank-ID från scratch är väl en sak, men senast jag bytte mobil (förra året) så gick det att legitimera sig med det befintliga Bank-ID:t på den gamla mobilen för att skapa det nya. De kan ju samexistera.
 
Jag har köpt en ny mobil, och har inget bank id på den. Inte heller swish. Och för att kunna fixa det måste jag ju kunna komma in på min bank.

Vilket jag inte gör utan bank id. Men banken måste väll kunna ge mig en bank dosa så att jag kan komma in eller hur?
Har du kvar den gamla telefonen? Som andra sagt så är det enklaste att skaffa nytt på nya telefonen via bankid på gamla telefonen.
 
Skaffa nytt Bank-ID från scratch är väl en sak, men senast jag bytte mobil (förra året) så gick det att legitimera sig med det befintliga Bank-ID:t på den gamla mobilen för att skapa det nya. De kan ju samexistera.
Jag gjorde det nu i veckan. Min gamla Samsungtelefon samarbetade med den nya; Bank-ID var klart på några minuter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
1 357
Senast: Hazel
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
753
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 915
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp