Ny LOksele!!!

Sv: Ny LOksele!!!

Pinge skrev:
Bukgjorden är bromsrem nr 1 !!! Kompletterar man med svanskappa så slipper man att däckeln glider framåt. Sen kan man välja det optimala, nämligen BAKSELE. Den är klart bäst för hästar som backar mycket eller ska bromsa tyngre vagnar. Självklart kan en sele anses som komplett utan baksele. Till Plöjning, harvning, eller andra uppdrag där endast draglinor används behövs ju ingen baksele:smirk:

:bow: :bow: :bow:

det viktiga är att du får lokorna rättplacerade på dragpunkten på hästen.Personligen så tror jag att du kan ha hjälp av en sadelmakare som kan sele.När jag sett på bilden en gång till så ser dom inte så väldigt förstora ut mest felplacerade.Dom skall ju ligga i vinkel med bogen och emot,på plats.Ganska hårt skall lokorna omfamna hästhalsen.En handflata emellan knappt.(när jag fick insikt om detta själv tyckte jag det var väldigt hårt.men det behövs för att ligga där dom skall,det måste finnas plats undertill för att andas också)

som svar på om du skall göra ny placering för lokan så tycker jag nej,när dom kommer mer på rättplats så blir det nog bättre.

Som sadelmakare bör du ialf känna till vad som är bra läder.¨
Det är svårt att förklara det så här över nätet,man behöver få känna och se.Tjockleken är också viktig.
Kanske kan en person som du känner som är bra på körning hjälpa dig med hur du skall placera, ev fixa lokorna.

hoppas inte det vart för rörigt nu lycka till

loppfrö

Senast ändrad av en moderator:

:eek: Vad tror folk att draglinorna är till för? Hoppa hopprep eller?:angel: Twist kankse?:crazy:
Ser ju livsfarligt ut! :o

Senast ändrad av en moderator:

För att de personerna kan förmodligen absolut ingetting om körning. :mad: De har sett den här selen som det står att det är en komplett sele och så är den billig. Jag vet en person vars häst skulle vara med i h***s katalogen med sele. Den sidan av hästen som inte syntes i bild där tejpade de, delade klistrade lekte lite "Marjasin" så att säga för att framsidan skulle se ut som en sele "skall göra"... Det var helt normalt för företaget att göra så... :confused:

okej tack så mycket för din hjälp ska prata med en kunnig sadelmakare som renoverat denna sele innan har hennes nr...

ska göra massa nya hål överallt så ska vi se om den inte sitter bättre sen.

tack än en gång.

Carolus skrev:
För att de personerna kan förmodligen absolut ingetting om körning. :mad: De har sett den här selen som det står att det är en komplett sele och så är den billig. Jag vet en person vars häst skulle vara med i h***s katalogen med sele. Den sidan av hästen som inte syntes i bild där tejpade de, delade klistrade lekte lite "Marjasin" så att säga för att framsidan skulle se ut som en sele "skall göra"... Det var helt normalt för företaget att göra så... :confused:

:o
Jösses!

Men som snigelfarmor skrev tidigare. De bryr sig inte om skadade hästar och lurade kunder... Den är billig så folk köper den... Att du sen får en häst som du inte kan köra efter det är ju ett annat problem...

hej igen folket....vill ha lite hjälp med hur jag ska pass in selen nu ju måste komma igång och köra med den...

va den för stor eller inte vad tycker ni?
funkar det bra om jag tar den övre remen som håller nackputan och fäster under den där nackputan hänger i nu hänger ni med?
då kommer ju lokorna högre upp blir det bra eller för lite/för mkt?

hjälp mottages gärna=)

ska förkorta remmarna oxå nåt annat jag behöver göra?

jag ska såklart lägga lokrona mer an mot bogarna...men kommer jag att behöva en rem mellan lokorna och däckeln för att lokrona inte ska hamna över halsen har sett att många arbetsselar har så men HUR ska jag fixa det på denna sele?
nåt annat som behöver ändras?

jo ringen för tömmen på lokorna i vilken höjd ska den sitta? den kommer ju komma för högt när jag höjer allt men hur vet man hur den ska sitta???

kommer draglädret att bli på rätt del av de 3delarna av bogbladet när jag höjer upp för nu är det väl för långt ner?

Senast ändrad:

Loppfrö skrev:
det viktiga är att du får lokorna rättplacerade på dragpunkten på hästen.Personligen så tror jag att du kan ha hjälp av en sadelmakare som kan sele.När jag sett på bilden en gång till så ser dom inte så väldigt förstora ut mest felplacerade.Dom skall ju ligga i vinkel med bogen och emot,på plats.Ganska hårt skall lokorna omfamna hästhalsen.En handflata emellan knappt.(när jag fick insikt om detta själv tyckte jag det var väldigt hårt.men det behövs för att ligga där dom skall,det måste finnas plats undertill för att andas också)

som svar på om du skall göra ny placering för lokan så tycker jag nej,när dom kommer mer på rättplats så blir det nog bättre.

Som sadelmakare bör du ialf känna till vad som är bra läder.¨
Det är svårt att förklara det så här över nätet,man behöver få känna och se.Tjockleken är också viktig.
Kanske kan en person som du känner som är bra på körning hjälpa dig med hur du skall placera, ev fixa lokorna.

hoppas inte det vart för rörigt nu lycka till

loppfrö

I wången så lärde jag mig att man ska kunna få in en hand mellan loka o hals o så ska man kunna dra handen hela vägen uppifrån o ner med samma tryck, detta är ju tretton år sedan men antar att det lärs ut samma nu??

Fast en körlärare sa till mig att det va för löst när han kände på min sele,han spände det mkt hårdare så för att jag skulle kunna få in en hand, så va jag tvungen att lyfta upp/ut lokan för att kunna pressa in handen, det tyckte inte jag kändes rätt. fler kommentarer tack

Senast ändrad:

nån som vet hur jag ska passa in remmarna???????? läs mitt andra inlägg..

tack för svaret totti

nu har jag höjt upp lokorna men fick då ett nytt problem...när dety blir mkt trä över som sticker upp ovanför halsen blir det inte vingligt då eller finns det nåt negativt med det? fult?

Passar det förövrigt så är det väl mest en utseendesak..?? Bara att ta fram sågen!! Det gjorde jag när jag byggde loksele till ungarnas shettis..

förstör man inte värdet på den då? och den blir väl svårare att sälja denna sele är trots allt uppåt 100år gammal.

Här kommer FÖRE och EFTER bilder på selen:banana:

Före:
1108028.jpg

Efter:
1427545.jpg

Före:
1108026.jpg

Efter:
1427547.jpg

vad tycker ni tog ja till för mkt alltså blev selen för liten eller?
på förebilderna har jag inte dragit bak lokorna ordentligt men på efterbilderna ser de ut som att jag dragit bak dom dåligt med men då har jag tänkt noga på att göra det så jag tror inte de kan ligga längre bak när de inte är i drag.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427559.jpg

förspänt
1427558.jpg

ser bakselen för stor ut? ja får ju linda den hundra varv runt skakeln för den där remmen är så jäkla lång endå är det str ponny i bakselen...hm...

vad tycks om draglinjen? nåt annat att klaga/tipsa på/om?
1427551.jpg

japp fet ponny men de vet jag redan;)

närbild:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427555.jpg
ursäkta trasslet med tömmarna...jaja;)

snälla vill bli överröst av kommentarer...(gör en ny tråd om detta med tror jag?!)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2