Ny LOksele!!!

Sv: Ny LOksele!!!

bonny skrev:
Om man har dom i lokan så vinklas lokan fel!!! Man skall inte ha dom där. Dessutom så är inte dom ringarna i lokan bygd för att klara påfrestningen.

Men.. lokan vinklas väl inte om om den sitter riktigt? Det beror väl med på vart svängeln sitter om lokan är lös från selen? :confused:

Och ang ringarna, så är det väl ändå meningen att draget ska ske just med lokan, och då borde de ju vara gjorda för att klara det?

Eller har jag missförstått allting med lokselar???:eek:

Lokan är till för att dra ja. Men inte för att sätta linor i snälla ni. Man skall överhuvud taget int borra/spika i lokorna. Dom kommer att spricka och det ganska snabbt. Gör som man har gjort i flera hundra år. Sätt linorna där dom skall vara. I drag ringarna.Ta och sätt 2 linor i lokan,en pulka med barn i och se vad du får för vinkel på lokan då. Så kanske du fattar vad jag menar.//bonny.

Men vad skulle det vara för skillnad o dra direkt med lokan o dra med lokan genom dragringen? Det blir ju ingen belastningsskillnad på lokan för att man sätter draglinorna i dragringen??

näe men om man tänker eftyer igentligen så kanske hon menar att när man har draglinor bara(lös loka) så finns det ju ingen övre rem(uppe¨hållsremmen) som "håller" upp linorna/draglädren så linorna kan vinklas neråt/uppåt som de vill...och vinklas de neråt kanske hästen bara drar med nedre delan av lokselen och nedre delen av bogbladen....är det så du menar bonny?

till bonny; okej så du menar att alla som spikar i lokan spricker...så du menar att folk ALDRIG har spikat i lokselar *garv* hur tusan menar du att de satt fast de övriga remmarna då(ovanför den jag hade tänkt att spika fast, obs det spikades inte dit för 100år sen utan när den renoverades för ca 5år sen).

Jag måste tyvärr säga att jag håller med bonny lite. Man skall nog försöka att sätta draglinorna i dragringarna.Varför vill do ha dom så långt fram? Jag skulle sätta i dragringarna. Det har vi alltid gjort. Nu har vi grova linor som det sitter en krok i som man bara krokar i liksom. Det skulle inte funka att tex. saxa stock om dom sitter så långt fram. Ne, Gullan sätt dom i ringarna istället.
Man skall heller inte spika i lokorna om man absolut onte måste. Be någon kunnig om hjälp. Risken är stor att dom spricker.

jag förstår inte varför man inte kan ha dem i spännet? Vinkeln styr man med svängeln, inte med några remmar.

Har försökt mig på en liten illustration, om det är genomförbart vet jag inte.

Senast ändrad av en moderator:

åke skrev:
Jag måste tyvärr säga att jag håller med bonny lite. Man skall nog försöka att sätta draglinorna i dragringarna.Varför vill do ha dom så långt fram? Jag skulle sätta i dragringarna. Det har vi alltid gjort. Nu har vi grova linor som det sitter en krok i som man bara krokar i liksom. Det skulle inte funka att tex. saxa stock om dom sitter så långt fram. Ne, Gullan sätt dom i ringarna istället.
Man skall heller inte spika i lokorna om man absolut onte måste. Be någon kunnig om hjälp. Risken är stor att dom spricker.

men herregud kan folk inte läsa här det var INTE min ide...jag vill ju inte göra så utan försöker ju lösa det på ett annat sätt(läs vilket sätt).

alltså snart vet jag inte vad jag ska tro...först får ja reda på att ja ska ta en kunnig te hjälp o spika i lokorna sen är det en själklarhet att man kan göra de själv sen säjer folk igen att man ska absolut inte det:confused:

och jag vill ju göra det så bra som möjligt för hästen med lös loka(kan rör bogarna) men enligt er så är det bara en dum ide...

Draglinan sätts väl så så att den blir rak och att hästen drar med den och inte i skaklarna?
Sen var den sitter i är ju lite utav tycke men om man kan göra om en sele så att hästen får mer rörelsefrihet då är det ju bara bra!!

Man har haft hästar i stall i flera hundra år, men det sägs att hästen mår bättre av att gå i lösdrift?
Man har räknat ut högivan åt hästen i många år, men det sägs att hästen mår bättre om den får fri tillgång till grovfoder?
Man har använt järnskor till hästen i tusen år men det sägs att en häst som är barfota får friskare hovar?
Man har använt seldon till hästar i flera tusen år. Men förr skulle hästen dra/arbeta så mycket den orkade, helst i skritt och ibland trav. Det spelade oxå mindre roll hur den drog och vilket slags seldon den hade. Idag vet man mer, hästen mår och presterar bättre av en välsittande sele!

Hacka på mig istället för det är jag som räknat ut att det blir en bättre sele med draglina direkt till lokan!
Ja jag har så på min ponnysele!
Funkar jättebra!
Bild på min loksele

MEN det är skillnad på en ardenner i arbete i skogen och min lilla ponny som fritidskörs på grusvägar!! Fast båda har loksele!!
Alla är olika och ingen tycker helt lika. Men så länge man försöker göra det bästa för hästen ska man ju inte behöva bli illa bemött bara för man har en annorlunda/ovanlig ide?
Speciellt om man vet att den fungerar bra, och kanske lite bättre än orginlet!?

/Lisa

Gullan!
Gör som du tycker passar ditt körsätt!
Lok är av trä. Bara för att man spikar i trä betyder inte det att det spricker. Det kan spricka, men om man är försiktig och har smala spikar brukar det gå bra!
Lämna in till sadelmakare om du känner att du är osäker!
Men även en sådan kan klanta till det! :D
Men en sadelmakare ska ju vara kunnig och brukar göra ett bra jobb!

/Lisa

jag förstår inte varför man inte kan ha dem i spännet? Vinkeln styr man med svängeln, inte med några remmar.

Har försökt mig på en liten illustration, om det är genomförbart vet jag inte.

Hejja!
Ser fint ut det där!
Vet att det funkar för jag kör :) med liknande variant!
Man behöver sätta en rem mellan bukgjord och skakelögglan så att skaklarna inte hoppar upp/ner.
Annars är det ju detta snarlika bröstselar med lösa bröstor!

Att det ska vara så svårt att fatta för vissa!
Visst man ska ju inte ta efter och göra lika, utan att veta vad man gör. Men man kan väl hålla med om att det ändå är en ganska bra variant?! För ett visst ändamål kanske dock.
:D

/Lisa

Senast ändrad av en moderator:

Gullan, förborra och sätt sen i en skruv istället för spik, jag är bombsäker på att det kommer spricka med spik. Fast jag förstår inte varför du ska spika, vad fattas den?

Det här var en intressant tråd....
Först vill jag nog presentera mig lite..

Jag har kört häst väldigt länge. I skogen, på åkern, på vägen, travare, ja i stort sett allt man kan köra med häst har jag gjort. Jag tävlar i skogs, bruks, dressyr, precisionskörning och maraton. Jag har byggt ett 20-tal vagnar både bruks, skogs och maratonvagnar. Detta gör att jag har sett en hel del selar och dess konstruktioner.

Här är några av mina erfarenheter:
Bröstselen ska bara användas på hästar som har plats på bringan för en brösta. Det är väldigt många som ligger och trycker mot halsen när hästen är i drag. Bröstsele ska enbart användas på höga, lätta vagnar. Typ gigg. Observera att man också måste ha svängel och draglinor till en bröstsele! Annars kommer bröstan att "såga" mot bogarna på hästen. Enbart skackel tar ju inte upp hästens bogrörelse med bröstsele.

Lokselen är egentligen den optimala selen för hästen. Problemet är lokornas vikt när man ska galoppera i tex. maraton. Lokornas dragpunkt går att justera in vilket gör att man kan få dragpunkten exakt rätt på bogen. Dvs. den punkt där bogen rör sig som minst. När hästen drar kommer då lokan att följa bogarnas rörelse och man slipper skav. Lokorna ska spännas ganska hårt. En lös loka kommer att halka ut på bogspetsarna när hästen drar. FÖRBJUDET!

Draglinans infästning i selen:
Fäster man den direkt i lokan (så som det fö. är på alla lokselar till maraton) så slipper man ju fundera på bruten draglinje. Den blir ju helt självjusterande och optimal. Inget stör ju draglinans väg mellan loka och svängel. Vissa hästar går ju väldigt olika högt med huvudet mellan de olika grenarna, dressyr, prec, maraton. Då är det ju väldigt lämpligt med en dylik infästning. Det är lämpligt att använda linhållare till detta eftersom draglinorna blir ganska långa och kan hänga väldigt långt ner när de slackar.

Jag ser alltså inget fel i denna typen av infästning av draglinan om man kör FRAMÅT med vagn. Ska man däremot trixa lite och backa mycket så måste man ha en sele med dragring. Detta för att skackeln ska få en rejäl infästning i selen. Skackeln kan då inte fästas uppe på däckeln. Det ger en alltför brant vinkel på skackeln och däckeln skjuts uppåt/framåt när man backar.

Alltså... som vanligt.. rätt sak på rätt plats så blir alla glada..

Ps. Det går självklart att spika i en träloka! Kanske inte med en sjutums spik men det va nog inte tanken heller va? Skulle inte en loka hålla för att spika i ja då ska den heller inte användas till körning..

Ja jag spikade ju i mina lokor!!
Jag har nu mätt med skjutmått och spiken jag använde är drygt 1 mm bred. 2,5 cm lång. Har tre sådana på varje loka till övre lokremmens öggla. Funkar utmärkt!

Välkommen Pinge! Alltid bra med folk som byggt och sett mycket.
Hur kommer det sig att du byggt så många vagnar? Vad har du byggt?

/jenny

Det här blir nog lite utanför tråden men ändå...
Jag bygger vagnar för att jag behöver dem eller också behöver någon annan en vagn.. De flesta behåller jag själv.. Jag har nog typ 17 olika vagnar... Tokigt va? Alla mina vagnar har jag givetvis inte byggt själv.. Jag har allt från rockarader till fina droskor..

Håll till godo:

flakvagn_stor.jpg

En stor flakvagn som jag nästan bara har vid uppvisningar.

carola_o_gusten_3.jpg

Min maratonvagn

prillan_back_2.jpg

Min flakvagn som används till brukskörningstävling

sara_o_edwin_1.jpg

En vagn som jag byggde till en kompis

kusten_o_gummin.jpg

Min parvagn för maraton

johanna_o_pajas_4.jpg
En vagn till som jag byggde till en kompis

fannyoeddi_2.jpg

Ponnygigg som jag gjorde till mina barns shettis

Tack för att du delade med dig av dina fina vagnar. :bow:

//Mizz

Då kan jag skicka min valack till dig, han behöver lära sig att dra tungt lungt. Sätter på ett par frimärken och klipper in "några mil utanför Uppsala" i pälsen på honom och stoppar honom på brevlådan.

snigelfarmor skrev:
Gullan, förborra och sätt sen i en skruv istället för spik, jag är bombsäker på att det kommer spricka med spik. Fast jag förstår inte varför du ska spika, vad fattas den?

jo lokorna är ju lite långa så jag hade tänkt att sätta dit en sån rem som håller övre lokremmen. det finns redan 2 st men det finns plats till en 3:e längre ner eller tycker du längren är bra? ni andra?

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2