Ny LOksele!!!

Sv: Ny LOksele!!!

Då kan jag skicka min valack till dig, han behöver lära sig att dra tungt lungt. Sätter på ett par frimärken och klipper in "några mil utanför Uppsala" i pälsen på honom och stoppar honom på brevlådan.

Japp hoppas han kommer fram välbehållen bara!
Sägs att postbilen härute kör som en galning, åkte i diket förra året :eek: :D :rofl: :D

Aha het?
Sägs att man lassat för tungt en gång :confused:
Tålamod så kanske han lär sig! :D
Mer tömkörning, lydnads övningar, lättare lass?
Det skulle vara spännande iof har inte stött på en het draghäst än :D

Gullan, hur jag tycker, vet du väl :D

/Lisa

Svarar nickande på alla dina frågor/påståenden. :o *skäms*

Till Snigelfarmor> Jag ska inte boka upp mig på att tillverka någon vagn åt dig.. Jag har massor av jobb med hovslageriet och så ligger det en halvfärdig dressyrvagn sedan ett år tillbaka å väntar på svetsnisse (mig).. Den vagnen ska jag ha själv. (den också:smirk: )

Hoppas inte det blir skatt på hästvagnar... Det blir dyrt för mig. Haha..

TILL _L_> Reklam javisst men läs ovan så förstår du att jag helst inte vill göra några vagnar.. Hihi..
Många fjordingar ja... Det är kul hästar att ha.. Om man bara förstår sig på finess..... :rofl: (det va till alla "gulinghatare" Hihi)

Aha du kanske kan lösa det själv nu när jag gav lite tips :D
Synd då får jag inte ett julkort i form av en häst :D :rofl:

/Lisa

hej jag kan ha fel men ,är inte bukgjordens uppgift att hjälpa till vid bromsandet???
Att ta bort den låter enligt mig helt förkastligt.Alla remmar på en sele fyller sin funktion,så även den minsta.

Jag skulle heller aldrig leta reda på nån läderbit som ser hyffsad ut för att spika fast på nån loka,om jag inte vet vad som är bra eller dåligt läder.(hals,ljumske eller bakdel)

varför jag aldrig skulle göra nått av ovanstående är att det låter farligt att antingen ta bort eller lägga till, säkerhet är en ack så viktig sak vid körning.

Förövrigt skall en väl anpassad loksele ej ge skav vid armbågen,ger den det är det fel i anpassningen.
DÅ får man leta efter ett bättre allternativ och inte ha för brottom bara för man vill köra här och nu.

till gullan
det var en vacker sele du fått tag på,om än något stor=))

loppfrö

Senast ändrad av en moderator:

ÅÅÅÅH!!! Vilken fullkomligt underbar gigg till ponnyn!!!
*Grön av avundsjuka*
Vilka fina vagnar, så synd att du inte riktigt hinner med att göra fler.

tjena igen
med alla selar följer det inte med baksele alltid,ibland har dom svanskappa ist och visst det är huvudbromsen.Men som jag är upplärd så har bukgjorden den funktionen att vara behjälplig till bromsen.Varför skulle man konstruera en sele med en onödig rem?

Har du tänkt på hur den sitter fast i konstruktionen av en sele?
Inte alltid men oftast är den en förlägning av skackelöglan,infästningen är ihop med den delen och det finns en anledning.Undantaget är parselar där finns den inte med.Det beror på att dom drar med stången och inte med skacklar.

så visst har den en funktion alltid=)

mvh loppfrö

Men man har både svanskappa och baksele. Stackars den hästen som bara har en svanskappa att bromsa upp vagnen med...

Du kan ha det ena eller andra, vissa finselar har bara svanskappa.
Har du bromsad vagn så bromsar du å inte hästen ialf=)

Men baksele är alltid att föredra,främst vid tyngre körning.
Själv skulle jag föredra att bara ha baksele ,inte ihop med svanskappan för det finns ingen anledning att ha båda.

mvh loppfrö

Baksele är ALLTID att föredra, jag kallar den nödvändig, utan baksele vill jag inte köra häst. Följer den inte med selen är selen inte komplett Punkt. :)

/j

Bukgjorden är bromsrem nr 1 !!! Kompletterar man med svanskappa så slipper man att däckeln glider framåt. Sen kan man välja det optimala, nämligen BAKSELE. Den är klart bäst för hästar som backar mycket eller ska bromsa tyngre vagnar. Självklart kan en sele anses som komplett utan baksele. Till Plöjning, harvning, eller andra uppdrag där endast draglinor används behövs ju ingen baksele:smirk:

Jag hävdar bestämt att bakselen är bromsen nr 1, bukgjorden är där den är, och givetvis tar den tyngden om inte nåt annat gör det, men är det bra för hästen?

Min häst har iallafall tunn hud på sin armbåge, och jag gissar att ingens armbåge, varken häst eller människas är gjord för någon som helst kraftmottagning.

Kunde du inte skippat ;) de 2 första meningarna, och bara haft :

Sen kan man välja det optimala, nämligen BAKSELE.

Du säger sen att baksele är bra för dem som backar mycket o tungt.
Min erfarenhet är att den minsta nerförbacke och rockard bakom är mer än vad hästen ska behöva bära upp på manke, armbåge o mage eller svanskappa. Jag tror att bukgjorden är där för att skaklarna inte ska kunna lyfta över hästen vid baklast, så använder jag min bukgjord på maratonselen.

Bifogar den klassiska bilden av en okunnig kusk, tyävrr kör väldigt många häst på detta viset tack vare att selar säljs på våra billighetsvaruhus utan baksele eller draglinor.

o en till (kan hålla på i oändlighet:) i kampen mot skitselarna. Känn absolut inte att jag riktar något mot dig Pinge, detta är bara ett så viktigt ämne för mig.
Har haft kontakt med Hööks om detta, men de verkar totalt okunniga om körningens fysik, de säger bara att de har många nöjda kunder och att selen säljer bra, därför är den bra. Skitselen alltså.
De avsäger sig allt ansvar för skadade hästar eller lurade kunder som tror sig ha köpt en körsele.

Hej o Hå, nu blev det mycket/jenny

Hej Jenny!
Ingen fara.. Jag vill bara att ingen får för sig att ta bort bukgjorden för att den ser onödig ut.. Händer dt något med de andra remtygen så är det i syvende å sist ändå bukgjorden som gör jobbet. Fina bilder.. Asg! Inte konstigt om selarna säljer bra om de måste bytas ofta...

Jag har faktiskt två bukgjordar :) Extra säkert om bakselen skulle smälla.

En har jag för att mer hålla skaklarna lite stilla i traven eftersom jag har bakvikt på travrockarden. En sk skakelrem från travet.

/jenny

precis så har jag lärt mig att det skall vara vi är helt överens=)
jag fick för mig att någon tyckte att bukgjorden var onödig åxå och vart lite orolig;)

jordbruksredskap är en helt egen vetenskap man borde lära sig mer om detta:)

jösses kör folk på det där viset ???? hmmm det syns ju lång väg det ser lite konstigt ut.... oj nu vart jag mörkrädd:crazy:

fast okunskap kan man aldrig skälla på någon för,bara försöka informera lite lungt å fint.....

Loppfrö skrev:
till gullan
det var en vacker sele du fått tag på,om än något stor=))

loppfrö

tack så mycket:bow: ja tycker med den är lite stor...om jag hittar en bra lädretbit tycker du då jag ska göra en "hållae" längre ner så jag kan höja upp lokorna lite mer?
hur mycket i så fall?

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2