Sv: Ny LOksele!!!
Jag hävdar bestämt att bakselen är bromsen nr 1, bukgjorden är där den är, och givetvis tar den tyngden om inte nåt annat gör det, men är det bra för hästen?
Min häst har iallafall tunn hud på sin armbåge, och jag gissar att ingens armbåge, varken häst eller människas är gjord för någon som helst kraftmottagning.
Kunde du inte skippat
de 2 första meningarna, och bara haft :
Sen kan man välja det optimala, nämligen BAKSELE.
Du säger sen att baksele är bra för dem som backar mycket o tungt.
Min erfarenhet är att den minsta nerförbacke och rockard bakom är mer än vad hästen ska behöva bära upp på manke, armbåge o mage eller svanskappa. Jag tror att bukgjorden är där för att skaklarna inte ska kunna lyfta över hästen vid baklast, så använder jag min bukgjord på maratonselen.
Bifogar den klassiska bilden av en okunnig kusk, tyävrr kör väldigt många häst på detta viset tack vare att selar säljs på våra billighetsvaruhus utan baksele eller draglinor.
o en till (kan hålla på i oändlighet
i kampen mot skitselarna. Känn absolut inte att jag riktar något mot dig Pinge, detta är bara ett så viktigt ämne för mig.
Har haft kontakt med Hööks om detta, men de verkar totalt okunniga om körningens fysik, de säger bara att de har många nöjda kunder och att selen säljer bra, därför är den bra. Skitselen alltså.
De avsäger sig allt ansvar för skadade hästar eller lurade kunder som tror sig ha köpt en körsele.
Hej o Hå, nu blev det mycket/jenny