I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst. När vi köpte ponnyn berättade säljaren att ponnyn varit såld en gång tidigare till en ridskola men att den lämnats tillbaka för att den varit stapplig.(hennes formulering)Hon nekade till att den skulle ha varit halt och visade även ett vet bes intyg som gjorts då hästen lämnats tillbaka. Detta var helt utan anmärkning. Vi provred ponnyn vid två tillfällen innan vi bestämde oss och då lät säljaren göra ytterligare en vet bes som även denna var utan anmärkning. I avtalet som skrevs så bestämdes det också att vi skulle ha bytesrätt dvs om vi inte gillade ponnyn så skulle vi kunna lämna tillbaka den och få en likvärdig ponny i utbyte. Nu har ponnyn blivit halt efter bara 3 månader. Vi tyckte att ponnyn var i underhull då vi fick hem henne så vi har endast promenad ridit till en början för att hon skulle kunna ta sig i hulls samt muskla sig. Hältan visar sig först när hon har ridits regelbundet (4-5 dagar v). Jag fick veta på omvägar att hästen visst varit halt och kontaktade ridskolan som bekräftade detta. Där ska hon ha varit halt vid mer än ett tillfälle och då tagits till klinik(vet inte exakt vilka undersökningar som gjordes) som inte kunde hitta orsaken med böjprov och röntgen utan ville påbörja en större hältutredning. Ridskolan valde då att lämna tillbaka ponnyn(tog en annan i utbyte) efter att ha låtit den vila över sommaren . De ska ha meddelat säljaren detta. Jag har tagit kontakt med säljaren som nekar till att ha fått den informationen av ridskolan. Hon erbjuder oss en annan ponny i utbyte men då vi upplever att hon varit oärlig då hon sålde ponnyn till oss så vill vi lämna tillbaka ponnyn och få våra pengar tillbaka. Har vi möjlighet att kräva det? Eller måste vi låta göra en hältutredning först och om det då visar sig vara ett dolt fel kan vi då kräva ersättning för våra veterinär kostnader? Om vi trotts allt blir tvungna att ta en ponny i utbyte vad har vi då för rättigheter att ställa krav på den ponnyn gällande storlek utbildning och pris? Kan hon bara lämna en ponny som hon anser motsvarar köpesumman? Hon hävdar också att då vi köpt ponnyn billigt och som barnponny så borde vi förstått att ponnyn var defekt. Ponnyn är ett sto med okänd stam importerad i från Ungern. Den har inga meriter vare sig i dressyr eller hoppning. Det nämns inte i köpeavtalet att ponnyn är behäftad med några defekter. Det hör kanske inte till saken men jag har googlat säljaren i efterhand och då hittat många som avråder att köpa häst av henne då många känt sig lurade av henne. Det värsta av allt är att ponnyn verkligen är en "ängla ponny" och både vi och dottern älskar henne. Är det någon som har varit i en liknande situation och kan ge oss råd. Jag förstår så här i efterhand att jag borde kontaktat ridskolan innan köpet men då ponnyn vet bes ua två gånger så tänkte jag att den kanske helt enkelt inte pallade med att gå på ridskola.Mvh jenny