Ny inom körningen....

C

cissi_cassandra

Jag har tänkt endel på det här med att köra mer på riktigt. Jag har en häst som är helt underbar att köra, hon är travare, eller skulle blivit travare men var inte tillräckligt snabb. Hon är 9 år nu och jag har haft henne i 4 år ungefär. Det är sån skillnad på henne när man kör mot när man rider, hon är mycket stabilare och lugnare och lyssnar jättebra på mig. :D
Hon är väl egentligen den första häst jag någonsin kört och jag åker väl egentligen bara med, styr och bestämmer fart och sånt... :o
Iaf, jag tycker det är himla roligt! Har funderat mer och mer på och försöka köra henne lite mer på riktigt. Hon är ju travare så hon kan ju egentligen ingenting, därför tänkte jag bara fråga er som kan lite mer om körning om hästen måste vara så där välskolad och alltid gå i form och allt sånt. Finns det kanske någon gren inom körning där det inte spelar riktigt lika stor roll hur hästen går? :confused:

Sv: Ny inom körningen....

Vi kör bara för nöjes skull. Ingen tävling här alltså. Men "profsen"tittar nog in här och kan je dig ett bra svar på detta.Men det borde ju finnas lättare klasser innom körning med.

Min travare går bra i form när vi kör dressyr. Träning ger färdighet oavsett ras.

Min lärde sig gå i form framför vagn när hon var 16. När man rider krävs det mycket mer för att få henne att jobba rätt.
Många gånger med travare så måste man visa dem vad rätt form är, de har svårt för att hitta den själv, då de lärt sig hålla balansen med huvudet.

Man kan ju vara med och tävla ändå förresten, du kan ju vinna både maraton o precision och göra en godkänd uppvisning i dressyr. Det får man vara nöjd med!

Din häst är ju bara 9..så
Börja från grunden och tömkör henne på volten, lär henne lyssna på yttertömmen, det är den som styr hästen. Sen ska du se att hon hittar sin nya balans o bärighet. Gå gärna kurser i tömkörning eller ta hjälp om du känner dig osäker på vad du kan göra, och har du tur kanske det finns nån som tävlar körning i din närhet?
Jag hoppas du vågar dig på seriös skolkörning nån gång. Det ger det där lilla extra till körningen!

/jenny

När du tittar på en körtävling idag så ser du hästar av alla kategorier. I lättklass finns allt ifrån travare som kommit ifrån banan som inte går i form till jätte fina halvblod som går i jätte bra form, ponnyer i dålig form och ponnyer i bra form osv. Det går ju att jobba även en travhäst så formen blir bättre. Det viktiga är att man tycker det är kul, och inom körningen så är alla välkomna att tävla oavsett häst el ras.
Kontakta en klubb i närheten som har körning, kanske finns det någon klubbtävling att börja på. Annars så finns det lagserie tävlingar som är för nya kuskar och hästar.
/M

Om hästen lyssnar bra är det en mycket bra start! Enkelt jobb hemma som går att göra längs väg, är att jobba med tempon och halvhalter. Öka och minska tempot i traven, jobba med övergångarna skritt-trav och lägg till lite halter. Börja med lite jobb varje körtur och lägg in mer och mer allt eftersom. Blir hästen het har du lagt in för mycket, då kör du bara rakt fram som vanligt ett tag. Och så jättemycket beröm och uppmuntran, ju roligare hästen har, desto mer angelägen är den om att göra dig nöjd! Lycka till, körning är jätteskoj!

Tack så jättemycket för era svar! Jag ska verkligen försöka ta tag i detta nu i sommar, tyvärr flyttar jag och börjar plugga till hösten och kan inte ha Cassandra med mig, men jag får se till att mamma håller det uppe!
Det låter verkligen hur kul som helst och jag ska börja på en gång med mer ordentlig tömkörning och tempo-växlingar och så när jag kör.
Det finns faktiskt en körklubb i närheten av där jag bor, Sjuhäradskuskarna, får väl försöka komma i kontakt med dom också, och kanske bara åka och titta på när dom tränar, man lär sig ju väldigt mycket på att titta på andra!

Får jag flika in och fråga vad en häst som körs ska gå i för form? Det måste väl vara annorlunda än för en häst som rids? Eller är det "bara" att den ska gå balanserat?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 638
Senast: Claraclara
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 283
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar