Ny hovtrend. När blir naturligt skadligt?

C

CarolaLind

Naturligt ska det vara, det är ju de flesta överrens om, om det sen är så naturligt det kan vara med skor, dvs. man försöker göra det så nära naturligt som möjligt, eller om det är diverse barfotaverkningar, här gör man i alla fall något åt och med hovarna.

Jag reser mkt runt i hela Tyskland och det är inte sällan jag kan återupptäcka vissa trender här hemma i sverige ett par år senare.

Senaste trenden, som jag hoppas vi kan hjälpas åt att motverka innan den kommer in i landet är nog den yttersta falangen av "naturligt hysterin"

Nämligen, hovarna ska aldrig verkas, de ska brytas av själva.

Många har redan anammat detta och jag ser resultatet mer och mer.

Hästar som står på box, (Det är alltså inte ens lösdriftshästar med massor av land att ströva över vi snackar om här)
Hästar som rids en timme om dagen, osv.

När hästarna blir halta, sjuka, whatever, skylls det på veterinärerna, att de inte kan åstadkomma mirakel och att veterinärerna skyller på hovarna ses som en skam, aha! de är bara motsträviga och tror inte på naturlighet :crazy:

Jag har vägrat befatta mig med tre sådana fall bara nu på två veckor, ägarna vill ha svar på varför hästarna är så stela...och jag kan lova att de fick svar, men inte som de hade väntat sig.

Jag hoppas och tror att jag i alla fall fick den ena ägaren att ringa hovortopeden (Som det heter där) för att jag skulle kunna komma tillbaka i Oktober och kanske då, massera hästen.

Så, när ni möter denna nya trend som med all säkerhet lär försöka sticka sin fula nuna in i landet, mota den!

Jag ska organisera bland mina bilder och ge ett par exempel, det kan ta några dagar.

Tyvärr är det naturläkare och homeopater, terapeuter och andra inom min egen yrkeskår som dragit igång detta, jag hoppas att vi kan behålla vett och sans i Sverige. !?

Sv: Ny hovtrend. När blir naturligt skadligt?

Intressant inlägg. Verkar ofta som om folk slänger sig över trender som är NATURLIGA och sparar pengar för stunden.

Hälsning Maja

Ja precis. Det som råkas glömmas bort är att djuret är Domesticerat.
Alltså, inte särskilt naturligt längre.

Naturligtvis vill vi våra djur det bästa, men varför alltid denna överdrift.

:smirk:

Jag ser redan debatten framför mig, metoden kommer säkert att framföras med "vetenskapligt" stöd.
PL

Jag gillar också debatten.
VEM bestämmer VAD som är naturligt för de hästar vi har idag och vad som är ändamåls enligt för just vissa hästars användningsområde.

Men det finns ju alltid extrema avarter som poppar upp, och som försvaras av anhängare.

Förmodligen... :p

Kanske ända tills jag visar bilderna i alla fall... :smirk:

Nej, jag har bättre hopp om Svenskarna än så.

CarolaLind skrev:
Förmodligen... :p

Kanske ända tills jag visar bilderna i alla fall... :smirk:

Nej, jag har bättre hopp om Svenskarna än så.

ha inte det, du kommer bara att bli besviken :angel: .....spara denna tråden och ta upp den om några år :banana:

det finns säkert något vettigt i "allt", synd bara att det är så många hästar som får lida för sina fanatiska ägares skull

Jag har redan sett trenden här i Sverige på nära håll.... men då pga lathet och snålhet (eller vad det nu kan vara?). Jag själv kommer aldrig anamma den, men vad kan man göra åt de i ens närhet...? :smirk:

Ok för att man ska vara öppen för saker och ting, men nä detta är ju löjligt!

BLir det nån som startar denna trend då sätter jag mig emot!

Jag trodde aldrig att tyskarna skulle vara så "korkade" :o

Mycket intressant inlägg! :bow:
Det är inte någon trend jag skulle fastna för det är ett som är säkert.
Visst det är ingen som verkar vilhästarna men de har ju de rätta förutsättningarna, det har inte våran sporthäst som står uppstallad osv.. :crazy:
Skulle dennna naturliga trend fungera skulle vi vara tvungna att släppa våra hästar helt i det fria på stora marker där de kan röra sig obehindrat... :smirk: Men å andra sidan skulle väl inte våra hästar klara sig så bra på det viset :confused:

Vääldigt intressant debatt, tänker dock inte ge mig in i den p.g.a bristande kunskap..

Däremot kanske SnigelFarmor har ngt att tillägga i detta?

Hon menade nog mer tyska hästägare som tycker att trenden är en bra idé...

psychogrrl skrev:
Jag har redan sett trenden här i Sverige på nära håll.... men då pga lathet och snålhet (eller vad det nu kan vara?). Jag själv kommer aldrig anamma den, men vad kan man göra åt de i ens närhet...? :smirk:

Ja jo, om man ser det så, så tror jag de flesta sett det, men vad jag menar är att det görs med vilje för hästens bästa och helt i enlighet med vad terapeuter tycker är bäst för hästarna!

Det är lite skillnad, att skita i att verka sina hästar för att man är snål eller lat är en sak, men att terapeuter börjar säga att det ska vara så och att hästägarna mer än gärna litar på det...*Brrr*

hovis skrev:
Kommer inte Dr Strasser därifrån???

Inte för att blanda in det nu men ALLA som jobbar med Strassers metoder är inte fanatiska, vissa är riktigt mänskliga och fritt tänkande. Ser många strasserverkade hovar som är helt ok och ägarna inte utspårade på något vis. Såklart har all grenar ytterligheter!!

Låt oss tala om när naturlighet blir farligt, vad är egentligen naturligt för våra hästar? Hur kan vi någonsin veta hur mkt vi kan tänja på gränserna och vilka skyldigheter tycker ni att vi egentligen har?

Att skita i att verka hovar på boxhästar tycker jag är ett skrämmande exempel på något som verkligen tar oss bakåt i tiden.

Jag har själv anammat barfotaverkningens fördelar och skulle inte, om jag inte måste, spika på skor på hästarna igen. Men om någon häst inte mår bra av att vara barfota, då är ju valet enkelt!

Ponera att hästar i vilt tillstånd inte har hög medellivslängd, då är det möjligt att exponera dem för eländigt väder ,dålig/snålt med mat/ hovar som sköter sig själv, (här tror jag att det är mkt olika på EN hästs 4 fötter, inte bryts/slits de av exakt samtidigt och regelbundet.)

För om de har kort levnad så klarar de sig med dessa påfrestningar ett par år, sen blir de utslagna av ålder, rovdjur, mm.

Vi vill ju att våra hästar ska ha lång livslängd, eller hur , och har ju då "uppfunnit" vissa metoder för att öka livslängden, fast det är emot naturen.

En fundering.

Du måste skämta! Kan bara se bilderna framför mig hur hovarna på dessa hästar ser ut! Det är ju massor av faktorer som spelar in i hur en hov slits!
Dessa hästar kan ju inte hålla speciellt länge i kroppen.

våran 2 går barfota (såklart) men där behövs rättas till lite grann då och då (dock inte så ofta, kanske varannat besök). Våran 5 åring har inga skor bak och de behösv med rättas till ca varranan gång. Kan bara tänka mig hur jävlliga deras hovar hade sätt ut om de inte hade blivit omskötta.

Jo, visst är det skillnad, men just de ägarna jag sett det hos borde veta vad som händer med hovarna utan verkning och får egentligen verkningen till ett väldigt bra pris, så varför inte?

Jag ser visserligen skillnad mellan raser, vissa klarar det rätt bra och sliter av utan att få jättedåliga fötter (men skyhöga trakter). Vissa andra sliter inte av alls utan får jättelånga hovar med ben-felställningar mycket förstärkta. Och då går de hästarna på lösdrift...

Vad har vi rätt att göra och vad är naturligt?

Vad är dessa terapeuters argument för att inte verka hovarna? Vad säger de kan förbättras?

Klart som fan att allt ska vara naturligt! Jag menar, jag föddes ju utan skor och kläder! Alltså går jag på Stureplan näck, utan skor och tuggar på ett köttben!

Kom på nu, jag var ute och behandlade en häst som ägaren nyligen köpt, och denna häst hade de räddat, vanvårdad så att dess hovar hade blivet en kort stump efter att ha aldrig blivet verkade och låtits brytas av...denna häst var halt fram och hade diverse problem....så nä jag tror jag blir galen av detta !!! :devil:

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 712
Senast: Animor
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar