Ny hovtrend. När blir naturligt skadligt?

Sv: Ny hovtrend. När blir naturligt skadligt?

:rofl: :rofl: *asgarv*

Ja men det borde man ju säga till dem som tror detta ska fungera!!
Tack för idén! :bow: :banana:

Har sett russ som går på lösdrift året om och bara får deras hovar verkade 2 ggr om året max! Deras hovar ser katastrofalt illa ut och bara tanken på att någon rider hästar där hovarna aldrig blir verkade... :mad: :(

Sådant skrämmer mig något så hiskeligt :crazy:
Själv var jag på en introduktionskurs till barfotaverkning (alltså ett par timmars 'berättande' om vad de innebär etc. ifall man var intresserad av att lära sig)
De kunde sedan erbjuda 2 dagars kurs där man lärde sig att verka sin häst alldeles själv. Och det skrämde mig. För hur ska man lära sig 'allt' om hästens hovar på ynka 2 dagar?!
Förvisso tycker jag att man kan hämta en hel del bra saker från det mesta, men definitivt inte allt.
Hästarna är inte vilda nu, och det kan definitivt inte kallas naturligt. Det är ens skyldighet som hästägare att se till att hovarna sköts var 6-8 vecka (ca) oavsett om de står i box,utebox,lösdrift..De är fotfarande inte ett 'fritt och naturligt' liv.

Sen kan man ju försöka låta det bli naturligare genom att de får gå ute mer, alltså mer en några ynka 4 h som en del tycker är okej. Det finns mycket man kan ändra på för att skapa en bättre miljö, men för den sakens skull ska man inte låta sin häst plågas eller/och rent av att den blir skadad.

Fast... Nu ska jag vara krånglig ;)

Om vi (människor) låser in våra fötter i skor som inte tillåter tår och fotsulor att interagera med marken så förlorar vi mycket av deras funktion. Jag själv har skor som är tunna och som tillåter mig att känna underlaget jag går på, det mår hela min kropp bäst av. Jag märker tydligt när jag gått länge (tex på vintern) i skor som låser mina fötter. Jag får spänningar och låsningar som jag annars lyckas hålla någotsånär i schack.

Likadant med hästarna. De ska ha en hovform som tillåter hoven att fungera på bästa sätt. Jag har min häst barfota och tycker det funkar bäst på honom. Men som Carola säger, skulle han må dåligt av det skulle jag självklart sätta på skor (eller något annat som hjälper honom, tex boots).

Vi och hästarna har dock haft helt olika strategier för att anpassa oss till det nordliga/europeiska klimatet. Vi har tagit hudar från djur att klä in oss i, hästarna tillverkar själv sin päls och de hästar som har tvåskiktspäls klarar sig utmärkt i vårt klimat fastän de blir svettiga då och då. Vad som är bäst, utan eller med täcke, kan man orda om länge och väl och allt hänger nog på individen.

Men var drar man gränsen som sagt?
Allt som gagnar individen och gör att den mår bättre i sin kropp tycker jag är "tillåtet". Men dessa personer som då tror att hästarna mår bra av att inte verkas och skyller allt på veterinärers okunskap? När kan man lita på sin känsla/kunskap och när kan man det inte?

Om jag för ett sekel sedan skulle erkänna en aborigin som medmänniska men alla ni andra sagt att h*n vore ett djur (de löd under viltlagen till in på mitten av 1900-talet), ska jag lita på det ni säger eller ska jag gå på vad min känsla och samvete säger?

psychogrrl skrev:
Jag märker tydligt när jag gått länge (tex på vintern) i skor som låser mina fötter. Jag får spänningar och låsningar som jag annars lyckas hålla någotsånär i schack.

Det får din häst oxå (utifrån din avatar) i den form den går i dock har det inte ngt med skorna att göra utan obalanserad hållning.

Uschja, det är något som diskuterats friskt hos oss.
Min åsikt (och den delas av i princip de flesta här) är att det är vi människor som format hästen till vad den är idag och hur den lever sitt liv. Vi har därmed ett ansvar att se till att de mår så bra som möjligt. Som du påpekar Carola, så är tamhästen ett domesticerat djur, som troligtvis skulle få svårt att klara sig utan oss människor.
Jag bara önskar att folk skulle använda sitt sunda förnuft och verkligen se och lyssna till sina djur för att se vad de mår bra av. Att sköta sin häst för att man har en viss åsikt i ett ämne, det går bara inte. Man måste ju alltid se till hästens bästa.
Vad jag menar är att man inte kan köra på sin egna linje in absurdum bara för att "man tycker så". Där säger faktiskt djurskyddslagen ifrån.

Som exempel: Skulle jag låta bli att täcka min häst, som får ont av att gå utan, bara för att jag propagerar för naturlig hästhållning och hävdar att hästen är gjord för att gå utan täcke? Visst hade jag kunnat göra det, men det vora samtidigt att bryta mot djurskyddslagen. Dessutom är min häst inte alls gjord för att klara sig i alla väder utan täcke. I så fall hade hon inte haft ont av det. Min häst är gjord, avlad genom århundraden, för att bli omhändertagen av människan och vara i människans vård.

Men, köper ni en vildhäst och sätter ut den i vildhästens klimat, då tror jag nog den klarar sig utan att vi lägger oss i. Men då ska vi heller inte göra något annat med den.

Jag säger bara som såhär, tyvärr:

"Common sense is not very common"

För mig är det enkelt att svara på den frågan.
När hästarna lider så är naturlighet skadligt. Med lider så menar jag att man behandlar inte hästen så som djurskyddslagen kräver.

Men allt är ju öppet för att tolka, så även lagen, hur korrekt och klart skriven den än månde vara.

:p

Grova saker står det ju "ska" i stället för "bör" på när det gäller lagen.
Iofs så tycker jag många "bör" borde vara "ska", men det är ju en annan fråga.
Och "hovvården" du beskriver borde ju i rimlighetens namn vara ngt som veterinärer anser vara djurplågeri, och deras ord är ju ngt som djurskyddsmyndigheten i Sverige lyssnar på.
Och även sådana som athena (heter det djurskyddsinspektörer?) kan ju anse ngt är djurplågeri och anse att djurägaren inte följer lagen.

Och ju fler som missbrukar "bör", ju fler "bör" blir ju "ska" i lagen. Ta tex detta med vindskydd till utegående hästar. Alltför många tolkade det "bör" att hästar kunde släppas i en hage vind för våg, så då blev det ju ett "ska" i stället.
Att just detta "ska" inte blev bra, det är ju en annan sak... :smirk:

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 712
Senast: Animor
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar