Ny hovslagare - vad kolla?

the_connemara

Trådstartare
Var ser man om/hur en hovslagare är utbildad? Vad bör man mer kolla upp egentligen?

Jag frågade om ansvarsförsäkring och f-skatt stod det på hemsidan och har i övrigt inga tvivel alls, har som vanligt gått på kontakter och egna erfarenheter.

Men jag vill ändå gärna veta :bump:

Sv: Ny hovslagare - vad kolla?

På hovslagarföreningens hemsida hittar du de hovslagare som är medlemmar.
Där finns alla deras utbildningar men om du vill se om de är godkända av Jordbruksverket så står det på Jordbruksverkets hemsida.

Jag hade i möjligaste mån försökt knyta till mig en godkänd hovslagare från början så att man inte behöver byta om/när hästen blir sjuk i sina tassar. Fast efter vad jag förstått så är ett godkännade ingen garanti för högkvalitativt arbete.

Men nu har det kommit en hovslagare till dom här trakterna som är utbildad i Amerika och han finns ju inte med i några register alls kanske i Sverige. Han är inte med i föreningen och har ingen svensk utbildning. Han verkade väldigt seriös och pratade mycket om hur han arbetade så att man kunde förstå att han kunde sin sak. Då frågar jag efter var han skor någonstans, det är ju det bästa. Då sa han att jag kunde ringa till en ridklubb i trakten där han brukade sko. Nu kom jag aldrig längre för han var så dyr och kanske onödigt avanserad för mina behov. Men han kan ju vara bra även om han inte har en svensk utbildning, kanske bättre, i Amerika kan dom ju så mycket om hästar. Jag brukar fråga ut folk om deras hovslagare så fort jag får en chans. Men när jag tänker efter så är det aldrig någon som har frågat mig!

Senast ändrad:

Jag känner igen det här. Föreningen är jag tveksam till och det finns alltså ingen annan förteckning över utbildade hovslagare förutom de som är godkända för sjuka hovar? Tror jag letade lite tidigare i år :p

Det fanns ju iaf en hel drös runt mig som var godkända av Jordbruksverket, känns tryggt :D

Senast ändrad:

Man ber om en kopia av gesällbrev, F skatte sedel, och ev försäkringar. Det sista är egentligen nödvändigt för dig. En hovslagare kan mycket väl ha alla utbildningar som finns, men behöver inte vara med i hovslagarföreningen. Det är frivilligt.

Nej Boj skrev inte fel, den försäkring jag avser är ansvarsförsäkring, men den hjälper inte dig utan den som är försäkrad. Används vid tvister, rättegång, advokat osv.

Det som är intressant för dig, och som faktiskt kan bli ett krav på dig är att se till att den du anlitar har nödvändig kompetens för det den ska göra. Alltså, en hovlsagare bör ha någon utbildning, och dokumenterad sådan.
Vid ev problem som leder till att försäkringen ska användas, så har det hänt att försäkringsbolaget bett om uppgifterna på den som utfört arbetet. Det har också hänt att ersättning uteblivit pga hovvården har gjorts av en person utan behörig utbildning.

Den hovis jag anlitar ger kopia på detta vi förfrågan, han har alltid kopior med sig på gesäll brev, F skatt, försäkring, samt på medlemskapet i hovslagareföreningen.

Man kan ju undra varför en del inte vill vara med i föreningen? När dom har chansen att visa att dom är seriös.

Men när "försäkringen ska användas" då kan det innebära att hästen är skadad och då är det ingen tröst för en del av oss att det är utfört av en utbildad hovslagare.

Man kan vara seriös ändå, och ett medlemskap är ju inte gratis heller utan kostar en hel del pengar årligen. Så då är vi där igen, någonstans måste pengarna komma ifrån.

Nä men du har en större chans att få rätt, du har en större chans att få ersättning. dels genom egen försäkring, och genom den som utfört arbetet.

Delvis KL
Jag förstår inte varför inte fler fortbildar sig?
Det ger ju även större garanti mot att man riskerar att göra ngt fel. Mer kunnig.

Den totala utbildningen är på 2 gånger 5 dagar plus examen o kostar 23´ om man inte kuggar sig. Plus resor o boende i 5 nätter.

De kan ju lätt ta mer betalt efteråt o därmed snabbt betala av det.
Iom att block 4 o 5 handlar om hovens sjukdomar o behandling...

Fortbildningen bedrivs av SHF i samarbete med SLU och består av fem olika kursblock samt ett teoretiskt och ett praktiskt examensprov.

Block 1: Anatomi
Block 2: Balansering och korrigering
Block 3: Fölkorrigering
Block 4: Hovreparationer
Block 5: Hovsjukdomar
Examen: Teoriprov. Praktiskt prov med skoning av häst samt tillverkning av sjukbeslag.

Fortbildningen är tänkt att ge hovslagare och veterinärer fördjupande kunskaper i sina yrken. Kurserna hålls under två dagar. Alla som har deltagit i ett block får ett intyg för den kursen.
I själva grundutbildningen ingår att kunna besikta hästen före o efter under rörelse- hur många har varit med om det:confused:

Man nöjer sig med att se hästen stå. Inga belastningsfaser där inte...

Den enda som gjort så på en av mina hästar frågade dessutom om den lätt trampade av sig skor o fick då schysst utlägg.:bow: Billig var han dessutom trots lång resa. Nära hälften för mot de i huvudstaden.

Journalföring är ju bra o krävs av de som sökt o erhållit J.

Man måste ha hovslagarexamen för att vara med i föreningen, dvs en godkänd utbildning. Så många kan inte vara med...de som inte är utbildade eller har utbildning men inte klarat examen kanske.
Hovslagare är ju inte (än) en skyddad titel. Det kan vem som helst kalla sig. Alla får åka ut och sko hästar och kalla sig hovslagare.

Det kommer att ändras.

Man kan vara seriös ändå, och ett medlemskap är ju inte gratis heller utan kostar en hel del pengar årligen. Så då är vi där igen, någonstans måste pengarna komma ifrån.

Tydligen så tycker de seriösa inte att det är värt pengarna.

Man måste ha hovslagarexamen för att vara med i föreningen, dvs en godkänd utbildning. Så många kan inte vara med...de som inte är utbildade eller har utbildning men inte klarat examen kanske.
Hovslagare är ju inte (än) en skyddad titel. Det kan vem som helst kalla sig. Alla får åka ut och sko hästar och kalla sig hovslagare.

Det kommer att ändras.

Det visste jag också, det var ju inte det jag undrade över.

Det kanske inte heller spelar så stor roll vad man kallar sig, det kanske inte är det som är problemet. Förr i tiden så kallade sig folk för hovslagare när dom försörjde sig på att sko hästar och då hade dom inga försäkringar som gav utrymme för så många misstag.

Personligen har jag inte mycket erfarenhet av misstag, har använt mig av samma hovis under 17 ja snart 18 år utan att denne begått några misstag. Men självfallet kan de begå misstag, konstigt vore ju annars när man arbetar med djur kan vad som helst hända.

Liknande trådar

R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 508
Senast: Svartkatt
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 977
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 474
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka