Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag skulle absolut inte skämmas över att använda Meitill igen, orsaken är att jag vill ha ridhästar och inte porslinshästar. Ja viss medverkar exteriören till hållbarhet, men så länge den inte är kraftigt avvikande är det till trots en ridhäst jag strävar efter. Det vi har fått nu till min stora glädje, är just en ridhäst med stort R. Han rör sig med lätthet mellan de olika gångarterna, han är mycket lyhörd och ibland lite väl klok för sitt eget bästa.:angel:

Att jag i nuläget INTE använder Metill en gång till har andra bakomliggande orsaker, men får jag chansen så tar jag den ytterligare en gång för lättare hästar få man leta efter.

Alla får göra som de vill men det finns många hingstar med bra exteriör, bra lynne och bra gångarter. Personligen tycker jag ändå att hästar med dålig exteriör är porslinshästar eller vad menar du med porslinshästar?

Just Meitill är nog fel häst att klanka på exteriören på, för även om han inte har fått så höga poäng så får jag säga att han måste vara nåt av det hållbaraste som finns i hingstväg. Fanns en lista på hans meriter tidigare i tråden, lägg till det att han betäckt ca 30 ston om året och visats upp både här och där i tid och otid, alltid i full fart!

Om jag skulle använda Meitill så är det just för att han hållit alla dessa år med de krav som ställts på honom, så i hans fall säger inte poängen tillräckligt mycket tycker jag.

Ungefär så, dessutom har flera hingstar visat samma sak att exteriören inte har påverkat ridegenskaperna.

OT, med porslinshästar menar jag sådan som är bildsköna att se på men total värdelösa att rida på.

Här skulle jag även vilja tillägga att jag rider hellre en "ful" häst med bra ridegenskaper än en vacker som inte fungerar särskilt bra till ridning. När en god ridhäst rör sig blir den vacker. Förr var man inte så noga med exteriören på Island och man födde upp starka, hållbara hästar ändå. Det är nu när marknaden anpassas som man börjat lägga sig i vinn att hästarna även ska ha en bra exteriör (lättare att sälja då). Meitill verkar ju ha en fördelaktig exteriör eftersom han fungerar i det mesta, och han verkar hålla också.

Meitill är absolut en kandidat!!
Ypsilon är sååå fin också och gillar dom avkommor jag sett.

:bump:

Mer och har ni andra förslag på roliga hingstar så släng in dom också!!:bump:

Jag har ett levande exempel på det där.
Mitt sto har verkligen inte en exteriör som man eftersträvar. Men hon kan röra sig och är otroligt rolig att rida när hon gör det hon skall. Hon är mitt allt. Och en fördel är att hon som det ser ut inte verkar nedärva sin exteriör då båda avkommorna efter henne ser ut att bli väldigt fina exteriört. Den ena är det och den andra är född i år.

Har för mig att ditt sto har Kolkuos-blod i sig. Kanske skulle plocka upp det igen genom Þorvar frá Holum. Ingen kul färg en intresssant stam.

Japp lite linjeavlad på Kolkousi:angel:

Kan inte göra sådana tecken men vart hittar man den hingsten?:bump:

Han är fin och verkar ge bra avkommor ju!!
Men jag är liiite färgtokig:angel:
Får se hur det blir...

Mer förslag!?

Just därför vill jag ha en riktigt bra hingst+en rolig färg på hingsten, så även om inte färgen slår igenom så får jag en bra häst;)

Dessutom brukar ju stollar ha tur och jag är nog en stolle:rofl:

Bebis fick ju en bläs och det har ju varken Bjartur eller Kaela (Bara kaelas mamma och morfar).:p

Men jag älskar mitt fina sto och det är henne jag vill ha som mamma!
Snälla låt inte denna tråden spåra ur nu!

Låt oss istället prata om dom vackra hingstarna som jag räknat upp, för och nackdelar?

Det var absolut inte meningen att vara spydig om det lät som det. Jag uppfattade det bara som att färgen var väldigt viktig för dig och att du ratade hingstar "utan färg". Isåfall är det mer ekonomiskt att köpa ett föl med den färgen man önskar istället. Det kan behövas många betäckningar för att få ett föl med den färgen man önskar, om man någonsin får det...

Jo men jag önskade mig ett isabell föl och fick en fux, men jag ÄLSKAR honom så in i norden ändå!!;)
Tycker bara det är roligt om det blir en rolig färg och chansen är ju större med en hingst som har sån färg...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka