Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag gillar Strakur, och då blir dom ju både halvbröder och kusiner eftersom
Bäbis är efter Bjartur:D

Vet ju inte heller om Kaela kanske ska visas nästa år, hoppas på det:bump:

Jag är mkt för avel tycker det är jättekul, men sedan så vill man ju behålla dom små liven:love::o

Jag har ägt en Háleggur-avkomma. Ganska blyg som unghäst men de nya ägarna (sålde honom som tvååring) har gjort underverk med honom. Han är tävlad upp till SM-nivå och han är mycket lik sin pappa. Han har en grym ökad tölt.

Tack cure!!!:bow:
Gaaah det finns sååå många att välja på:angel:

Hita har du bilder på din avkomma som du sålt?

Ingen som har bilder på bebisar till Strakur?

Nu står han inte med på din lista men vill tips om Dugur fra Minni-Borg , ger avkommer med massor av tölt, och dessutom får avkommerna (alla jag träffat) ett väldigt trevligt lynne.

Dock ingen färghingst men en hingst som nästan garanterat ger en töltmaskin till avkomma!

Det var iallafall många hingstar du hade att välja bland, men jag tycker nog att du borde specificera dina önskemål om din uppfödnings egenskaper. Hur mycket vilja är mycket vilja, vilka gångarter värdesätter du högst, 4 el 5 gångare, en bra passhäst eller en häst med bra gångarter eller en häst med enastående tölt? Det finns många saker du bör fundera över innan du funderar på exempelvis storleken!:)

Om du sätter dig och funderar över exempelvis gångarterna och vad du vill få fram, är det jämnhet eller någon speciell gångart du vill förstärka så kommer du nog ganska snart, själv, fram till att vissa av hingstarna i din lista inte passar ditt sto och dina önskemål.

Är du enbart färgtokig är det väl bara att ta hingsten med den finaste färgen? enkelt som en plätt! Om inte och du faktiskt vill ha en häst som är trevlig att rida och som passar dig som ryttare med vilja och gång (som jag skrev om ovan) bör du ta dig en ordentlig funderar på hingstarna ovan. Vem vill ha en häst med tråkig gång och tradigt lynne, antingen utan framåtbjudning eller spänd men med en fin färg?:confused:

Själv skulle jag nog inte betäcka med någon av hingstarna på listan, men det är bara min åsikt;)

Jag kan endast bidra med info om Hállegur från Oskarslund, då jag hanterat och ridit två avkommor till honom.

Båda var välbyggda med mycket vilja och otroligt känsliga.
Den ena hade extremt sadeltvång och var ganska spänd i överlinjen, och den andra var svårfångad och kunde få "ryck" och hitta på saker oväntat.
Roliga att rida båda två, men jag skulle aldrig någonsin satt upp en ryttare utan mjukhet och bra balans....

Den förstnämnda blev riktigt lugn och trevlig men efter mycket jobb.

Den ena var skimmelskäck och den andra fux med flax.

Denena var femgångare och den andra fyrgångare, båda med bra gång.

Oddur har jag också kikat på, verkar vara en helmysig häst!

Men nu ska jag inte betäcka mer på ett par år, stona ska visas eller säljas, jag har för många helt enkelt. Så fler står inte på listan! Jag ska nog sluta läsa den här tråden....

Därför att det kräver kunskap då det är mycket inavlad linje i vissa fall.

Risken för inavelseffekter är ganska marginella då kolkuoshästarna nu är blandade med andra linjer och det späds ut ganska fort. Man kanske ska undvika att para ihop nära släktingar men även det fungerar i många fall. Har själv betäckt ett sto med hennes farbror men mycket bra resultat. Det blev en otroligt fin häst. Jag vill gärna att sto och hingst är lite släkt eller åtminstonde har liknande stam. Ska betäcka två ston efter Isar nästa år och väljer då Askur från Håkansgården just på grund av stammen. Att sedan Askur är en god nedärvare gör inte saken sämre. Förlåt fettso för denna utläggning, ska inte hända igen.

Risken för inavelseffekter är ganska marginella då kolkuoshästarna nu är blandade med andra linjer och det späds ut ganska fort. Man kanske ska undvika att para ihop nära släktingar men även det fungerar i många fall. Har själv betäckt ett sto med hennes farbror men mycket bra resultat. Det blev en otroligt fin häst. Jag vill gärna att sto och hingst är lite släkt eller åtminstonde har liknande stam. Ska betäcka två ston efter Isar nästa år och väljer då Askur från Håkansgården just på grund av stammen. Att sedan Askur är en god nedärvare gör inte saken sämre. Förlåt fettso för denna utläggning, ska inte hända igen.
Inavelseffekter har inte bara med "hur fina" hästarna kan bli eller inte. Du kan förstärka sånt du inte är medveten om. Ärftliga sjukdomar och tendens till allergi. Det gäller för alla raser inte bara hästar.

Eftersom Kaela är lite knepig i lynnet också så vill jag inte blanda in mer av samma.
Hon har en otrolig vilja men hon har mkt eget humör, man måste vara väldigt bestämd ibland.
Hon är 8% linjeavlad redan..(mkt?)

Jag har funderat en del över vad det är jag vill ha ut av en avkomma.
Det här är ju för det första skiiitsvårt eftersom jag vill mkt och vill lära mig alla gångarter ordentligt!!
Jag skulle vilja ha en femgångare igen, det var jätteroligt att rida pass!!
:laugh:(Hade ett femgångssto innan)men samtidigt vill jag ha en bra tölt(tölten är viktigast),gärna bra grundgångarter också som Kaela.
Som sagt gärna en bit större än henne också(133-135cm är kaela),vill ha en högbent avkomma men den får samtidigt inte ha dåliga ben,gärna en tävlingsmodell av Islandshäst.
Mkt vilja är ett måste!!

Måste detta utesluta en fin färg?:angel:

Vad tror ni?Vilken hingst skulle ni välja?Behöver inte vara ngn på listan.

Nu ska jag vara jättetråkig.... :angel: (det beror nog på hemtentan. Den är också jättetråkig.)

Om du nu har så väldigt bestämda åsikter om vad du vill ha för häst, och dessutom ska behålla den själv som ridhäst i framtiden så tänker jag som följer:
Om du lägger in betäckningskostnad inkl. allt på ett sparkonto och sedan lägger in de pengar du hade behövt lägga på extra mat till Kaela under dräktigheten, inackordering i unghästflock i 3 år, mat till ungen när den komemr hem, träningskostnader, utrustning osv så har du inom en överskådlig framtid tjänat ihop tillräckligt med pengar för att leta upp den där drömhästen på annat håll.

Då kan du rida Kaela som vanligt, utan avbrott för dräktighet, och kan dessutom välja och vraka fritt. Hur mycket man än VILL att det ska bli bra är ju avel ett lotteri- du kan ju likagärna få en grisepassig sak med Kaelas humör gånger tusen, och då har den ändå kostat dig massa pengar och tid i onödan.

Hoppas jag inte är för trist nu, men du verkar ju vara ganska bestämd på vad det är du vill ska ploppa ut ur damen, och sånt är ju svårt att beställa, s.a.s. Speciellt om det nu är så att ungen föds 2010, då kan du börja rid lite mer ordentligt 2014, tävla lite 2015.
På nästan 6 år kan du spara ihop den en riktigt tjusig pålle som stämmer in på vartenda ett av dina krav! :)

Jag förstår hur du tänker:)

Men jag vill hellre ha pållen från början:)
Inte behöver den bli perfekt heller, jag svarade bara på ett inlägg ovan om hur jag ville att en eventuell avkomma skulle bli.

Förslag på hingstar?

Jag förstår det också.
Men om jag skulle avla så skulle jag göra det för att jag vill lägga en grund för min framtida avel, dvs inte bara för att få fram den perfekta hästen för mig själv, utan även för andra.
Ska jag ha en häst åt mig själv så köper jag den. Även om jag inte väntar tills den är inriden så kan jag välja en som föl, och såldedes ha en häst från början, men utan att behöva vara med i lotteriet. Jag tar alltså en av vinstlotterna direkt, istället för att riskera en av alla tusen nitlotter ;)

Du har ju Kaela och Glaesir, och vill ju fortsätta rida Kaela?
Fortsätt rid Kaela då, och så köper du dig en häst när den dagen kommer, och då kan Kaela gå i pension som avelstant.
Det är svårt att både ha kakan och äta den, men nu har du ju en ridhäst som vikarierat som avelssto ett år, och du har fått en trevlig avkomma där. Du har ju att göra ett tag framåt!

:bow:Det här inlägget var alldeles för vettigt, det får inte min man läsa,:angel:
Håller med dig, det är ju sant som du skriver...

Men jag vill avla också:laugh:och jag vill inte bara ställa av stoet helt för avel,tror det är bra för dom och lättare sen att komma i form om dom rids en del under dräktigheten....
Jag vill avla lika mkt som jag vill ha en ridhäst....

Jag vill vara med från början, alltså även när den blir till....
Jag vill föda upp och sedan se hur dom blir som ridhästar.
Bebis (Glaesir) tror jag mkt på, men jag vill ändå ha en till..

Kan vi börja prata hingstar igen nu?

Ja, det kan vi ;)

men jag vill ändå bara påpeka att det där med att man rider avelsston håller jag med til lviss del om- de mår bra av att vara i god kondition.
Däremot skulle jag aldrig få för mig att betäcka mitt tävlingssto, för de hinner aldrig komma tillbaks i så god kondition igen innan det är dags att ta föl på de ännu en gång.
De tävlingsston jag varit med och betäckt har antingen betäckts som en engångsgrej, eller så har man utfört embryotransfer för att stoet ska fortsätta att ridas och tävlas.

Så att både avla (vilket jag förstår att du vill, för det är ju underbart!) och rida och träna/tävla normalt med ett och samma sto, det är lite väl naivt.
Ska man avla mycket och tävla mycket får man nog skaffa två individer som delar på bördan.
Inte bara för din skull som ryttare, utan också för stoets skull. Det sliter mycket att tränas hårt, och det sliter mycket att gå med föl- och någon gång ska man ju vara mammaledig också!

När det gälelr hingstprat så är jag inte så mycket att ha, eftersom jag bara har erfarenhet av Hállegur-avkommor av de du har på din lista.
Silver-Askur är jag kär i, men tidigare betäckte han iaf inte eksemston.

Min all-time-favourite är Birkir, trots att han är vanligt tråkbrun ;) (Fast pappa är ju black iaf, om det räknas...) Jag har sett ett gäng olika avkommor efter honom, alla snygga och rörliga, några femgångare andra fyrgångare.
Min egen avkomma är jag så kär i att jag skulle ge allt för att få en likadan igen, och det är ett bra betyg från en rastlös människa som jag, som ändrar sig från en dagen till den andra och alltid tycker att gräset är grönare på andra sidan :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka