Sv: Ny Hingsttråd!!
Ja, det kan vi
men jag vill ändå bara påpeka att det där med att man rider avelsston håller jag med til lviss del om- de mår bra av att vara i god kondition.
Däremot skulle jag aldrig få för mig att betäcka mitt tävlingssto, för de hinner aldrig komma tillbaks i så god kondition igen innan det är dags att ta föl på de ännu en gång.
De tävlingsston jag varit med och betäckt har antingen betäckts som en engångsgrej, eller så har man utfört embryotransfer för att stoet ska fortsätta att ridas och tävlas.
Så att både avla (vilket jag förstår att du vill, för det är ju underbart!) och rida och träna/tävla normalt med ett och samma sto, det är lite väl naivt.
Ska man avla mycket och tävla mycket får man nog skaffa två individer som delar på bördan.
Inte bara för din skull som ryttare, utan också för stoets skull. Det sliter mycket att tränas hårt, och det sliter mycket att gå med föl- och någon gång ska man ju vara mammaledig också!
När det gälelr hingstprat så är jag inte så mycket att ha, eftersom jag bara har erfarenhet av Hállegur-avkommor av de du har på din lista.
Silver-Askur är jag kär i, men tidigare betäckte han iaf inte eksemston.
Min all-time-favourite är Birkir, trots att han är vanligt tråkbrun
(Fast pappa är ju black iaf, om det räknas...) Jag har sett ett gäng olika avkommor efter honom, alla snygga och rörliga, några femgångare andra fyrgångare.
Min egen avkomma är jag så kär i att jag skulle ge allt för att få en likadan igen, och det är ett bra betyg från en rastlös människa som jag, som ändrar sig från en dagen till den andra och alltid tycker att gräset är grönare på andra sidan