Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

UllaBeata->

:bow: Precis, det finns hästar som är betydligt sämre för Islandshästaveln än Kaela. Och jag tror att meddelandet har gått fram, i slutänden är det Kaelas ägare som bestämmer om det blir något föl eller inte.

Metill frá Kjarnholtum
Mycket bra rideg. på 8.57 med bla 9.5 för pass, inte så bra exteriör på 7.54. Har hittills bara en bedömd avkomma som har över 8 för exteriör och det är Heba som finns i Sverige. Annars har de runt ~7.60 exteriört så personligen skulle jag nog räkna bort honom även om Kaela har ganska bra exteriör. Annars är han en ball häst men har inte så många bedömda avkommor och deras poäng kan ju bero på allt möjligt.

Sen ville inte WF samarbeta längre .. :cool:

Godi då. Såg honom på Strömsholm och han var väldigt cool. Gjorde inget ljud av sig och höjde sin ridbedömning i Tyskland här om helgen.

bara en tanke men har inte metill eksem??? varför står han i danmark?

hans flesta avkommor är säkert födda på kvarnbacka och sålda till mindre kunnigt folk får jag en känsla av.

hans flesta avkommor är säkert födda på kvarnbacka och sålda till mindre kunnigt folk får jag en känsla av.

Jag begriper inte ditt inlägg riktigt, vadå, så bara för att en häst blir såld utomlands så tror du att den har eksem? :crazy:

Nu kanske just Metill har det, det vet jag inte, men jag tyckte hela ditt inlägg kändes så knepigt.

Och vadå såld till 'mindre kunnigt folk' vad får dig att skriva så?
Kul om den du tex köpt Thengill av menade att den sålt till 'mindre kunnigt folk' och skrev det på ett öppet forum, hur skulle du känna då? :cool:

Menar du helt plötsligt att bara proffs ska få köpa hästar?:confused:
Förhoppningsvis, om man är nybörjare och ska köpa sin första häst, så ser man till att lära sig grunderna, umgås så mkt som möjligt med hästar, köper en passande häst, ser till att förkovra sig och tar hjälp av duktigt folk och/ eller åker på kurser/träningar.

Jag kan ju bara ta mig själv som exempel, jag har haft flera hästar, inte bara islänningar, jag kan oändligt mkt mer nu än när jag hade min första häst, ändå så ser jag mig som ett blåbär. Jag har mkt, mkt kvar att lära.

Meitill har inte eksem, utan står i Danmark för att han tävlas och tränas av Fredrik Rydström som bor där. De Meitillavkommor jag träffat på och ridit har varit supertrevliga positiva ridhästar med bra eller mycket bra gångarter. Och jag skulle gärna ha en Meitilavkomma. Hans inte så bra exteriör kan man matcha med ett bra sto som väger upp hans svagheter.

Jag diggar din hingst:love: Finns det fler bilder?
Han var riktigt fin:)

Finns bilder på dom yngre hingstarna?

Tack UllaBeata också :)

Om det var min/mina killar du tyckte om så kan jag absolut skicka fler bilder och info till dig, det är bara att du skickar ett PM;)

Man måste liksom inte avla bara för att man äger ett sto.

håller exakt med dig förstår inte varför folk tror att det är fritt fram att avla bara för att det går...

om det inte var för att hästarna inte blev godkände hade ju var och varannan avlat med sin unghingstar med...hur dåliga de än är men varför är det okej med stona hur dåliga de än är...väldigt konstigt.

varför sitta här på den här tråden som handlar om hingstval och diskutera hurvida olika ston bör användas i avel eller inte?!

Varför kan folk inte hålla sig till ämnet, kommer ni på en intressant diskussion under tiden ni läser i tråden-SKAPA EN NY om det ämne ni vill diskutera!
Jag håller helt och fullt med om att många ston inte bör användas i avel, men varför diskutera det när så många använder skithingstar här i sverige som får desto fler avkommor varje år?

Kan inte den som skapade den här diskussionen i den här tråden eller någon annan entusiast skapa en ny tråd nu om det här ämnet?

Kan inte den som skapade den här diskussionen i den här tråden eller någon annan entusiast skapa en ny tråd nu om det här ämnet?

Det hjälper nog inte tyvärr. Det här är tråd nummer två i samma ämne (vilken hingst passar Kaela, och vad ger de hingstar som radats upp för avkommor?) Och den har också börjat spåra ur precis på samma sätt som den förra diskussionen. Hoppas att den kan komma tillbaka till ämnet. Jag tycker att det är intressant att höra vad olika hingstar anses nedärva.

KL

Hrimfaxi Frá Hvanneyri är en fin hingst tycker jag. Väntar själv 2 avkommor efter honom till nästa år.

Hoppas på en Perlino och något annat kul med gul anlag.
Utöver gångarter, lynne, exteriör då förstås.

Älskar Glampi och Glampi-blodet. Dímon var till salu för ett tag sedan, jag funderade ett tag på att sälja både hund och häst och sambo för att köpa honom :angel:
Glampis andre son, Hágangur är både välbyggd, taktfast, rörlig och verkar ha ett galet bra psyke. Kolla bara: http://www.youtube.com/watch?v=gG4NwU24FXI
Har vilda planer på att skaffa fram ett bra bukskäck-sto och betäcka med Hágangur. Det kan nog bli mums.
!

oh det var den gulligaste video jag sett alltså och det är alltså en hingst?
tufft de verkade ha med "kohagar" inne i ridhuset på nåt sätt som de hade som boxar jättekonstigt.
men det var ju oslagbart när den lilla tjejen skrattade alltså och snacka om duktig o bra balans och snäll hingst.

Jag begriper inte ditt inlägg riktigt, vadå, så bara för att en häst blir såld utomlands så tror du att den har eksem? :crazy:
men då får jag väl förklara då:grin:
jag säger inte att han har eksem men jag anar, det börjar ju urarta till en sådär lite lagom smart "trend" att ojdå, hästen fick lite eksem så nu kan den stå i danmark för där är det tillåtet att eksemhingstar betäcker, eller det visste du inte?:angel:

Nu kanske just Metill har det, det vet jag inte, men jag tyckte hela ditt inlägg kändes så knepigt.

ja vet man inte anledningen(men trodde de flesta visste detta om just danmark) så förstår jag om det lät knepigt men ville inte skriva det helt öppet.
men varför skulle en svenskägd hingst stå stationerad i danmark helt utan anledning? jag tycker iaf det verkar himla mysko.
sen har jag inte sagt att han inte är fin, har jobbar på gården som äger han(kom på att man ska kanske inte skriva det) och sett många av hans avkommor.

Och vadå såld till 'mindre kunnigt folk' vad får dig att skriva så?
Kul om den du tex köpt Thengill av menade att den sålt till 'mindre kunnigt folk' och skrev det på ett öppet forum, hur skulle du känna då? :cool:

varför skulle de skriva det vet att thengills uppfödare aldrig skulle sälja till en okunnig person med tanke på hur han var så i mitt fall så funkar inte det:angel:
nej men jag fattar hur du menar men inga namn nämda eller tog du åt dig?

det var ju någon som undrade varför hans avkommor inte presterat något då kom jag med en tanke...hänger du inte med?

Menar du helt plötsligt att bara proffs ska få köpa hästar?:confused:
Förhoppningsvis, om man är nybörjare och ska köpa sin första häst, så ser man till att lära sig grunderna, umgås så mkt som möjligt med hästar, köper en passande häst, ser till att förkovra sig och tar hjälp av duktigt folk och/ eller åker på kurser/träningar.

nej men jag sa ju som sagt att anledningen till att hans avkommor kanske inte kommit ut och visat sig är KANSKE för att "mindre kunnigt" folk som kanske inte sattsar på tävling o visning osv har köpt dem....fattar du nu?

Jag kan ju bara ta mig själv som exempel, jag har haft flera hästar, inte bara islänningar, jag kan oändligt mkt mer nu än när jag hade min första häst, ändå så ser jag mig som ett blåbär. Jag har mkt, mkt kvar att lära.

okej det var väl det jag kunde tro...att du tog detta personligt annars hade du nog aldrig reagerat.
såklart man lär sig nya saker hela tiden alla har vi väl varit nybörjare.
MEN det jag menade var att alla har ju kanske inte samma ambitioner vissa nöjer sig med att rida i skogen och inte utvecklas så mkt...

Varför skulle jag ta åt mig personligt av det? :)
Jag har inte köpt häst från de du nämnde och jag har haft hästar i många år.
Det var mer en generell åsikt.

Jag tyckte mer att det var 'klumpigt' skrivet eller hur man ska säga,
förstår du hur jag menar om jag skriver att jag hoppas att ingen seriös saluhäst-gård säljer hästar bara hipp som happ, utan kan erbjuda både
familje/nybörjar/tävlings/avelshästar etc.

Tyckte det var lite taskigt att du skrev som du skrev, just mot folk som kanske köpt häst därifrån. Och mot de som sålt.

Och angående det här med att en svenskägd häst kan stå utomlands så har då iaf inte jag tänkt att det skulle vara för att mörka nåt, utan helt enkelt för att träna eller tävla tex. Hvinur som är till viss del svenskägd tävlas ju av Johan som bor i Danmark tex. :laugh:

MEN det jag menade var att alla har ju kanske inte samma ambitioner vissa nöjer sig med att rida i skogen och inte utvecklas så mkt...

Ja där har du ju en poäng. Man köper väl (förhoppningsvis) en häst som matchar ens planer och intressen.

Men det jag reagerade på var som sagt att du skrev som du gjorde.

nej men jag sa ju som sagt att anledningen till att hans avkommor kanske inte kommit ut och visat sig är KANSKE för att "mindre kunnigt" folk som kanske inte sattsar på tävling o visning osv har köpt dem....fattar du nu?

Jahaaa, men varför skrev du inte så på en gång då? :p
Jag förstod iaf inte alls att du menade att de inte kommit ut och tävlat/avelsvisats, utan det lät mest som att du tyckte att gården Metill kom från sålde 'skithästar till dåliga ryttare', och det var det jag reagerade och tyckte var taskigt.

För som sagt, hur kul vore det om nån man köpt häst av tyckte att man inte dög, jag skulle iaf bli förkrossad om jag fick höra sånt.
Förstår du då hur jag menar? Inget jag upplevt tack o lov.

För att återgå till ämnet, så vill jag också säga precis som Moli
(tror jag det var) att Kaela är inte ett dåligt sto att betäcka.

MEN, jag skulle tänka igenom det både en och två gånger innan jag betäckte igen pga exemet. Exemet förvärras ju ofta under dräktigheter också.
Och det är ju inte så bra. :(

Kanske skulle du köpa ett till sto, som är exemfritt och har stark tölt
(mer lättöltad än Kaela också) att betäcka med.

För om man tar mer än ett enstaka föl så avlar man ju egentligen,
även om i liten skala. Och då lönar det ju sig med bra stomaterial.

Då kan Kaela gå som ridhäst på heltid och Glaesir kan ridas in och tränas.
Ska han behållas som hingst eller kastreras? :)

Men det är bara mina tankar.
:laugh:

Ypsilon frá Holtsmúla

Ger jag förövrigt också en röst,
har funderat på honom till nåt av mina ston också.
Det är enormt synd att man inte kan se på bedömning hur bra han egentligen är.

De avkommor jag sett har varit riktigt trevliga och fina.

Tack Moli :)
Jag kände att jag inte orkade dra upp det där igen, så nu kan vi väl alla försöka hålla oss till själva hingstfrågan.

Personligen gillar jag Flipi :love: Eller iallafall hans avkommor. Nu fanns ju inte han med på din lista, men fick jag betäcka ett sto skulle jag ganska lätt välja honom, om stoet passar till honom förstås :)

/Anna

Flipi ger ju även avkommor med bra hals, manke och bog + trevligt lynne!

Men vad jag inte fattar är vad för slags häst Fettso vill avla fram? Vill hon ha en tuffare och karismatisk häst för tävling eller helt enkelt en snäll ridhäst med ok gångarter för eget bruk?
För jag blir lite fundersam när många ger tips om hingstar som är jätte fräna att titta på men med ganska tuff karaktär ochom nu tänker på att Fettsos häst verkar ha ganska mycket temperament också....

Senast ändrad:

Jag är jättegärna med och diskuterar hingstar utifrån ett allmänt perspektiv. Gillar Flipi och hans avkommor också även om många anser att han ger ganska så hårda avkommor. Jag har själv ett sto med Flipi i sitt stamträd som har ett underbart lynne. Vi har dock tränat mycket ledarskap så vi vet var vi har varandra. Allt hänger liksom inte på hingsten! Jag kan bli så himla irriterad över påståenden som "såg en häst en gång efter den och den hingsten som var si eller så". Som om det bara var hingsten som den var efter som var orsaken till problemet!

Vi har så himla många fina hingstar i Sverige. Ta en hingst som Viglundur. Han har en mamma som är en fantastisk nedärvare. Hon har två avkommor som vunnit Landsmot varav Viglundur är en. Viglundur har själv en avkomma som i år vann 5-årsklassen i Landsmot. Han har ett superlynne, nedärver väldigt bra gångarter och vackra välresta hästar.

När man har sådana bra hästar i Sverige så kan jag faktiskt inte riktigt fatta varför man överväger att betäcka med hingstar som inte ens når upp till en första klassbedömning eller har ett trist lynne bara för att man är ute efter färg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka