Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Ypsilon ger jag allt för!
Han är UNDERBAR!!
Sen har vi ju Fannar med, han är också e. Orri och lämnar tuffa och fina avkommor. Mitt årsföl är efter fannar och hon kan ju röra sig som hon skall.

Vad roligt att du gillar Ypsilon!!:)

Fannar har jag inte tittat så mkt på...ger han mkt black?

Fannar är rödblack själv. Jag har ett några avkommor som är rödblacka, en isabell, skimmlar osv.
Men Kaela har ju eksem och det har Yrpa med, det hade hon förra året och hon var inte fin när hon kom hem.

Ang Ypsilon så har jag jobbat på Gröna Gången. Och haft mycket att göra med Ypsilon, både vid betäckningar och vid hantering av bara honom. Han är underbar på alla sätt och vis och S och C på Gröna Gången är otroligt måna om sina kunder och de ston som kommer dit.

Ypsilon visades med korsförlamning och är så mycket bättre än vad hans bedömning säger. Att han ser ut som en sagohäst gör ju inte saken sämre ;)

Hittade detta om Meitill:

NM -98 Meitill var med i det danska landslaget.

2001 Johan Häggberg tävlar Meitill i femgång, T2 och stilpass med mycket gott resultat. Vid samtliga starter har han fått placering och vunnit i de flesta klasser.

SM 2002 Meitill gick vidare till final i men ryttaren/tränaren XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX skulle rida final så tyvärr blev ekipaget uteslutet.

NM 2002 Meitill fick hastigt och lustigt ny ryttare. På NM tar han guld, silver och brons!

Istölt 2004 Meitill Vinner Hingstklassen och är helt enastående på isen i Århus. Gångarterna är enorma.

Helsingborg 2004 Meitill vinner Elitklassen, passen och publikfavorit!

Fin hingst!

Hur är det med avkommorna till Meitill?Blir dom större än honom själv?
Han är ju endast 1,33 i mkhoch Kaela är 1,38..vill gärna ha en liite större avkomma än kaela själv..

Hur är det med avkommorna till Meitill?Blir dom större än honom själv?
Han är ju endast 1,33 i mkhoch Kaela är 1,38..vill gärna ha en liite större avkomma än kaela själv..

Meitill är 139 cm i mankhöjd.

Aha:ooops vet inte vart jag fått för mig att han var 1,33??:p

1,39 låter ju toppen!!:bump:

Det står till och med att han är 140 i hingststamboken och han ger 0,5 i storlek så de blir troligtvis inte små.

Nu är mammorna till mina föl naturtöltande femgångare så det vågar jag inte svara på, men här finns ju gott om andra som fått föl med Tjaldur så nån kanske har använt en fyrgångare.

Sen är det väl lite svårt att säga om Kaela har dålig tölt eller om det är hennes extriör som håller henne tillbaka. Skulle nog vänta med det utlåtandet tills hon är ordentligt töltsatt. I vilket fall tror jag att en god extriör är superviktigt för att fölen ska ha de bästa förutsättningarna att utveckla bra gångarter.

Inte för att en häst behöver vara supersnygg för att gå bra, men det är svårare att tölta på en överbyggd häst med lågt ansatt hals. Så just den kombon skulle jag väl försöka undvika.

Det står till och med att han är 140 i hingststamboken och han ger 0,5 i storlek så de blir troligtvis inte små.

Om man säger så här, vår avkomma var minst sagt patetisk som liten. Idag som 5 åring mäter han ca 143 cm, i varje fall inte mindre.

Detta foto är taget i mars 2005, han är född i juli 2003

kopia_av_im000725-med.jpg

Här är han ganska precis 3 år, tyvärr finns ingen jämförelse på denna bil.

Leyinir0.jpg

"Vi" använde ju honom i år till alla ston på gården och ett av dem har eksem så det verkar inte stämma...

Är detta grabben efter Meitill? Ser riktigt fin ut!

Min lista eller fettsos lista ;)

Använde Tjaldur förra året och är nöjd med fölen, de har mycket gång och ser ut att bli långbenta. Ska bli så roligt att se dem utvecklas också, men om jag inte har tid för min 4-åring kan jag säga att fölen har jag nästan glömt att de går här utanför... Men idag har jag sett golvet växa fram med nästan en meter så det finns hopp om mera tid efter nyår!

Använde också Tjaldur förra året, var därför tvungen att skriva med han;)
Super nöjd med fölen och som du säger så är det mkt gång i dom.:laugh:

Fettso Våra föl töltade en hel del i början men nu är det mesta dels trav. Tjaldur har ju inte så många avkommor än och inte så gammla heller så det är ju lite svårt att säga.:)

Sen vet jag inte om han tar emot eksem stom?? nån annan som vet kanske?

Det kan ju bero på att han inte fått nått vidare stomaterial. En hingst kan ju inte göra underverk.;)

Nä, absolut men av 184 avkommor är 7 avkommor bedömda och en har över 7.80 på exteriör. Jag personligen skulle ändå inte välja en hingst med så låg exteriör ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka