R

rajamaja

Ska framigenom börja leta ny häst. Jag har börjat nosa lite på AR och vill gärna fortsätta på den vägen. Har alltid förut haft halvblod men funderar nu på kallblodstravare. Är det svårt att hitta en sån med hyfsade gångarter? Det står oroväckande ofta i annonsen " kräver rutinerad ryttare" varför tror ni, är dom stirriga? (hästarna alltså, inte annonsörerna) För och emot, tack!

Sv: Ny häst

Vissa som kommer från travet dras med en del skit - erfarenhetsmässigt och fysiskt, och jag tror det är den huvudsakliga orsaken till den där meningen "kräver rutinerad ryttare".
Rasen har i grund och botten väldigt trevligt psyke är min erfarenhet, om än att jag upplever det som att det finns en hel del "skärpa" i de flesta av dem (bara positivt ifall det hanteras på rätt sätt). Självklart finns det även travtränade hästar som har en gedigen och fin hantering och utbildning! (men det står nog sällan "kräver rutinerad ryttare" i deras annonser :) )

Det är inte svårt att hitta kbltravare med bra gångarter, fast ibland tycker jag det känns som om det är svårt att hitta fräscha kbltravare till salu överhuvudtaget ;). Var bor du?

Måste också tillägga att du inte är ensam om att gå från halvblod till kallblodstravare :)!

Bor i västsverige, jag har insett att jag nog får lägga en semestertripp norröver om jag ska hitta ngn. Eller köpa en efter foto..... En del lämnar ju provtid visserligen men jag vet att jag skulle ha svårt att skicka tillbaka en häst, risken är stor att jag blir stående men en häst som jag inte trivs med.

Tusen tack för tipset! Jag ska maila henne, hon känner kanske till ngn. Jag har ev. en 4-åring på gång, förhoppningsvis kan den inte vara utsliten åtminstone.

Här på Buke finns Rikkan som användare - det går ju skicka ett PM :)

Vad är det för 4-åring? (stam! *nyfiken*)
Visst kan de vara utslitna som 4-åringar - har du läst veterinära rapporterna på hingstarna som godkänns (det är sorglig läsning)?
Men jag tror att de allra flesta inte är utslitna som 4-åringar :D

Vill bara säga att AR är inte = kallblodstavare.

Man behöver inte haka på trenden:D

Först och främst är det väl individen man ska se till och då kan "trögblod":p passa minst lika bra.

/T

Quinny skrev:
Hur mycket får man ge för en kallblodstravare ca? Är oxå lite sugen....
Det varierar förstås med vilka övriga krav man har på hästen... ålder, utbildning, stam, meriter osv. Men spannet verkar i alla fall vara mindre än för många andra raser. Från ca 10-15' och uppåt låg de på när jag letade. För runt 20-30' kan man hitta riktigt fina! Men ska man ha en som redan är en välutbildad dressyrhäst så kostar de nog mer än så.

ang "kräver rutinerad ryttare" så tror jag att det är för att många ovana har fått för sig att kallblod är lugna, mesiga saker - när de egentligen ofta är väldigt känsliga och har mycket både energi och humör. Kanske står med som en liten påminnelse om det..?

Jag har faktiskt inte frågat om stammen än eftersom den inte säger mig ngt, (kan inget om kallblodslinjer) Vet bara att den är 4 år, kvalad och tränad för trav och ska säljas p.g.a. "tidsbrist" d.v.s. den springer väl inte tillräckligt fort. Sett lite halvtaskiga foton på den och är lovad fler och bättre foton. Ska fråga om stammen vid nästa kontakt.

Vad har du för krav/önskelista? Två fina syskon till min häst (samma mamma) är till salu nu :idea:

4-10 år, minst 160 cm, helst en valack, trevliga gångarter, helst inriden, ska kunna lämna flocken d.v.s. gå att rida ut ensam. Sen får den ju gärna ha ett vackert huvud också!

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar