Ny häst som krubbiter

A

amandamazetti

Hejsan!
Nu är det dax för en ny häst igen och jag har hittat en som jag blev kär i första gången jag såg den:love: men nu kommer jag till problemet jag har aldrig haft en häst som krubbiter och jag vet ine vad jag ska göra. Ägaren säger att om hon har rem på sig så krubbiter hon inte men jag tycker att det ser så hemskt ut med rem. :confused:
så till min fråga:

Måste man ha rem på hästen? Finns det inget man kan typ smörja in på krubban? :confused:

Tacksam för svar!
Amanda :d

Sv: Ny häst som krubbiter

de du kan göra för att minsta de är att hela tiden ha hästen stimulerad. mkt att äta stora ytor att röra sej på ocg gott med motion så den ej blir rast lös.. min kompis häst som krubbet gjorde de för att hon fick för lite mat och utevistelse. nu går hon på lösdrift större delen av året och när hon är inne har hon fri tillgång till hö. skulle hon bita så kletar hon krubbnov där hon tar stöd. nu krubbiter hon inte alls länge bara någon enstaka gång om hon är i boxen för länge utan mat. men ej annars. men om den ej gör det med rem så kan jag rekomendera att ha rem. hästen mår bättre av att ha remmen än att krubbita. å kom ihåg att de kan gå i arv krubbitningen stoet kan föra över de till fölet genom att hon gör de när fölet är litet och sen börjar fölet.

De finns ju typ "Crubbnix" och andra grejer man kan smörja in så de itne biter. Själv har jag haft en krubbitare en tid och hon lärde sig att krubbita med underkäken med huvudet uppåt när hon inte kunde bita där hon ville. Så jag ahr itne så bra erfarenhet av dem ;) men de är ju många som inte biter när de har sin rem på sig..

Hej
Jag har själv en krubbitare, jag har rem på och det är ingen större fara, sen beror det ju på hur mkt hästen krubbbiter, min suger/biter i stort sett vid syssellössättning och fodring, tycker inte det är så farligt men skulle nog inte köra utan rem, i fall att, jag har hört att det finns hästar som kan bli dåliga i magen till och med kolik, det finns ju medel oxå så det är ju bara att prova dig fram, men hur som helst så är det ingen fara med rem, jag har dock packat bomull om och sen lindar jag en självhäftande linda för att slippa skav, LYCKA TILL

TAck för svaren.

Kan det "smittas" till dom andra hästarna i stallet?

Hej
Vissa påstår det , men det tror jag inte, du kanske inte skall ha nån unghäst stå brevid då dom kanske har lättare att härma din hästs beteende, jag har dock haft min unghäst stått brevid och gått tillsammans med krubbitarna och har inte haft ett enda problem med lillen, ;)

Jag hade en brubbitare för länge sedan. Tyvärr är det så att när hästen väl har börjat krubbita är det en väldigt svår vana att bryta. Han krubbet även på betet på sommaren, och ingen form av annan stimulans i form av foder, leksaker och träning hjälpte även om det minskade krubbitandet något.

Vissa stall tar inte emot krubbitare. Om det smittar kan man nog diskutera i evighet. Vissa påstår att anledningen till att många hästar i ett och samma stall börjar krubbita snarare beror på att de är understimulerade, medan andra säger att det lär sig av varandra oavsett hur mycket de stimuleras.
Vad jag vet finns inga entydiga forskningsbevis för vare sig ena eller andra hypotesen, men däremot finns det massor av människor som tror sig veta ändå. Själv har jag ingen åsikt, vill se bevis i ena eller andra riktningen innan jag känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att ta ställning.

Köper du en krubbitare kan du tyvärr få räkna med en del "experter" som kommer att anse att enda anledningen till att din häst krubbiter är att du inte stimulerar den tillräckligt. Är du stark nog att klara lite skitsnack så kan en krubbitare, precis som vilken annan häst som helst, bli en underbar kompis.

Visst kan du testa utan rem om du vill. Det finns olika krämer (t.ex. Crib Halt eller Antibit) som kan smörjas på inredning och liknande som ska få hästarna att tycka det är äckligt att sätta tänderna på kanten. På min häst funkar det ganska bra men använder ändå krubbitarem när han är inne.

Remmen ser kanske inte så trevlig ut men den har då aldrig hämmat min häst på något sätt och han verkar inte ens märka att jag sätter på honom den.

Skrev ett inlägg om detta för ett tag sen..så jag kopierar det jag skrivit.

Jag har också en herre som krubbiter och suger tag i krubban...men han har blivit bättre sen han fått en jollyboll...han har även en i hagen som han tycker är jätte kul...och dom kan man inte skada sig på.

Han står även med krubbitar rem på natten, läder med flärp...den är också för stor på honom men jag har satt ett tjockt lagar fårskinns ludd...vilket funkar kanon!

Han står på halm, så han har mycket att pilla med och han får mycket hö...så han kan stå och äta...och fixa.

Sen har jag även smörjt in med no bite creme...funkar ibland

Ring till vet om du är orolig!!

En häst jag jobbade med var krubbitare, har massa trix:
* halm för att ha ngt att pilla med

* Häng in granris, grenar el. dyl. som hästen kan pilla med

* fodra hö i finmaskigt nät, så att det tar längre tid: hästen blir mindre uttråked, samt får mindre tid över till dumheter

*crubnix o liknande kan fungera, men tänk på att det inte bara är krubban som behöver behandlas. Även vattenkoppskanten, boxdörren, övriga kanter i boxen.

* Ha hästen i hage så länge som det bara går

* motionera ordentligt så den blir trött o belåten o inte har massa överskottsenergi

kom på en grej till. Vi tog tomma pet-flaskor, gjorde lagom stora hål på sidan av flaskan, fyllde flaskan med pellets o hängde upp i taket. Uppskattat av de flesta att stå o pilla med

Finns väldigt liten anledning att ha rem på hästen. De sväljer inte luften (dvs luften når aldrig magen) och får inte kolik av krubbitning. Får hästen kolik bör man nog kolla upp om något annat är fel innan man skyller på krubbitningen, det finns ju så himla mycket ibland bagateller som kan ge hästen ont i magen. En rem hindrar bara krubbitandet, som börjat pga att hästen mått dåligt.. att sätta rem på en krubbitare kan nästan jämföras med att ta bort TVn från en väldigt uttråkad människa som sitter inspärrad i ett kalt rum. TVn är väl inte världens bästa underhållning, är ljudet för högt kanske grannarna störs, men den är bättre än inget och hjälper människan att må lite bättre. Samma med krubbitning egentligen. Nackdelen är egentligen bara att de sliter på framtänderna.
Tyvärr är det svårt att bota när det väl satt sig, det ger en kick till hästen. Men mycket utevistelse och mental stimulans+motion hjälper iaf grundorsaken till symptomet (symptomet är då krubbitningen).
Det smittar inte, men om många hästar i samma stall får problem kanske man bör ändra på något i stallet. Om det kommer en krubbitre till ett nytt stall där det redan finns stressade hästar så kan krubbitaren bli den utlösande faktorn till att ågon av de andra hästarna får beteende störningar, men de kan lika gärna bli boxvandrare eller vävare som att bli krubbitare.
Detta är vad jag lärt mig på hästhållningsgymnasiet. Det lär vara relativt ''nytt'', åtminstånde bevisen till det, så tyvärr är inte ens vissa veterinärer uppdaterade på den biten, och hästfolk i allmänhet kan ju vara lite ''så är det för så har det alltid varit'' av sig.. :3
Jag har hört att remmen kan orsaka smärta när de försöker ''svälja'' om de krubbiter. Men just den detaljen vet jag inte säkert.

Hoppas allt går bra för dig och hästen :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en krubbitare som biter både inne och ute om hon inte har rem. Det spelar ingen roll hur jag än försöker aktivera henne eller hur lång utevistelsen är, har inte märkt att hon ändrar sitt beteende. Hon är dock lugnare med krubbitarrem och står och vilar/sover mer än när hon står utan, då hon hela tiden vill stå och dra.

Jag har inte haft några problem att få stallplats till henne när jag i höstas skulle flytta. Det kan bli lite mer meck för en själv och många har åsikter som de gärna luftar. Jag tror dock att det är bra att välja en linje att gå på och sedan antingen meddela det till de som "vet" eller bara låta alla "instruktioner" rinna av om de är sådana som kan allt...

de du kan göra för att minsta de är att hela tiden ha hästen stimulerad. mkt att äta stora ytor att röra sej på ocg gott med motion så den ej blir rast lös.. min kompis häst som krubbet gjorde de för att hon fick för lite mat och utevistelse. nu går hon på lösdrift större delen av året och när hon är inne har hon fri tillgång till hö. skulle hon bita så kletar hon krubbnov där hon tar stöd. nu krubbiter hon inte alls länge bara någon enstaka gång om hon är i boxen för länge utan mat. men ej annars. men om den ej gör det med rem så kan jag rekomendera att ha rem. hästen mår bättre av att ha remmen än att krubbita. å kom ihåg att de kan gå i arv krubbitningen stoet kan föra över de till fölet genom att hon gör de när fölet är litet och sen börjar fölet.
Vi hade ett sto här på betäckning. Hon krubbet trots att hon gick på lösdrift. Tyvärr så tror jag att remmen är det enda.

att sätta rem på en krubbitare kan nästan jämföras med att ta bort TVn från en väldigt uttråkad människa som sitter inspärrad i ett kalt rum. TVn är väl inte världens bästa underhållning, är ljudet för högt kanske grannarna störs, men den är bättre än inget och hjälper människan att må lite bättre. Samma med krubbitning egentligen.

Skulle nog inte riktigt säga att det är en bra jämförelse. Hos de flesta krubbitare, men givetvis inte hos alla, har krubbitningen blivit som en "drog" och hästen måste få hjälp om det ska finnas minsta chans att bryta mönstret. Att krubbita frigör endorfiner, vilket stimulerar hjärnans belöningssystem (dopaminsystemet), men det kan även framkalla stress i form av psykisk abstinens när hästen inte krubbiter, precis som hos en drogberoende människa (även om hästen givetvis inte upplever den fysiska abstinensen man förknippar med många typer av drogberoende). För att hjälpa hästen ur detta "beroende" kan en rem faktiskt vara ett bra medel, men givetvis ska hästen också stimuleras samtidigt, annars kan man få den effekt du skrev om. Hästen måste stödjas att hitta mer hälsosamma sätt att stimulera sig själv, t.ex. genom en petflaska med små hål i, fylld med havre, fri tillgång på hö eller halm, långvarig utevistelse, mycket motion m.m. Som du sa sliter ju krubbitning på hästens tänder, utöver den stress det skapar. Finns hästar som äter dåligt pga att de väljer att krubbita istället och tillåts göra detta ohindrat vilket ju givetvis ger mag-tarmproblem, även om det är mindre vanligt.

Om remmen gör ont när hästen sväljer vet jag inte, har aldrig hört det förut, men det betyder ju inte att det inte är sant. Tror dock snarare att det rör sig om ett obehag i så fall.

Jag vet.. å andra sidan kan TVtittande bli beroende framkallande med.. :angel:
Jag skrev ju även att de behöver mental stimulans (petflaska med hål) och motion. Men enbart detta bryter sällan beteendet, eftersom krubbitningen i sig ger en kick. Dock anser jag att om man gör vad man kan för hästen och den ändå krubbiter, så kan man lika gärna låta det vara istället för att sätta remmar eller t.om. operera.
Möjligtvis kan en rem användas, som du säger, för att bryta beteendet.. men då handlar det ju om en kortare tid, inte resten av hästens liv.. Själv har jag aldrig/sällan stött på någon som använder remmen i kanske 2-3 månader som avvänjning och sen inte mer, utan de flesta verkar ha den som permanentlösning. Och det är jag mycket tveksam till.

Men varför köpa en häst som är krubbitare ?? Det finns mängder av hästar på marknaden så varför betala dyra pengar för en häst med problem, när det finns problemfria hästar för samma pengar?? Tänk om ! Skulle du köpa en rostig bil för samma pris som en utan rost??

Hur vet du att den kostar lika mycket som en häst med precis samma egenskaper utan krubbiteriet? Den kanske är väldigt billig och prisvärd just pga att den är krubbitare?
Det är ju inte som om den var halt eller obrukbar. Dessutom är det skillnad på personlighet hos hästar och bilar..

nu förstår jag mig lite mer på krubbitning.

men det e så att den krubbet inte när det stod hos sin förra ägare och då hade dom box som gick ända upp till taket. Nu hos den ägaren så har den börjat krubbita och dom har bara box vägg till halva(ägaren säger att hon aldrig har sett att hon har krubbitit på krubban eller vattenkoppen). Nu i detta stall som jag kommer stalla upp i så kommer det vara galler upp till taket.

Hoppas ni fattar min idiotförklaring :d

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar