Ny häst som krubbiter

Sv: Ny häst som krubbiter

Men varför köpa en häst som är krubbitare ?? Det finns mängder av hästar på marknaden så varför betala dyra pengar för en häst med problem, när det finns problemfria hästar för samma pengar?? Tänk om ! Skulle du köpa en rostig bil för samma pris som en utan rost??

Hästen är väldigt prisvärd till det priset jag kommer att köpa den till och jag har ju fallit så mkt för den:love: och jag kmr nog inte hittar en sån häst som allt bara funkar.

Jag skulle prova utan rem. Fri tillgång på grovfoder, helst i hönät. Någon sorts godisautomat, granris och allt kul ja kunde komma på :)
Spraya kanter i boxen med tabasco, ge krafftfoder i krubba/hink som du tar ut när den ätit färdigt. Motionera ordentligt och mycket utevistelse.
Dock tror jag att det är jättesvårt att bryta denna beteendestörning. Men såklart värt att försöka. Jag hör till dom som absolut inte tror på att det smittar. Vi hade en enträgen krubbitare i vårt stall förut som krubbade i både hage och box non-stop. Ingen häst har tagit efter och vissa har stått i samma stall som den i åratal nu :)

Och en rem tycker inte jag är lösningen.

Hade jag förälskat mej i en häst så skulle jag köpt den fast den krubbade. Dock så är det ju inget jag önskar :)

Lycka till!

Har du hört med den förra ägaren om vilka rutiner ni har i stallen som skiljer sig från varandra. Tex om hästen tidigare fodrats hö ute i hagen på morgonen och nu får det inne.....Såna saker kan trigga i gång krubb bitning enligt den föreläsaren jag lyssnat på. Har den inte bitit förrut så är de ju något i dagens miljö som satt i gång de. Ett litet tips bara....

Sant att många använder remmen som permanentlösning, men det kan i många fall vara berättigat. Kan fortsätta liknelsen med drogberoende:

Opiatmissbrukare får behandling med metadon för att bryta sitt beroende. Ofta måste de fortsätta med denna behandling i flera år, eller i värsta fall livet ut. Slutar de med metadonet riskerar de att falla tillbaka i missbruk.

Samma tendens finns hos krubbitare. Kan man ta bort remmen är det jättebra, men ibland måste man ha kvar den annar återkommer beteendet. Man måste helt enkelt välja mellan två tråkiga alternativ. För min del föredrar jag i så fall remmen, som kanske ser tråkig ut men som har dokumenterad effekt, framför krubbitning som man vet ger hästen problem i form av ökad stress och tandproblem, i värsta fall även problem med mag-tarm.

Fast över lag har vi ju exakt samma åsikt, det är bara metoden vi är lite oense om. ;)

Finns väldigt liten anledning att ha rem på hästen. De sväljer inte luften (dvs luften når aldrig magen) och får inte kolik av krubbitning.
Men detta är inte sant!!
Det kanske stämmer in på ett fåtal krubbitare, men jag tror du menar hästar som gnager på saker o ting. Krubbitning är när de tar stöd med framtänderna och sväljer ner luft. Krubbitare kan visst få kolik av sin ovana!!!!

Någon mer än mig som har hrt att kopparsulfat gör susens mot krubbitning ?? :)

Don Lunar

Jag tyckte också att själva idén att sätta på hästen en rem verkade himla läskigt från början. Men då min häst stod och bet så mycket när han skulle äta så fick han inte i sig sin mat som han skulle, han var jättemager när jag fick honom. Nu har han remmen på sig när han står inne och han är mycket mer harmonisk och kan koncentrera sig på själva ätandet istället för bitandet. Detta har resulterat i att han gått upp i vikt igen och är helt lugn inomhus. Så från att ha känt som att remmen var ett "tortyrredskap" är det den bästa hjälp vi fått ! Jag köpte också min häst trots krubbitandet och jag har fått många "expert"råd må ni tro...men detta funkar för oss ! Lycka till !

Men minskar remmen stressen, eller döljer den bara symptomet?
Är det krubbitandet som gör hästen stressad?

Det är visst sant.
Och det är en beteendestörning/stereotypt beteende, ingen ovana. :angel:

Det är visst sant.
Och det är en beteendestörning/stereotypt beteende, ingen ovana. :angel:

Det är visst inte sant!!!! Jag vet minst tre hästar som blivit akut kolikopererade till följd av att de fått kolik genom krubbitning som ignorerats.!!!

Jag säger inte att alla hästar som krubbiter får kolik, men de drar ner luft i magen och detta kan leda till kolik!!!!

Och, krubbitning har alltid kallats ovana. Kalla det gärna betteendestörning eller whatever, det är ju bara en språklig definitionsfråga.

Då är det väl bara att önska dej lycka till med nya hästen.

Men de sväljer inte luften. Det har gjorts undersökningar på den saken, luften vänder innan den når det där ''locket'' längst ner i strupen som hindrar att hästar kan kräkas. Så det kan inte orsaka kolik. Kanske någon annan detalj som ändrats, vad vet jag?

Men varför köpa en häst som är krubbitare ?? Det finns mängder av hästar på marknaden så varför betala dyra pengar för en häst med problem, när det finns problemfria hästar för samma pengar?? Tänk om ! Skulle du köpa en rostig bil för samma pris som en utan rost??

Jämföra en häst som krubbiter med en rostig bil är väl väldigt fel eller? En häst som krubbiter behöver inte ha något fysiskt fel.

Förstår heller inte varför en krubbitare ska vara billigare än en som inte är det? Det är väl utbildingsfaktorn odyl som spelar in? Skulle aldrig sälja min ena häst till reducerat pris för att hon har krubbititt, har förhoppningsvis fått henne att sluta krubbita och hon har inte rem heller.

Men minskar remmen stressen, eller döljer den bara symptomet?
Är det krubbitandet som gör hästen stressad?

Krubbitandet i sig KAN stressa hästen. Skrev om det i mitt första inlägg. Därmed inte sagt att hästen inte har varit stressad innan, det har troligtvis utlöst symptomet, men det kan bilda en ond cirkel. Det är därför jag tryckte på vikten av att inte bara använda en rem utan att även stimulera hästen samtidigt. Som jag skrev i mitt första inlägg tar man annars bara bort symptomet.

Men de sväljer inte luften. Det har gjorts undersökningar på den saken, luften vänder innan den når det där ''locket'' längst ner i strupen som hindrar att hästar kan kräkas. Så det kan inte orsaka kolik. Kanske någon annan detalj som ändrats, vad vet jag?

Ok, den utredningen hade nog de tre hästar som jag vet kolikopererats pga krubbitningen inte läst...:crazy:

Luftsnappning är när de kan svälja luft utan stöd, krubbitare behöver ta stöd med framtänderna för att göra det

Ok, den utredningen hade nog de tre hästar som jag vet kolikopererats pga krubbitningen inte läst...:crazy:

Luftsnappning är när de kan svälja luft utan stöd, krubbitare behöver ta stöd med framtänderna för att göra det

Förr trodde man att luften kom ner i magen och att hästen fick kolik pga detta.
MEN: I studier, som någon mer har sagt, så har det påvisats att luften inte kommer ner i magen utan vänder och åker ut samma väg som den kom in igenom.

Krubbitning, luftsnappning, vävning osv osv är ett stereotypt beteende som kan bero på stallmiljö, rutiner i stallet, ARV osv. Det finns hästar som nedärver detta stereotypa beteendet bättre än andra osv. Sen behöver inte det stereotypa beteendet VISA SIG, utan det kan hållas borta pga bra stallrutiner och så vidare.

Att krubbitning smittar är skitsnack, men som också någon annan påpekade så kanske man bör kolla över stallrutinerna och miljön i stallet och ändra några små detaljer där.

Det är med kolik. Ingen som funderat över krubbitningen etc kanske är ett symptom? Som visar att något är fel? Har hästen t ex problem (vilket ofta visar sig om man går ner i magen och tittar på en krubbitare) i magen så är det det som orsakar koliken, krubbitningen gör bara att hästen mår bättre, och har mindre ont, då det frigörs endorfiner (=knark!!) och hästen får nån sorts lustkänsla.

Kan man inte vidare då påstå att krubbitarremmen är en inhuman grej att ta till? Du hindrar hästen från att göra något som den faktiskt kanske mår BRA av?!

Bara små tankar. Läste en annan riktigt bra tråd skriven av en tjej som följt en av dessa utredningar med massa forskare inblandade, orkar inte leta efter den nu men den var riktigt bra. Skriven på ett bra sätt också som gör det lätt att förstå.

edit: hittade länken
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516924&page=1

Senast ändrad av en moderator:

Det är med kolik. Ingen som funderat över krubbitningen etc kanske är ett symptom? Som visar att något är fel? Har hästen t ex problem (vilket ofta visar sig om man går ner i magen och tittar på en krubbitare) i magen så är det det som orsakar koliken, krubbitningen gör bara att hästen mår bättre, och har mindre ont, då det frigörs endorfiner (=knark!!) och hästen får nån sorts lustkänsla.

Men i ett av fallen, då gällde det ett sto som varit krubbitare i flera år och som alltid stod med rem. En kväll hade skötaren glömt ta på remmen = hästen hade bitit som en galning hela natten... på morgonen var det akut kolik och vet. omgående!
Har ju väldigt svårt att tro att detta skulle ha varit en tillfällighet...

Med tanke på vad du skrev kom jag på en grej;
Jag känner en islandshäst som börjar krubbita om han får blött hösilage; pga han får ont i magen av det. Så det där att de kan krubbita för att det gör ont är en bra spekulation!
Har för mig att väldigt många uppstallade hästar har magsår enligt ngn studie av döda hästar, speciellt hästar på spån.. ännu en eventuell paralell med krubbitare; en häst som står på halm eller har fri tillgång på strå har ju mindre risk att börja krubbita (sysselsättning? Ev. inte får magsår?)
Men det är bara spekulationer. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar