Ny häst som krubbiter

Sv: Ny häst som krubbiter

då det frigörs endorfiner (=knark!!) och hästen får nån sorts lustkänsla.

Skulle inte säga att endorfin är knark, endorfin är ett kroppseget hormon och inget annat. Visserligen var det jag som började knarkjämförelsen i mina inlägg, men det var bara för att få ett exempel på en annan typ av missbruk, som i vissa aspekter är jämförbart med hur hästen upplever krubbitning. Samma system i hjärnan stimuleras nämligen hos både den krubbitande hästen och den knarkande människan. Dock är det inte detsamma som att endorfin är knark, som jag skrev ovan är endorfin ett hormon som verkar i hjärnans belöningssystem.

Vad det gäller krubbitning och kolik kan jag däremot hålla med dig till viss del. Vi människor vill gärna låsa oss vid ett samband vi tror oss se och glömmer att kontrollera vad som är orsak och vad som är symptom. Det är mycket möjligt att hästar med magsmärtor har större tendens än andra att börja krubbita.

Skulle inte säga att endorfin är knark, endorfin är ett kroppseget hormon och inget annat. Visserligen var det jag som började knarkjämförelsen i mina inlägg, men det var bara för att få ett exempel på en annan typ av missbruk, som i vissa aspekter är jämförbart med hur hästen upplever krubbitning. Samma system i hjärnan stimuleras nämligen hos både den krubbitande hästen och den knarkande människan. Dock är det inte detsamma som att endorfin är knark, som jag skrev ovan är endorfin ett hormon som verkar i hjärnans belöningssystem.

Vad det gäller krubbitning och kolik kan jag däremot hålla med dig till viss del. Vi människor vill gärna låsa oss vid ett samband vi tror oss se och glömmer att kontrollera vad som är orsak och vad som är symptom. Det är mycket möjligt att hästar med magsmärtor har större tendens än andra att börja krubbita.

Nej det var inte riktigt så jag menade.
Anledningen att hästen gör en sak är för att få en kick, en endorfinkick som går att jämföra med en knarkares kick. Hästen gör ju allt för att få denna endorfinkick, eftersom det får den att må bra.

Kort sagt: Endorfinen har samma slags verkan på hästen som knarket har på en människa. :)

Och som endorfinet kan ha på en människa med ;)
Träning kan funka på samma sätt, när man tränat för länge får man en endorfin kick och smärtan i muskler och så försvinner ett tag. Funkar så på mig, får alltid ont typ överallt när jag plötsligt går långa promenader (väldigt otränad) men efter en stund försvinner det och jag blir bara glad.. x) *missbrukare?*

Off topic..

Hehe ja precis :)

Det är väl lite så det fungerar för anorektier som tränar osv, dom springer för o må bättre typ...

Ursäkta för att det gled utan för ämnet TS, jag ska sluta :p

Hoppas din häst blir bättre:)

Gillar du hästen så köp den! Priset ska dock vara bra eftersom krubbiting gör en häst lite svårsåld och på så vis minskar värdet!
Jag har en 24-årig häst som jag haft sedan han var 6 år då jag köpte honom till ett bra pris! ! Han krubbiter efter det att han fått kraftfoder men slutar efter ett litet tag så länge han har hö,halm eller gräs. Han har aldrig rem på sig. Han får vara ute mycket och har alltid haft ett omväxlande liv. Han har aldrig haft kolikeller varit sjuk överhuvudtaget och trots att han har gått med många ungshästar så har aldrig ngn annan krubbitit. Jag hade inte tvekat att köpa en ny krubbitare om jag gillat hästen!

Zab: Haha, vi är nog alla endorfinmissbrukare...

Hilona: Jag förstod egentligen vad du menade redan i ditt första inlägg, men vet att många felaktigt blandar ihop hormoner som finns i belöningssystemet med konstgjorda droger som kommer utifrån och påverkar systemet. Menade därför mest att klargöra för eventuella yngre läsare.
Dessutom är jag en besserwisser som läser medicin...:p

Det är väl lite så det fungerar för anorektier som tränar osv, dom springer för o må bättre typ...

Mycket bättre exempel än mitt missbruksexempel. :)

Det var precis det här jag försökte förmedla i mina första inlägg. Ett beteende som egentligen är skadligt för individen (t.ex. krubbitning eller anorexi) ger stimulering av dopaminsystemet (=belöningssystemet) och blir därför som ett beroende. Precis som en anorektiker behöver hjälp att bryta sitt beteende behöver en krubbitande häst hjälp.

Ber också om ursäkt till TS om du tycker att vi kapat din tråd :angel:

Zab: Haha, vi är nog alla endorfinmissbrukare...

Hilona: Jag förstod egentligen vad du menade redan i ditt första inlägg, men vet att många felaktigt blandar ihop hormoner som finns i belöningssystemet med konstgjorda droger som kommer utifrån och påverkar systemet. Menade därför mest att klargöra för eventuella yngre läsare.
Dessutom är jag en besserwisser som läser medicin...:p

Hehe okej;) Då har vi förstått varandra:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar