Ny häst / nytt foder

Moppa123

Trådstartare
Jag har en liten undran ang foderbyte...
Jag har köpt en häst och nu går den på bla havre/Fiberi Elit.
När jag tar hem henne till mig så kommer ju höet/havre vara annat än de foder som hon är van att gå vid. Hjälper man hennes mage lite då att jag köper en säck med Fibieri Elit och kör resten nytt???
Jag har aldrig använd Fiberi förut, utan hade tänkt att använda enbart lucern hack /havre/hö ... (och mineraler)
Eller hur ska jag vänja henne på "mitt" foder?
har ni några smarta tips och trix på hur jag ska göra?

Sv: Ny häst / nytt foder

Se till att få med lite hö och fidergi från hennes gamla stall, så att du kan vänja in henne långsamt under nån vecka eller två, åtminstone.

Att köpa en hel säck kan ju vara överkurs, då får du ju hålla på och ge det så länge innan det tar slut. Så beräkna hur du ska göra övergången och hur mycket som kommer att gå åt, och be att få med så mycket.

Eller så gör ni tvärtom, att du åker dit med ditt eget foder innan hästen flyttas till dig, så kan omvänjningen börjas redan innan flytten.

Jo, det beror ju på hur mycket man ger, såklart! :)

Men efterosm det ska trappas ner så blir det ju kanske inte så stor åtgång på slutet, det var mest så jag tänkte...

tack för era svar ... jag ska se hur det löser sig :) hon bor för tillfället väldigt långt bort, men snart är hon här hemma :banana:

Ett annat tips är att ge henne en 7 dagars kur med tex Krafft Magtarm, för att underlätta för hennes mage. Ffa OM du inte får med hö/hösilage från hennes tidigare stall.

//Alice

När jag sålt hästar har vi skickat med några balar hö att ha under övergångsperioden.
Ibland har vi även fått med lite käk när vi köpt häst.

Mitt tips är VERKLIGEN att låta foderbytet ta tid, gärna flera veckor. Jag tänkte att ja, det går nog ändå men efter tre veckor kom koliken som ett brev på posten :smirk:

Köp en säck med Fibergi elit eller vad det nu är för foder, ochb ta gärna hem några balar hö från gamla stället för att blanda ihop ditt eget hö med. Lycka till med nya pållen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 524
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 490
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar