Ny häst i stallet. Accepteras när??

JessicaM

Trådstartare
Vi hyr ut en box till ett Halvblod och dess föl. Hon har stått i detta stall i många år. (Förra ägaren köpte vi gården av).

För en vecka sedan kom det hit en till häst, nordsvenskt sto - helt underbar :love: . Hon är väldigt låg i rang så hon går undan ifall halvblodet skulle jaga henne lite.

När på ett ungefär kan man se att halvblodet, i detta fall, börjar acceptera henne?

Det är ju redan mycket bättre än i början då halvblodet skrek så fort hon fick se nordsvensken.

Jag vet att halvblodet har längtat efter sällskap och det syns ju att hon är lite nyfiken på henne också.

Hur lång tid tog det för er som fick en nykomling i stallet?

Sv: Ny häst i stallet. Accepteras när??

Det är olika, men ett par veckor måste man minst räkna med, ofta längre.

Acceptansen sker gradvis, de kommer att beta/äta hö närmare och närmare varandra. En vacker dag äter de ur samma hög och då brukar de vara ganska bra kompisar, men fortfarande gäller att den lågrankade måste flytta på sig så fort den högrankade ger tecken.

Om en månad borde allt vara bättre alltså, ja om de gillar varann vill säga, kemin måste ju stämma även bland hästar :laugh:

Om den tas ut ur hagen varje dag så bör man ganska snabbt se om den är saknad:grin:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II