Ny fråga om försäljning å moms!

C

chrysler

Nu börjar jag bli jobbig ;)Denna gång handlar det inte om företag utan om privat personer.Jag vet ingen privat person som tar betalt inklusive moms när de säljer sin privata häst.Men var går egentligen gränserna på att man får sälja privata hästar utan att måsta skatta för summan?

Är det en speciell summa man tjänar på försäljning eller spelar det ngn roll hur många hästar man säljer, fast man endast haft dem för privat bruk?Alltså får man sälja hur många hästar/år utan att behöva skatta på de summorna om de är köpta å använda för privat bruk?
Påpeka om ni inte förstår frågan! :)

Sv: Ny fråga om försäljning å moms!

Det du som privatperson kan åka på att skatta för är vinsten av försäljningen. Inkomst av hobbyverksamhet kan skatteverket säkert få det till. Kolla på skatteverkets hemsida och läs lite, ring sedan och kolla med lokala skatt hos dig. Det är jättekul, prata med tre människor och du får tre olika svar...

Det har tidigare diskuterats om tre hästar/år, men jag har aldrig sett något riktigt underlag för att det skulle vara någon form av "standardsiffra". Frågan är ju vad som kan anses vara rimlig omsättning av hästar (antal) för att det ska vara mer än eget hobbybruk...

Hittade broschyren rätt snabbt, det finns i PDF-format. Den inleds med texten "Ger din hobby inkomster? Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det".

Men du får dra av dina utgifter, så det lär nog bli svårt att gå med plus för den genomsnittliga hobbyhästägaren som inte förädlar sin produkt nämnvärt (köper för 30 000 kr, säljer för 45 000 kr t ex). Efter att ha dragit av veterinärer, skor, uppehälle etc har de 15 000 kr som kapitalinsatsen gett i avkastning ätits upp av tiden...

Men om jag äger 10 hästar å säljer en om året för att täcka kostnaderna för de andra hästarna får jag ju inget överskott, det kostar ju att hålla hästar ;)
Tack för svaret förresten! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 281
Senast: Mumfie
·
Ekonomi & Juridik Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;) Häst nr 1 köps av uppfödare för 40'. Jag drar momsen . Säljs...
2
Svar
36
· Visningar
1 819
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar