Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du måste mena att den är 3 detta året ? Den är ju stor och grov som en :eek:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker nog galoppen var bättre förr. Eller? Nu är han väldigt kort i fronten och långsam bak. Hade jag varit du hade jag nog fräst på ordentligt istället och gjort tempoväxlingar uppåt för att kvicka igång bak och länga ut fram. För när du försöker samla nu tappar han tretakten.

Såg ju er i Ljungby i augusti (eller igen?) och ni gjorde ju helt fantastiska galoppfattningar, använd dom!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker faktiskt galoppen är bättre, iaf o rida och irl :P Men vi hAR svårt för galoppen, på träningen försökte vi få honom att vara snabbare bak, han har stor galopp och blir gärna lång och långsam, så meningen var att jag skulle få honom att bli snabbare i bak i samlingen också och typ "studdsa" honom lite, så han inte blir sådär lång, för lång och rund, låg orkar han, samla sig och vara snabb och stark där måste vi jobba på :) sen att han blir kort fram är mitt fel för jag inte är tillräckligt duktig på att samla för säte och ben o lätta i handen men det tkr jag blivit bättre :o ?

Tillägg:
Kollade på filmen sen i somras :) och jag tycker inte det är sämre, visst långt ifrån perfekt men på denna nya tycker jag han galopperar bättre under sig, innan sköt han på mer framåt och inte under sig (om nån förstår hur jag menar?) Nu flyttar han bak längre in under, och är mer rund i formen (han blir kort ibland men de är mitt fel) men överlag och nu är han mer påverkbar i avbrott och upptagningar.. Men jag förstår vad du menar och jag vill givetvis också ha honom mer aktiv bak och fram me nosen lite :) men det har nog lite med styrkan o göra ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Problemet med taktiken ni valt, att korta och försöka få mer aktiv där är ju just att det lätt hänt att man tappar genomsläppligheten och takten. Snart har man en häst som inte kan galopera alls.

Att kvicka upp galoppen genom att rida framåt, sedan korta, framåt, sedan korta är mycket lättare rent tekniskt och innebär egentligen inga risker alls. Men fungerar precis lika bra om man vågar vara lite kall och invänta resultatet. Tycker jag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag rider tempoväxlingar också, men han är inte så lätt o korta ihop om man gör så så därför har vi gjort övingar typ öppna och sluta och gör tempoväxlingar i öppna /sluta så jag kan få tag på honom... Jag red för tränare på filmen och gjorde som hon sa och hon är väldigt noga med att han ska gå fram och genom kroppen.. att det inte alltid blir perfekt är ju bara realistiskt...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det är vi... Menade bara att jag tror att vi tänker mer lika än du uppfattat. :) Kändes bara inte så bra när nån skriver att jag förstör galoppen på min häst... :/
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag säger inte att du förstör.

Min erfarenhet är att det är "lätt hänt" att förstöra en galopp om man inte har koll och rider runt i för mycket 4-takt (been there done that för flera år sedan). Sen vet ju inte jag hur mycket 4-takt du egentligen rider. Detta kanske var mer eller mindre första och sista gången ni hamnade där, för ni håller på att tänja gränserna. Att "råka" hamna där ibland för man testar sig fram är ingen fara tycker jag. När man blandar ihop samling med 4-takt galopp är det värre. Men det vet jag som sagt inte om ni gör.

JAG vågar inte använda den metoden ni gör, men det kan vara för att jag inte rider tillräckligt bra. Har som sagt gjort misstaget förut och det är inte lättkorrigerat. JAG har senare lärt mig en annan metod för att kvicka upp galoppen och samla, som jag tycker är mycket bättre. Så jag ville bara tipsa.

Lycka till med din fina häst! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Okej, nu förstår jag! Kände bara att jag kanske gör fel för jag vet hur du rider och att du vet vad du pratar om. Men jag red för en B-tränare och hon sa att han blivit mycket bättre sen i november och det kändes mycket bättre så därför blev jag lite besviken och osäker.. Men ändå tack att du sa de ändå, men jag brukar rida mycket övergångar och tempoväxlingar när jag rider själv hemma. Så jag hoppas det blir bra i slutet :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hmmm. Är det NW du rider för? (har inget ljud på datorn....).

Alltså, det är ju mycket möjligt att galoppen blivit bättre. Jag har inte så bra minne :D. Det beror ju på vad man jämför med och vad man ville förbättra. Ofta, när man är i en utvecklingsfas så blir ju något sämre medan något annat blir bättre. Först när man fått kolla på alla bitar kan man lägga pusslet, och då blir det kalasbra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, jag har bara ridit för henne 2 gånger, nu och i november. Kändes faktiskt bra, och hoppas de kan göra de i längden. Men tränar mest för min "hemmatränare". (Hon är med och dömer uttagningen av Future Factory nu, vet inte om du vet vem de är men..) Men sen åker jag iväg och tränar för en i blekinge som är jätteduktig och hon får oss verkligen att få ihop allt, men tyvärr har vi inte kunnat köra dit på hela vintern.. Så nu blev det ledigt för NW så vi provade :p

Hoppas du har rätt, jag ska tänka på det du sa, men det är mer så jag och min "hemmatränare" gör. Men det känns som att vi har "växt ifrån" henne lite och just nu hade det bästa varit att bo i blekinge men det går inte just nu iaf ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja herreguud, min häst är helt plötsligt FEMTON år:eek:... Jag köpte henne när hon var fyra, å hux flux är hon så gammal... Vart tog dom elva åren vägen lixom?
Fin häst du har för övrigt:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Cool pålle:D Antar att du har jobbat en hel del med honom. Han ser ut som han tänker, jahaaaja, där sitter hon och vevar hysteriskt med armarna, vilka påhitt
Jag går väl runt här i den här ringen då... jag får väl mat snart... hej å hå:p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag gillar NW, har tränat för henne själv ett par gånger. De andra har jag ingen koll på, men jag har ingen koll alls på er där österut :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

okej :) jag har en reservplats på hennes träningar nu i vår så jag får hoppas jag får vara med fler gånger! Henne jag tränar för i blekinge rider hingsten Twiligt om det nu säger dig något ^^
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är också reserv på hennes träningar. Men nu har hästen varit skadad sedan i september.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 369
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp