Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättesöt häst som säkert kommer bli super när den orkar slappna av och vila mer på steget!

Däremot undrar jag (och jag kanske bara inbillar mig helt) men ser den inte liiiite ojämn ut bak? Inte halt, men något ojämn. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Tror jag med. Hon är mkt spänd till en början innan hon slappnar av så därför kan det se orent ut :).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

I ditt fall hade jag nog ridigt mer framåt, ser ut som det blir för mycket broms och som om den inte kan hitta balansen. Rid lätt, rid framåt tills den blir mer avslappnad. Serpentiner, volter, övergångar. Det har iaf jag fått lära mig:o
Kollade lite mer nu och din innerhand måste du jobba lite med! Den hamnar vid magen, att korta tyglarna hade nog varit en idé (har exakt samma problem med spända hästar, vill inte ha för korta tyglar för jag tror att dem ska bli mer spända då, men egentligen behöver dem stadig kontakt) Händerna ska vara burna framför dig, inte liggandes på låren. Ajabaja! ;)

:angel: Jo ja har ALLTID lite för långa tyglar :angel: ja rider mkt volter och serpentiner annars så i know :).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Eftersom hon är såpas het som hon är så försöker jag få henne lugn genom att trava mkt sakta(inte alltid). Det är inte min häst utan en som ja hjälper till att hålla igång lite ^^. Jag ä är ingen elit ryttare så klart att jag har brister i det du säger om yttersidan :angel: . Men jag tar en sak i taget en dag i taget :) Hennes spändhet blir ju bara bättre och bättre :) Och förhoppningsvis jag med :idea:

Haha:D, nä nån elitryttare är knappast jag heller. Men min egen häst är också en rätt het virrpanna som kan kännas som en bomb att sitta på. För att få ur den spänningen är framåt a och o! Visst blir man bättre och bättre och jag tror inte att någon här förväntar sig att man ska vara en superstar:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha:D, nä nån elitryttare är knappast jag heller. Men min egen häst är också en rätt het virrpanna som kan kännas som en bomb att sitta på. För att få ur den spänningen är framåt a och o! Visst blir man bättre och bättre och jag tror inte att någon här förväntar sig att man ska vara en superstar:).

Jo men igår när ja red för tränaren så sa han läng inner tygeln och läng ytter tyglen utan att den glappar. Driv på med inner och kom i ett högre tempo på ovalen (trav). Och de var ett ruskigt bra knep för hon längde halsen och sökte sig ner :D Då blev ja lite glad på mig själv. Så för varje dag lär vi oss något nytt :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det är ett bra knep:). Samtidigt är det lite av ett fulknep för så kan du få de flesta hästar att böja på nacken utan att du får en ärlig och jämn bjudning från bakänden. Ska man göra den övningen måste man ha koll på yttersidan för att det inte ska börja sladdas iväg med bakdelen.

Absolut inte sagt att du med tränarens hjälp inte fick med dig bakbenen, jag beskriver bara hur det brukar se ut:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha jo jag har med det problemet som sagt! Men börjar bättre mig (tur är väl det efter allt tjat från tränaren;))
Men som sagt, korta tyglarna och rid framåt, tänkt framåt. Hellre "snabb" trav än att försöka lugna hästen med långsam trav. Bättre att den får hitta balansen själv. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon ser väldigt trevlig ut! Börjar bli riktigt fin tycker jag:d
Din sits har också förändrats jätte mycket, till det positiva. Dock behövs dina axlar, armar och händer jobbas mer på. Blir lite "cykelstyre" style ibland ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*
Fastnade på film en snutt innan kameran dog. Lösgörande arbete på träns var dagens uppgift så det ser ju inte så vackert ut men det var heller inte tanken ;). Dock ser jag nu hur mkt stryk min sits har tagit av alla jävla vinter kläder :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=X0GQZwrGd2c
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser ut som att du satt och bromsade hela tiden. ...och vad gör du med handen??

Rid i ett fräschare tempo och ha handen stilla och händerna bredvid varandra. Då du ger efter (eller vad du nu gör) - släpp inte bort hela tygeln i ett huj för att lika snabbt ta ett järngrepp om den igen. En liten eftergift räcker bra - bara att mjukna i fingrarna.
Sen undrar jag varför du inte rider med rak häst över huvudtaget? Hästen går inte med fram och bakdelen i samma spår en enda gång. Är det någon tanke bakom det eller är det "i misstag"?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl
Jag har nog aldrig lagt in film här (ingen förlust kanske :p), men nu lyckades jag filma pållan lite grann när jag tömkörde henne.

Absolut inte några jätteroliga filmer. Detta är första passet efter vintervilan, så allt jag vill är att hon ska vara lugn...

http://www.youtube.com/watch?v=6HCzvbK_p70&feature=related
Åt ena hållet

http://www.youtube.com/watch?v=qGVk_D39YHw&feature=related
Åt andra hållet

Och jag har ganska svårt att vara tyst ibland...

http://www.youtube.com/watch?v=RV5aZPRYXgQ
Bonusmaterial....
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser ut som att du satt och bromsade hela tiden. ...och vad gör du med handen??

Rid i ett fräschare tempo och ha handen stilla och händerna bredvid varandra. Då du ger efter (eller vad du nu gör) - släpp inte bort hela tygeln i ett huj för att lika snabbt ta ett järngrepp om den igen. En liten eftergift räcker bra - bara att mjukna i fingrarna.
Sen undrar jag varför du inte rider med rak häst över huvudtaget? Hästen går inte med fram och bakdelen i samma spår en enda gång. Är det någon tanke bakom det eller är det "i misstag"?

Ja jag ger efter och killar på halsen. och något järngrepp är det då Absolut inte. jag vet redan mina brister och gör så gott ja kan för att rätta till dem :angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja jag ger efter och killar på halsen. och något järngrepp är det då Absolut inte. jag vet redan mina brister och gör så gott ja kan för att rätta till dem :angel:
Tänk på att när du lägger ut film här så kommer folk att kommentera dina och hästens brister/förtjänster vare sig du vill det eller inte.
Inte så roligt alla gånger kanske men så är det.

Jag ser samma sak som andra redan har kommenterat men vill tillägga att jag tycker hästen ser trevlig ut och att du ser ut att rida tillräckligt bra för att med enkla medel få ett helt annat uttryck på hästen.

Skulle rida lätt och mycket mer framåt för att få den att trava mer genom kroppen o få en bättre takt. Det är inte svårt. Prova!:) Sen ska du självklart balansera upp den med små halvhalter också så att den inte bara springer ner på bogarna. Ett vanligt fel som många av oss gör är att vi rider lätt för fort så tänk på att du gör det i ett lugnt tempo-du bestämmer takten och stöttar därmed hästen att hitta en bra takt och ett bra tempo.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tänk på att när du lägger ut film här så kommer folk att kommentera dina och hästens brister/förtjänster vare sig du vill det eller inte.
Inte så roligt alla gånger kanske men så är det.

Jag ser samma sak som andra redan har kommenterat men vill tillägga att jag tycker hästen ser trevlig ut och att du ser ut att rida tillräckligt bra för att med enkla medel få ett helt annat uttryck på hästen.

Skulle rida lätt och mycket mer framåt för att få den att trava mer genom kroppen o få en bättre takt. Det är inte svårt. Prova!:) Sen ska du självklart balansera upp den med små halvhalter också så att den inte bara springer ner på bogarna. Ett vanligt fel som många av oss gör är att vi rider lätt för fort så tänk på att du gör det i ett lugnt tempo-du bestämmer takten och stöttar därmed hästen att hitta en bra takt och ett bra tempo.

Tack :) Ska ta till mig de där :) Ja har hört att när man rider lätt så ska hästen "lyfta" upp en ur sadeln? Eller att de ska "kännas" som att den gör det. Ja tror att ja rider lätt bra inte för fort och inte för långsamt. :D .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp