Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Härligt att höra att det inte bara är jag som nöter såhär, och även trots att du och jag inte alls är på samma nivå :) Men det jag menade var att det har varit väldigt stor skillnad på hästen jämfört med för ett år sen... Då var han ofta istadig och vi jobbade mycket med att få bort det... Nu är han stadigare och hade hoppats på att få tid till att träna lite mer teknik på rörelser, så jag inte sitter och gör fel mellan gångerna vi ses... Men istället skulle han bli ännu lägre och rundare. När jag ser filmerna förstår jag ju, men när jag väl satt där uppe kändes det bara som att ratta runt en långtradare, jag vill ju gärna hala in honom och hålla min egen balans i tyglarna. Var verkligen en jättebra träning, men hade väl i min naiva värld trott att jag lyckats med mer denna hösten på egen hand :/

Tur att det finns tränare :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu gick det bättre:)
Vilken lagom höjd på hinder! Precis i min smak:p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med Fiorano! Inte har du blivit direkt sämre av din utlandsvistelse...tvärtom..:love:

Men hästen blev jag jättebesviken på!:confused: Tyckte att med den stammen så borde den ju röra sig kanon men icke...traven var ju klart medioker o galoppen väldigt kort o trist.

Menar inte att klanka ned nu alls utan jag blev bara så förvånad när jag förväntat mig någon med supergångarter!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast jag har faktiskt aldrig sett en enda Dionysos-unge som rör sig särskilt spektakulärt. Mjuka och ridbara verkar dom vara, men utan det där extra i gången.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ok men den hade ju mer att tillgå i sin stam...men men ridbar var den ju helt klart!:)

Min Grå har ju ingen trav att skryta med alls, trots sin "fina" dressyrstam o en mamma som travade för en miljon! Det är ju sådär med avel, man vet aldrig..
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu rider ju tränaren hästen betydligt bättre än vad jag gör och visst kan hon svinga betydligt mer. Jag skulle ha filmat dagen innan för då var det bara såååå kul att rida! Men nej, det är ingen Woom, woom (Totilas) kanske. Fantastiskt ridbar! En häst som alla kan rida - förutom just på julafton då :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :D Skönt att höra att mjukheten sitter kvar. Vill inte förlora den. Den fanns redan när jag började på ridskolan och är guld värd.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag bara "måste", en 2005:a är inte 5 år gammal utan 6 år gammal numera! :D

Jag har också en -05:a och har hela förra träningshelgen lyckats svara fel på hennes ålder, det är inte lätt när man ett helt år fått svara "fem" (dvs liten och barnslig) och nu ska svara "sex" (hoppsan... Byten?? Skolor??? ojojoj... ;))
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Appropå min nyblivna 6-åring så kan jag bjuda på ett litet filmklipp på henne också:

Det är en film med hög kvalitet så den kan med fördel ses i lite större format (använd pilarna bredvid tidslinjen):
http://www.youtube.com/watch?v=OXJ5lqubDSk

Det är en STOR häst och hon fick tyvärr i våras/somras problem med en hov så hon har precis kommit igång fullt ut igen nu.
Jämfört med många andra jämnåriga är hon fortfarande lite svag och barnslig, det är nog bara att inse att hon är nästan ett år efter rent fysiskt och ta det eftersom.
Däremot är hon FANTASTISK att rida!
Bussig och schysst och med bra motor, hon gör det både lätt och roligt att rida (förutom att hon är väldigt rörlig och lite svår att sitta på, framförallt i galoppen kapsejsar min sits betänkligt ;)).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättefin häst verkligen!:love::love: Jag brukar inte bry mig om att kommentera folks sadlar om de inte frågar mig om nåt men den sadeln gör VERKLIGEN ingenting för att hjälpa dig!:crazy: Tvärtom så hamnar din rumpa på bakvalvet o skänklarna är i obalans. Så det skulle nog vara 1000 ggr enklare för dig med en sadel som passar din smala dressyrkropp bättre!:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

I ditt fall hade jag nog ridigt mer framåt, ser ut som det blir för mycket broms och som om den inte kan hitta balansen. Rid lätt, rid framåt tills den blir mer avslappnad. Serpentiner, volter, övergångar. Det har iaf jag fått lära mig:o
Kollade lite mer nu och din innerhand måste du jobba lite med! Den hamnar vid magen, att korta tyglarna hade nog varit en idé (har exakt samma problem med spända hästar, vill inte ha för korta tyglar för jag tror att dem ska bli mer spända då, men egentligen behöver dem stadig kontakt) Händerna ska vara burna framför dig, inte liggandes på låren. Ajabaja! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Mycket bra tips från ovanstående. Min högst personliga åsikt är att man inte sitter ner på en spänd hästrygg, man får ut så mycket mer av att vänta tills hästen slappnar av och ryggen svingar innan man sätter sig ner :idea:
Min häst blir lite likadan om man inte först rider framåt, framåt och framåt.. Har man bara gjort det i minst en kvart går han sedan som en klocka :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rid mycket mera framåt, låt hästen ta stöd på bettet och fippla inte så mycket. Är det medvetet du låter den sladda ut med baken hela tiden?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Anyo: Tänkte skriva precis samma sak. För det första går den ju minst sagt i undertempo, sen som sagt med nedsittningen, rid lätt tills den är mer avslappnad. Men som feel skriver; låter du den sladda ut med bakdelen eller flyttar du den? Oavsett så är det nog inte rätt metod för att få den mjuk, den är ju spikrak i sidan. Rid som sagt mycket stora volter, bågar och serpentiner och ytterskänkeln på plats lite längre bak så att du har bakdelen bakom dig på bågarna, inte utanför spåret. DÅ kommer den bli mjuk.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättesöt häst som säkert kommer bli super när den orkar slappna av och vila mer på steget!

Däremot undrar jag (och jag kanske bara inbillar mig helt) men ser den inte liiiite ojämn ut bak? Inte halt, men något ojämn. Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hästen är väldigt söt och det kan nog bli riktigt trevligt så smånimgom:). Alla har sagt nyckelgrejen för er och det är förstås att rida mer framåt. Men sen gör du samma generalfel som de allra allra flesta ryttare gör. Nämligen koncenterar sig så mycket på att hästen ska bli mjuk i insidan att man helt glömmer yttersidan vilket resulterar i en "låtsasmjukhet" i insidan när bakdelen sladdar iväg. Koncentrerar dig ist på att rida framåt med rak häst och kontrollera yttersidan:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag bara "måste", en 2005:a är inte 5 år gammal utan 6 år gammal numera! :D

Jag har också en -05:a och har hela förra träningshelgen lyckats svara fel på hennes ålder, det är inte lätt när man ett helt år fått svara "fem" (dvs liten och barnslig) och nu ska svara "sex" (hoppsan... Byten?? Skolor??? ojojoj... ;))

Oooj :D Haha ja se där jag lever kvar på 2010 :)
Jo de blir lätt så. ja tkr fortfarande min egna är 6 men hon är ju 7 iår :D haha bara att träna på att säga rätt :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hästen är väldigt söt och det kan nog bli riktigt trevligt så smånimgom:). Alla har sagt nyckelgrejen för er och det är förstås att rida mer framåt. Men sen gör du samma generalfel som de allra allra flesta ryttare gör. Nämligen koncenterar sig så mycket på att hästen ska bli mjuk i insidan att man helt glömmer yttersidan vilket resulterar i en "låtsasmjukhet" i insidan när bakdelen sladdar iväg. Koncentrerar dig ist på att rida framåt med rak häst och kontrollera yttersidan:).

Eftersom hon är såpas het som hon är så försöker jag få henne lugn genom att trava mkt sakta(inte alltid). Det är inte min häst utan en som ja hjälper till att hålla igång lite ^^. Jag ä är ingen elit ryttare så klart att jag har brister i det du säger om yttersidan :angel: . Men jag tar en sak i taget en dag i taget :) Hennes spändhet blir ju bara bättre och bättre :) Och förhoppningsvis jag med :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp