Ny åldersgräns för ponnyer...

ameo

Trådstartare
Moderator
Från nyåret blir det några nya regler för ponnytravet.
Bland annat höjs maxåldern för tävlande ponnyer till 18 år, så nu har vi samma regler för detta som övriga nordiska länder har.
Mer info om nästa års regler finns på SPTFs hemsida.

Det finns säkert delade meningar om detta, men själv tycker jag att det är bra. För mig finns ingen rationell anledning till varför en 15-årig frisk ponny ska pensioneras från tävlande och en ponny som inte är frisk och/eller är utsliten ska ju inte tävlas oavsett om den är 8, 13 eller 18 år, där träder tränaransvaret in.

Jag hade ingen aning om denna kommande regeländring. Hade planer på att mitt ena avelssto, som tävlat litegrann i sin ungdom och sen gått på ridskola i många år, skulle få göra en sista tävlingssäsong nästa år som 15-åring, då hon inte är dräktig i år. Tävla kan hon få göra, däremot behöver det ju inte lägre innebära att det är hennes sista säsong... :)

Sv: Ny åldersgräns för ponnyer...

Man får hoppas att de med bra ston ändå sätter dem i aveln?

Men det känns ju inte givet om man har en bra häst och hittar nån som klarar att köra den (en bra ponny behöver ju inte nödvädtigtvis vara lika bra med en annan kusk)

Jag är av samma åsikt. Finns ingen anledning att en ponny/häst som tycker det är roligt och är fräscha ska behöva sluta sina karriärer. Detta gäller inom abåde stor häst och ponny.
Det finns ingen annan hästsport där hästarna har en åldersgräns. Galoppen har det inte, distansen och fälttävlan har det inte heller... Varför ska travet, både ponny och stor häst, ha det?

Jag hoppas folk är så ärliga mot sig själva och sina hästar att de pensionerar hästen den dagen den inte tycker det är roligt längre. Visst finns det alltid en anledning att missa fina djur i aveln, men, det gör det idag också. Tycker man inte avel är roligt eller har möjlighet att ta fram ett föl är man ju inte tvingad till det...

Man får hoppas att de med bra ston ändå sätter dem i aveln?
Det är nog faktiskt så att fler kan tänka sig att ge sina ston ett år eller två som mammaledig och sen låta henne tävla vidare.

Om man har det som DU ja, eller om man har ungar som inte vill tävla... :idea:

Annars har jag svårt att tänka mig det, det är ju ändå en ungdomssport och ungdomar har ju OCKSÅ en begränsad tid även om de hinner föröka sig efter att de fallit för åldersstrecket... ;)

Jag tycker att det är jättebra att dom har ändrat reglerna. Min russdam hade "bara" två år kvar på banan, hon har gjort ca 20 starter .. pga diverse saker och hon har verkligen inte fått visa vad hon går för. Har funderingar på att låta henne betäckas efter karriären, om det blir inom 1-2 år eller om några år återstår att se. Jag tänker låta henne tävla så länge hon tycker att det är roligt och är hel och fräsch :)

Om man har det som DU ja, eller om man har ungar som inte vill tävla... :idea:

Annars har jag svårt att tänka mig det, det är ju ändå en ungdomssport och ungdomar har ju OCKSÅ en begränsad tid även om de hinner föröka sig efter att de fallit för åldersstrecket... ;)
Väldigt många av de som tävlar ponnytrav idag har många ponnyer i stallet. De kan låta ett sto ta mammaledigt ett år eller två och kanske i stället lägga krutet på några lovande unghästar.
De diskussioner som pågår på ponnytravforumet (annan plats på nätet) visar att det verkar vara flera som är inne på just att i större omfattning låta stona ta mammaledigt mitt i karriären, det verkar i många fall ha varit en skjuts uppåt för de ston som fått testa detta, de kommer ut friska och fräscha på banan och är supermotiverade att tävla igen efter ett drygt års ledighet.

(ponnyerna får, av någon outgrundlig anledning, inte starta ponnytrav förrän tidigast 8 månader efter fölning - stora travare och inom ridsporten är gränsen 4 månader - och eftersom ponnytravet ligger i dvala november-mars så innebär det ju i praktiken att de flesta väntar betydligt längre än dessa 8 månader med att starta igen)

Senast ändrad:

Om man har ett bra sto vill man (iallafall jag) gärna tävla avkomman själv. Och eftersom det finns en åldersgräns för kuskarna är det en fördel att betäcka tidigt, det tar ju iallafall 4 år från betäckning till start.

Väldigt många av de som tävlar ponnytrav idag har många ponnyer i stallet. De kan låta ett sto ta mammaledigt ett år eller två och kanske i stället lägga krutet på några lovande unghästar.
De diskussioner som pågår på ponnytravforumet (annan plats på nätet) visar att det verkar vara flera som är inne på just att i större omfattning låta stona ta mammaledigt mitt i karriären, det verkar i många fall ha varit en skjuts uppåt för de ston som fått testa detta, de kommer ut friska och fräscha på banan och är supermotiverade att tävla igen efter ett drygt års ledighet.

(ponnyerna får, av någon outgrundlig anledning, inte starta ponnytrav förrän tidigast 8 månader efter fölning - stora travare och inom ridsporten är gränsen 4 månader - och eftersom ponnytravet ligger i dvala november-mars så innebär det ju i praktiken att de flesta väntar betydligt längre än dessa 8 månader med att starta igen)

I det här fallet skulle jag nog vilja anpassa de stora travarna och ridsporten till ponnyernas nivå vid LEVANDE föl.
Digivning och träning för tävling passar inte ihop oavsett ras :mad:

Håller med du helt och hållet. Tycker också att fyra månader är en korkad gräns.... (vet att det var off topic men blev bara tvungen att kommentera).

VAR gränsen bör gå är kanske en helt annan diskussion (ta den gärna på t.ex avelssidan eller kanske hästvård), men det är väldigt märkligt att det ska behöva skilja 4 månader mellan ponnytravets regler för detta jämfört med både stortravets och ridsportens.

Jippi:laugh:! Då kan gammeln få starta igen, han har saknat sitt liv som tävlingsponny, och söker lopp där han kan få springa med såna som han själv, istället för att försöka komma ikapp storhästarna hemma när de tränar.
Men seriöst, så är det alltid tränaransvaret som gäller, om man märker att hästen inte vill eller orkar, så måste man låta bli. Ponny är ju ofta pigga långt upp i åren också, om man jämför med större hästar. Ponnysar lever ofta längre.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi har nyligen köpt en B-ponny till dottern. Den är importerad från Holland som yngre, har stått hos samma familj i Sverige i 9 år, och...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 958
Senast: skuggi
·
S
Träning I Sverige har vi gränsen för att få tävla ponny på 18år. Är detta rätt eller fel ? I andra länder är åldersgränsen 16 år och nu har de...
2
Svar
26
· Visningar
2 385
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix