Sänka ponny åldersgränsen ?

Sv: Sänka ponny åldersgränsen ?

Jag tycker absolut inte att man ska sänka ponnyålder, varken på elit eller nationella tävlingar.
För det första så är nog dem flesta alldeles för små och inte redo för att skaffa storhäst vid 16 års åldern.
Det är också många som inte kan köpa häst förrän dem är 15, 16 år pga av att dem inte har några hästintresserade föräldrar och måste vänta tills dem är gamla nog att ta ansvar. Ponny tiden är alldeles för kort för dem flesta, stor häst kan du rida livet ut sen..
Själv skaffade jag min D-ponny när jag var 16 år.. Är nu snart 20 år och jag har tagit upp honom som storhäst.. Helt utmärkt!
När jag fyllde 18 år, så kände jag att vi inte hade uppfyllt dem målen jag ville.. 2 år är för kort tid för det.
Men som sagt, jag hade inga föräldrar som var intresserade.

Titta in min stjärna! www.fotogalleriet.se/alb69290

Snuffsan skrev:
Där om någonstans är det ju jättevanligt med anorexia. Har du inte sett tjejerna som tävlar i gynmnastik?

Okej, de va nog inte riktigt såhär vi menade när vi pratade om hetts bantning. Jag har själv tävlat mycket gymnastik och i mitt fall och övriga runt omkring i den föreningen hetts bantar inte. Men det jag menade med hetts bantning, var när det kom till att vi istället knde ha längd och vikt gränser för att få tävla ponny om ngn sa. Tänk dig att du har en ponny som du kanske börjar bli för tung för,(enligt en sådan ny gräns då t.ex) är de då inte riskt att unga tjejer då bantar för att kunna fortsätta tävla just ponny ?

Är inte så insatt själv så jag vet inte, men de va bara en liten tanke...

Snuffsan skrev:
Så då ska min 12 åring tävla mot dig som är 27? Tycker du att det är rättvist?

Det var mer än allmän tanke att det är synd att man som vuxen inte får tävla ponny över huvud taget. Sedan kan man ju diskutera vidare om man ska ha olika klasser beroende på ålder.

Jag tycker att 18 års gränsen ska behållas. Som du sa, ponnytävlingstiden blir så kort, och det finns många undomar som inte har möjlighet att skaffa ponny förän dom fyllt 13-14, på grund av att föräldrarna vill att barnen ska kunna ta bra ansvar för ponnyn osv, och då blir det ju bara 2-3 års tävlingsmöjligheter på ponny, och det är lite synd.

Jag vill aldrig bli 18 år! är rädd för den dagen då jag måste lämna min älskade ponny arab. :cry: :confused:
jag tycker att det ska vara längd och framför allt VIKT gräns och inte åldersgräns bara..
jag är 15 år 156,5 cm lång och väger 43 kg.. tycker att under hmm50 -60 kg får rida D-ponny.. och längden den får ju oxå vara gräns på men det ser man ju hur det ser ut om man är för lång och rider D de ser ju inte så bra ut :D tycker faktist vi i sverige kan inför detta :D

Tycker att man inte ska ha åldersgräns på ponny. Jag som är 18 i oktober kommer ju inte kunna tävla min ponny förutom avd B eller som stor häst..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV