Det där med bommen låter jädrigt jobbigt. På Bojen släpper jag bara ena sidan så går bommen ner och åt sidan. Kanske blir ett Fautras ändå..... trots priset.
Ja det är en i...-t lösning om jag ska vara frank....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där med bommen låter jädrigt jobbigt. På Bojen släpper jag bara ena sidan så går bommen ner och åt sidan. Kanske blir ett Fautras ändå..... trots priset.
är typ bara boj och thule (+ vissa kylinge och startrailers) som har riktig panikbom, de flesta andra har säkerhetsbommar där man skruvar loss ngt. inte så jätte snabbt eller smidigt men jag tänker som så att man får vara glad att det finns lösningar på att lösa ut bommen utifrån, alternativet är väldigt mycket värre.Det där med bommen låter jädrigt jobbigt. På Bojen släpper jag bara ena sidan så går bommen ner och åt sidan. Kanske blir ett Fautras ändå..... trots priset.
är typ bara boj och thule (+ vissa kylinge och startrailers) som har riktig panikbom, de flesta andra har säkerhetsbommar där man skruvar loss ngt. inte så jätte snabbt eller smidigt men jag tänker som så att man får vara glad att det finns lösningar på att lösa ut bommen utifrån, alternativet är väldigt mycket värre.
såg inte dina tidigare inlägg, men håller med om att även bakbommarna är mindre optimala, så länge man inte har så att man har kroken på ytterväggen och hakar i på mellanväggen, då är det mycket smidigare. men mindre bra att sträcka sig bakom en hästrumpa som ev är på väg ut..Bara ett förtydligande.... det är alltså bakbommens lösning stänga/öppna nu som jag har redovisat. Inte panikutlösning......
såg inte dina tidigare inlägg, men håller med om att även bakbommarna är mindre optimala, så länge man inte har så att man har kroken på ytterväggen och hakar i på mellanväggen, då är det mycket smidigare. men mindre bra att sträcka sig bakom en hästrumpa som ev är på väg ut..
främsta anledningen till att jag bytte ut bommarna på mitt
... tänkte inte helt ut där .Hehe, fast det finns ingen mellanvägg eftersom vi diskuterar en 1,5 hästars
Fautras må kosta lite, och vara svåra att hitta begagnade, men så jäkla trevliga!
Ligger stabilt bakom bilen, hästen är positiv till det, lätt att flytta med handkraft.
Det ändå jag tycker är sådär är just bommarna, funderar på att byta bakbommarna till Easy-Lock som Thule har
Men har inte fautras haft ngn Manuel aid liknande bom tidigare? Dvs typ så som det är på thule?Fautras må kosta lite, och vara svåra att hitta begagnade, men så jäkla trevliga!
Ligger stabilt bakom bilen, hästen är positiv till det, lätt att flytta med handkraft.
Det ändå jag tycker är sådär är just bommarna, funderar på att byta bakbommarna till Easy-Lock som Thule har
Jag pratade med generalagenten om det där och de sa att på JMS fungerar inte stängningen optimalt eftersom bommen blir så lång. Den stänger men ibland måste man knuffa till den för att den ska gå i lås. Men på tvåhästarssläpen funkar det tydligen bra.Hur fungerar aidsystem-bommarna i verkligheten? I teorin verkar dom ju superpraktiska.
Det var ju ett bra pris . Hoppas att den är lika bra irl ^_^.Den fanns kvar! Så jag åker och hämtar den på lördag.
Fautras JMS 2009
62000 kr
Tjoho!
Tycker att det är konstigt att alla släp tillverkare har denna typ av bom. De är ju så j*kla jobbiga att få rätt!Aid är tillval på Fautras. Deras vanliga bommar ser ut som nedan. Dålig bild då det inte var bommarna jag skulle fota men de syns om man tittar i full storlek. Man kör ner pinnen vertikalt i ett hål, det är ganska smidigt men sen har man en låssprint vilket är mindre smidigt. Jag tycker det funkar bra nog för att jag inte ska börja trixa och byta men visst är Thules easy lock smidigare.
Sen har många vagnar "säker urlastning" vilket innebär en rem som sitter strax innanför bommen som man kan lossa via en spak vid hästens huvud. Den sitter för högt för hästen på bilden men jag har sänkt ner den efter bilden togs.
Jag pratade med generalagenten om det där och de sa att på JMS fungerar inte stängningen optimalt eftersom bommen blir så lång. Den stänger men ibland måste man knuffa till den för att den ska gå i lås. Men på tvåhästarssläpen funkar det tydligen bra.
Tycker att det är konstigt att alla släp tillverkare har denna typ av bom. De är ju så j*kla jobbiga att få rätt!
Det är ju ingen bom man kan stå i andra änden och pricka rätt med . Och har man en häst som bestämt sig för at sitta på eller kila in rumpan under bommen så får man inte loss den utan att skruva loss den helt.
Älskar easy lock ^_^, bästa bommarna jag vet. Och ännu bättre att det är teleskops bommar och går att sätta in i vilket släp som helst
Ja det ska finnas, men den är tydligen inte teleskop, 3/4 bommen är dock teleskop.Håller med, har också dom bommarna i mitt släp och gillar dom inte.. Verkar ändå vara en väldigt vanlig modell som finns i många släp.
Finns easylock också som helbom?
Jag har inte aid-system eller sk "säker urlastning" utan bara vanliga bommar, som visades ovanMen har inte fautras haft ngn Manuel aid liknande bom tidigare? Dvs typ så som det är på thule?
Eller vad har de haft för bommar innan de började med aid?