Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
aha @Lovisaleonora
Men enl deras specifikation så ska de ha panikbommar men verkar kanske lite meckiga att lösa ut
@Lovisaleonora Ja det tar ju inte några sekunder att lösa ut direkt
Du är ju väldigt duktig på det här med transporter; vad skulle du välja i mitt läge?
@Lovisaleonora jag måste ju inte ha en 1,5 hästars men måste ha något som får lasta 650-700 kg med totalvikt på max 1450kg
Vill egentligen inte göra mig av med min Boj men den verkar vara svår för att inte säga omöjligt att väga upp och hästen väger nästan exakt maxlast nu. Hon väger 580kg nu.
Jag har en Humbaur Rapid II med tjänstevikt 750 og totalvikt 2100. Min bil får max dra 1400 men jag klarar av att lasta min häst som väger strax under 500 kg tom med lite marginal. Jag är än så länge nöjd med den.
Det där är inte panikbommar. Det är en kass variant av säkerhetsbommar.
Ja, med BE blir det ju betydligt lättare. I nuläget kan jag inte rekommendera någon att köpa för att väga upp eller ner släp, de regler som finns nu gör det till ett osäkert projekt.
Hur fungerar combiramp egentligen i det långa loppet? Det är ju väldigt mycket vikt som hänger bara på gångjärnen (eller hurudan lösning det är) på den ena sidan när man använder step upen.
Annars var jag också sugen på Gold One, men tyvärr fanns inte ekonomin för ett helt nytt släp. Det ser brett och fint ut!
Vill också säga att Cheval Liberté har höjt sin kvalitét avsevärt de senaste åren. Det är idag Sveriges marknadsledande märke, vilket säger en del.
Jag har haft Ifor med step up och det fungerade hur bra som helst. Iforrampen är ju delad på mitten. Hyrde sedan en Värmlandsvagn med step up. VV hade rampen hängandes på enbart ena sidan och den hade blivit sned; varje gång man skulle stänga så var man tvungen att lyfta rampen/dörren i hörnet för att kunna få igen den.
Jag tycker inte att det säger så mycket; de är ju billiga... VV har ju också sålt massor under åren och det är ju riktiga (ursäkta uttrycket) skitsläp, men har hela tiden varit relativt billiga.
Ja, Ifors lösning verkar ju vettigare! När man använder den som ramp, hakas de båda delarna fast i varandra då?
Ang Värmlandsvagnen så var det det jag misstänkte, att dörren hänger sig efter ett tag.
Kom på att du undrade ju om 1,5-hästars, men jag har bara haft stora Ifors. Delarna hakas ihop med varandra, det är enkelt att använda den step up:en och det känns väldigt stabilt.
Hyrde ett Fautras 1,5-hästars förut under ett dygn, bara för att testa step up:en. Det släpet var riktigt bra, men som du själv säger; de är ju ganska dyra. Har du testat att sätta ut en köpes-annons?
Jag har redan köpt transport, blev en Henra Caliber. Det är inte jag som är TS, har bara kapat tråden litegrann. Ifors 1,5 hästars var för tung för min bil, behövde mer lastvikt än vad den gav på min totalvikt. Nästa gång jag bytet blir det definitivt Fautras, tyvärr var dom för dyra i dagsläget. Men ifors lösning med kombirampen låter bra! När jag har BE-kort och en bättre bil så ska jag kika på dem också.
@Jfrelin Jag kör Ifor och håller med övriga om bomlösningarna, de är inte optimala någonstans om jag ska uttrycka mig snällt.
Bakbommen när du ska ha på den, måste du först kroka i på ena sidan och sen vinkla resten av bommen uppåt först eftersom den ska in innanför en utstickande kant för att fästas. Du måste vinkla rätt för annars hoppar den av där du redan fäst den..... Skitdrygt och meckigt om man har en häst som man av någom anledning vill stänga bakom lite snabbt och effektivt och stor säkerhetsrisk om hästen skulle få för sig något innan du hunnit mecka klart med bommen.... särskilt med just helbom som det ju är på 1,5 släpen blir det meckigt med lösningen de har.
I övrigt tycker jag släpet är bra, stadigt och stabilt och ligger super efter bilen.
Jag har tidigare kört Henra enhästars och jag tycker de är som ett pappkartongsläp i fråga om kvalitet, rangliga och fladdriga och sköra väggar och ramp. Möjligt att de förbättrat modellen nu, det var flera år sen jag hade ett sånt.