Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkar omständigt. Här ser man direkt på bokstav och färgDet finns innehållsförteckning och energiinnehåll på svensk mat. Bara att läsa.
Varför får dom inte det? Kanske EU kommer att trycka på för Nutri scoreNej, det är inte särskilt utbrett i Sverige och jag hoppas att det förblir så. Det är ett tämligen trubbigt, förvirrande och på många sätt värdelöst verktyg enligt min åsikt.
I nuläget får svenska företag inte använda sig av NutriScore, men det kan fortfarande dyka upp på produkter i svenska matbutiker eftersom det inte finns något som stoppar märken från andra europeiska länder från att använda märkningen. Jag vet att t.ex. Nestlé är väldigt förtjusta i att använda den.
Det har med Nyckelhålsmärkningen att göra: https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/nutri-score-markning-tillatet/Varför får dom inte det? Kanske EU kommer att trycka på för Nutri score
Med så mycket processad mat som finns idag så blir det ju otroligt vilseledande? Tex så betyder ju inte många kalorier automatiskt att något är dåligt. Vad är dåligt förresten? Sötningsmedel och annat som vi gärna tillsätter till vår mat lär ju inte ge så stort minus på kalori och näringsfronten men betraktas nog av de allra flesta som mindre nyttigt och bra.Har inte Sverige det på sina matförpackningar? Jag vet att man har en liknande form för energiförbrukning på tex vitvaror. Men inte på mat???
Här ser man tex att sallad är bra att äta medans den här juicen är mer onyttig än chipsen
Men chips var ju bättre än juicen. Förstår man det?Alltså, om man själv inte förstår att sallad är bättre än juice och chips så bör man inte ha ansvar för matinköp imho.
Så himla synd att inte detta funnits i Sverige. Då hade jag kunnat undvika att köpa smågodis och Marabou mjölkchoklad i tron att det var bättre och nyttigare för mig än gurka och tomat. Fasikens….Alltså, om man själv inte förstår att sallad är bättre än juice och chips så bör man inte ha ansvar för matinköp imho.
Men nu vet du. Bara att frossaSå himla synd att inte detta funnits i Sverige. Då hade jag kunnat undvika att köpa smågodis och Marabou mjölkchoklad i tron att det var bättre och nyttigare för mig än gurka och tomat. Fasikens….
Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvårdenMed så mycket processad mat som finns idag så blir det ju otroligt vilseledande? Tex så betyder ju inte många kalorier automatiskt att något är dåligt. Vad är dåligt förresten? Sötningsmedel och annat som vi gärna tillsätter till vår mat lär ju inte ge så stort minus på kalori och näringsfronten men betraktas nog av de allra flesta som mindre nyttigt och bra.
Dessutom är det ju otroligt individuellt vad som är lämpligt att stoppa i sig, alldeles beroende på livsstil i övrigt.
Utöver det så beräknas det väl på en viss mängd, säg 100 g tex, smör som säkert får en ”sämre märkning” än tex chips äts ju sällan i de mängderna och vill man ha ett enkelt system för att tala om vad som är bra och dåligt så måste det ju isf vara baserat på någon form av ”normal portion” vilket i sig är väldigt problematiskt.
Fast är det bättre? Juicen får nog sämre pga fruktsocker, men fetterna i chipsen är inte alltid bättre än det.Men chips var ju bättre än juicen. Förstår man det?
Jag är fet trots sånt där, att tro att man minska fetma genom det där är löjligt naivt.Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvården
Men problemet är ju att det inte finns ett enkelt sätt att tala om vad som är ”lite bättre”, det blir alldeles tokigt. Tror du att det skulle hjälpa sjukvården om alla åt 200 g chips till frukost istället för att ta ett glas juice?Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvården
Men man räknar väl ur ett sk score som ska ge helhetsbilden och sen får produkten den symbolen på förpackningenFast är det bättre? Juicen får nog sämre pga fruktsocker, men fetterna i chipsen är inte alltid bättre än det.
Eftersom flera EU länder har anammat detta så måste det ju vara braJag är fet trots sånt där, att tro att man minska fetma genom det där är löjligt naivt.
Eftersom alla kompisar kastar sten på varandra måste det vara bra?Eftersom flera EU länder har anammat detta så måste det ju vara bra
Nej det måste det inte. De flesta länder i EU vänder sina barn framåt i bilen efter babyskyddet, trots att bakåtåkande är 5 ggr säkrare (även för vuxna). Bara för att de flesta gör något så är det inte bra.Eftersom flera EU länder har anammat detta så måste det ju vara bra