Nutida folketymologi?

aprilmaj

Trådstartare
Finns det nutida folketymologi? Eller är alla så språkkunniga att det inte behövs? Det enda hyfsat moderna jag kommer på är Lypsyl - läppsyl. Fast det gills kanske inte eftersom det är ett produktnamn. Finns det fler?

Finns det nutida folketymologi? Eller är alla så språkkunniga att det inte behövs? Det enda hyfsat moderna jag kommer på är Lypsyl - läppsyl. Fast det gills kanske inte eftersom det är ett produktnamn. Finns det fler?

Dra alla över en kant.
Det ska börjas i tid det som krokigt ska bli.
Buffel och båg (som jag visserligen trodde var korrekt till rätt nyligen, man lär sig!).

Sedan finns det ju en del stavningar som har tagit sig in som är uppåt väggarna fel.

Det är inte din ensak (i betydelsen det angår inte dig)
Att ta abort
Ammande spädbarn (spädbarn diar medan deras mödrar ammar).

Appropå ta så är Ta självmord ett sånt där uttryck som stör men som när man väl börjat diskutera självmord inte kan anmärka på eftersom själva uttrycket är så underordnat ämnet i sig.
Lite jobbigt för en ordpolis som mig ;)

Det är inte din ensak (i betydelsen det angår inte dig)
Att ta abort
Ammande spädbarn (spädbarn diar medan deras mödrar ammar).

Fast är det folketymologi? Det låter mer som exempel på vanliga fel, att ta abort betyder väl inte att man missuppfattat betydelsen av något, bara att man tagit fel på ord, och tänkt ta självmord - ta abort, snarare än göra en operation - göra abort.

Folketymologi är snarare när man missförstått vad något betyder, typ att vi äter våfflor på Maria bebådelsedag, för att man missförstod vårfrudagen som våffeldagen.

Folketymologi kallas en språklig process där ett ord nybildas eller omformas med hjälp av element som redan finns i språket, utan hänsyn till begreppets egentliga innebörd eller ordet egentliga etymologi. (källa wikipedia)

Det kanske inte finns något exempel på folketymologi i tråden om ovanstående definition tillämpas. Ja förutom våffeldagen.

Jag har trott att "ta abort" kommer sig av att man blandar ihop det med "ta bort", inte med "ta självmord"

En av mina favoriter är "att bero på" i stället för "apropå". Hyfsat vanligt och egentligen helt logiskt. Vem fattar vad apropå betyder, liksom?

Nåt jag insåg bara härom året är att husse och matte egentligen står för husbonde och matmor, vilket de flesta som äger djur antagligen absolut inte skulle kalla sig själva.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
661
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 969
Senast: nyttnick
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 347
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits