Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det nutida folketymologi? Eller är alla så språkkunniga att det inte behövs? Det enda hyfsat moderna jag kommer på är Lypsyl - läppsyl. Fast det gills kanske inte eftersom det är ett produktnamn. Finns det fler?
Cool-lugn är väl ett exempel?
Haha! Undrar hur man får ihop det med citat?"Situationstecken"?
I citatsituationer förstås.Haha! Undrar hur man får ihop det med citat?
I citatsituationer förstås.
Finns det nutida folketymologi? Eller är alla så språkkunniga att det inte behövs? Det enda hyfsat moderna jag kommer på är Lypsyl - läppsyl. Fast det gills kanske inte eftersom det är ett produktnamn. Finns det fler?
Det är inte din ensak (i betydelsen det angår inte dig)
Att ta abort
Ammande spädbarn (spädbarn diar medan deras mödrar ammar).
Vad intressant, tack för länken!Finns f.ö. flera bra blogginlägg om detta i bloggen På svenska: http://pasvenska.se/nagra-ord-om-nattuttryck-folketymologier-och-sprakforandringar/. Intressant att många av dagens "ordboksord" faktiskt är folketymologier från början!
Nåt jag insåg bara härom året är att husse och matte egentligen står för husbonde och matmor, vilket de flesta som äger djur antagligen absolut inte skulle kalla sig själva.
Matte och katte?Nä, har man katt kallas det för slav, oavsett vilket kön man har.