Nutida folketymologi?

Det blir totalt ologiskt.

Ensak berör endast mig. Alltså kan inte något som handlar om mig bli din ensak. Det är min ensak.
Aha nu förstår jag! "Det är inte din ensak" betyder då snarare "det angår inte bara dig".

Dagens kunskap insupen, tackar och bockar. :D

Kom just på ett modernt exempel om jag inte missat det i tråden: forumtroll. Syftar ju inte på en sagofigur utan på trolling (fiskemetoden).

Krokodiltårar?

Känns som allt fler använder det i bemärkelsen "gråta mycket" istället för det korrekta gråta falska tårar.

Folketymologi är snarare när man missförstått vad något betyder, typ att vi äter våfflor på Maria bebådelsedag, för att man missförstod vårfrudagen som våffeldagen.

Det jag utgått ifrån är det jag lärde mig i gymnasiet: att människor gör en liten förändring hos ett ord för att det bättre ska passa till det som ordet betecknar.

Ex: Champinjon innehåller inga delar som kan identifieras av en person som bara talar svenska. Alltså förbättrar man det till svampinjon. Då blir det ju begripligt.

Men ALLT har ju förändrats sedan jag gick i skolan. Den betydelsen av folketymologi kanske inte gäller längre?

Förresten: De gulligaste gamla exemplen är skärkötteri och undervisitet . :love:

Därför att jag är dotter till en svensklärare och är språknazist... jag vet att de ska vara skämtsamma men jag får ändå lite ont, förlåt.

Kom på en till: hårddra.

Irriterande nog säger Språkrådet att man skulle kunna tänka sig att använda det i betydelsen "hård tolkning", även om hårddra egentligen betyder dra hårt (inom teknik).

Men det mest korrekta för "hård tolkning" är trots att hårdra (som kommer från dra i håret). På nätet ser jag dock nästan bara hårddra :(

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
661
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 969
Senast: nyttnick
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 347
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits