Nummerlappsvästar

D

Dinamith

I en tidigare tråd har några arrangörer redan nämt nummerlappsvästar på 2009 års tävlingar.

Distanskommittén har beslutat att vi från och med 2009 ska börja införa nummerlappsvästar på våra distanstävlingar. 2009 blir ett övergångsår, men från och med 2010 kommer det att vara obligatoriskt.

Nummerlappsvästar av den typen som Fälttävlan använder underlättar både för arrangörer, ryttare och publik. Arrangörerna kommer alltså inte att tillhandhålla någon nummerlapp, utan de printar istället tävlingsnumret på ett A4-papper. Ryttaren ska själv ha med sig en nummerlappsväst som han/hon kan placera nummerlappen i.

Dessa nummerlappsvästar sitter väldigt bra, nummerlappen är väldigt tydlig, arrangörerna har mycket större flexibilitet i numreringen av klasser och ryttare samt slipper allt arbete och alla kostnader som är förbundna med nummerlapper.

Kjell Westerback
Distanskommittén

Sv: Nummerlappsvästar

Anser DK att det är tillåtet med hemmagjorda västar i diverse utförande och färger, eller med plastfickor och säkerhetsnålar?

Hemmagjorda tycker jag man ska få ha fast säkerhetsnålar låter ju lite farligt, men är ju inte svårt att sy med tex. kardborre eller andra spännen.

Senast ändrad av en moderator:

Vi är beredda! Vi har gjort så nu övergångsåret att vi tillhandahåller vanliga traditionella nummerlappar för CR och pröva på-klassen. Tävlingsklasserna måste ha egen väst. Det finns att köpa två olika modeller på tävlingsplatsen. Vad tycker distanskommittén om att vissa västar bara har nummerlapp på framsidan? Är det OK?
Lilian Tanneby
Tävlingsledare Sämsholmsritten

Vad tycker distanskommittén om att vissa västar bara har nummerlapp på framsidan? Är det OK?

Det kan inte vara möjligt att det inte ska gå att se startnumret bakifrån! :eek:

Sen tycker jag att ska vi ha regler att man ska ha tröja med ärm och krage för att se prydlig ut, så är det inte direkt smickrande för sporten om folk rider runt med plastfickor i ett snöre runt halsen.

Sen tycker jag att ska vi ha regler att man ska ha tröja med ärm och krage för att se prydlig ut, så är det inte direkt smickrande för sporten om folk rider runt med plastfickor i ett snöre runt halsen.

Det kan jag hålla med om. Rätt ska va' rätt: ska det vara prydligt så ska det gälla rubbet :D .

Tycker annars att det här med västarna är en bra idé att införa :bow:

//Liten varken domare, arrangör eller liknande

Anser DK att det är tillåtet med hemmagjorda västar i diverse utförande och färger, eller med plastfickor och säkerhetsnålar?

Bra fråga. Jag återkommer efter vårt nästa möte i DiK (i samband med Distansgalan) då vi tar upp denna fråga. Även frågan om numret måste synas bakifrån.

Kjell Westerback

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka