nummerlapp

Modest

Trådstartare
undrar en liten detaljsak som rör hopptävling:

vart ska/sätter ni nummerlappen?
vet att många sätter på förbygeln/stigbygeln, men om man veterinärbesiktar, måste inte hästen ha nummerlappen på tränset då?
vda tycker ni?

/en oerfaren tävlare:angel:

Sv: nummerlapp

okej, tränset som gäller asså?

ursäkta min tidigare inlägg min dator cp:ade. :crazy:

jag är inte helt säker, o har inget TR här heller... finns iaf en massa gamla trådar om det här, bara att söka :)

/Feather - som alltid satt nummerlappen på tränset

Nummerlappen ska användas vid vetrenär besiktningen så det är bäst o9m man har nummerlappen på tränset. Vilken sida på tränset spelar ingen roll men du kan ju ha den på höger sida för rosetten sätter dom på vänster sida och ärvarvet är ju i höger varv och rosetten är på vänster sida så alla i publiken ser den så ta nummerlappen på höger sida på tränset :D

jag kan ju också svara lite... hästen SKA ha nummerlapp på sig så fort den vistas utanför transporten... så jag brukar sätta på en nummerlapp på tränset när jag vet besiktigar och sedan ta av den och ha nummerlapp på shabrak eller förbyglen.. nummerlapp på tränset är det FULASTE :devil: jag vet...

Nu hopptävlar ju inte jag så ofta, men ändå...:angel:

Brukar ha nummerlappen på tränset vid i och urlastning, samt veterinärbesiktning.
Sätter den sedan på stigbygeln, eftersom ponnyn blev lite irriterad på den en gång när jag hade den på tränset. Det var dressyrtävling och han skakade på huvudet hela galopprogrammet igenom...:rofl: :p

Nummerlappen ska alltid vara synlig utanför transporten, dvs man får inte ha den under ett täcke och därför kan det vara bra att ha den på tränset eftersom det ochså alltid ska vara på utanför transporten :)

Som de andra säger, den ska vara synlig från första steget hästen tar utanför transporten. Vid en veterinärbesiktning sätter du den på tränset, sen flyttar du bara den till det stället du vill ha den på efter.

När jag jobbade som hästskötare hos en som tävlade på elitnivå satte vi iof alltid på nummerlappen när vi gjorde i ordning hästarna, efter veterinärbesiktningen.

Jag har alltid min på förbygeln, och har aldrig haft den vid veterinärbesiktning, och aldrig någon som sagt något.

jag har den alltid på martingalen.
Hos den hoppryttaren jag jobbar hos har vi också det. Vi har oftast många hästar med o man hinner inte alltid till sekretariatet innan veterinärbes. för o kolla vilket nummer man har... Aldrig nån som klagat, men det finns ju alltid viktigpettrar..

Då har du haft tur. Vi råkade ut för en sur veterinär förra sommaren som vägrade besikta om inte hästen hade nrlapp. Det var jättelångt att gå tillbaka till transporten och naturligtvis var vi sena den dan. Så nu för tiden kommer vi ihåg nrlappen...

Hej jag har alltid min nummerlapp på schabraket eller på förbygeln...kan inte ha den på tränset för min ponny får panik..(vänjer honom vid det ifall dt skulle behövas) men jag har alltid med mig nummerlappen i fickan när vi går till veterinären ifall de undrar.. ibland frågar de bara efter hästens namn o ibland om numret..men man brukar ju komma ihåg numret på nummerlappen..iaf jag::D:D:D

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 439
Senast: ildiko
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar