Nummer på hannoveranare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SunDancer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 209
S

SunDancer

Lite nyfiken, vad betyder nummret som står under hannoveraner-H:et?
Alltså, om hästen är H-märkt och det även är ett nummer inmärkt under.

Tack.

Sv: Nummer på hannoveranare?

Hannoveraners fodda inom Hannover omradet brukar fa ett nummer märkt pa halsen enligt mina källor.
Om det är ett Holsteiner H du menar sa är numret under ett registreringsnummer.

Lite nyfiken, vad betyder nummret som står under hannoveraner-H:et?
Alltså, om hästen är H-märkt och det även är ett nummer inmärkt under.

Tack.

jag har ett hannoveranar sto och hon är brännmärkt på låret med ett H och sedan siffror och om jag nu inte missminner mig så innebär siffrorna stuterinummer
ni får rätt mig om jag har fel vänner

DOBBIS vart är du behöver lite hjälp:D

Här gumman :) men i detta fallet kan jag bara säga att Hannoveraner bränner på vä.lår med H:et som har små "vingar" är däremot osäker på om siffrorna är som i Dk, dom sista i hästens reg.nr eller :confused:
så inte blev ni mycket klokare av att ropa på mig

Här gumman :) men i detta fallet kan jag bara säga att Hannoveraner bränner på vä.lår med H:et som har små "vingar" är däremot osäker på om siffrorna är som i Dk, dom sista i hästens reg.nr eller :confused:
så inte blev ni mycket klokare av att ropa på mig

ja men du är ju här och det betyder ju mycket du kan ju en del :D

men var det inte så med min häst att dom sista siffrorna under H:et stod även på hennes pass :confused:

hej, var tvungen att kolla igenom mina hannoveranares pass och på alla utom det älsta (f 93) så motsvarar de brända siffrorna på låret de två siffror i reg nummret som står före års nummret , ok lät krångligt :D
ex född 2002 : DE xxxxxxxx5502 märkt 55
född 2007 : DE xxxxxxxx6807 märkt 68

men som sagt det är en gissning, stoet född 1993 är märkt 223 medans hennes nummer är xxxxxxxxx2293

Min e oldenbuger märkt med nummer under. Har tagit för givet att det är typ ett personnummer...

Ja, det är helt riktigt som Northern skriver. De är de två siffrorna alldeles före de två sista som bränns in...hmm tydligt va.
H:et föreställer två stiliserade hästhuvuden, mkt snyggt..

Tack allihop, men nu kommer jag med en dum fråga till. Varför i hela friden vill man bränna in just de två siffrorna? Ska det föreställa nån äldre variant av chipmärkning eller liknande?
Det måste väl vara för underlättande av identifikation? Eller?

Siffrorna som bränns in är de två som kommer före födelseåret i regnr.
Ett av mina hannoveranerston har regnr 331 31651 93 95
331 betyder att hon är hannoveranare. 95 står för födelseåret, och 93 är det som bränns på rumpan. På ägarbeviset och i passet står också vilket Zuchtbrand (vilekt förbund de till tillhö) de har och vilket Nummernbrand, i mitt fall, hannoveranerh-et och 93. Lätt som en plätt :)

Det är för identifikation. Föds mycket hästar i de länderna och är väldigt väldigt lätt stöldgods annars...
nya Zeeland har frysmärkta siffror under sadlen.

Du säger att 331 är för hannoveranare, min häst nr börjar med 431 fast så är hon -02a, alltså 7 år yngre än din. Dom har bara gått upp en siffra eller?

Om du kollar pa UELN (Universal Equine Life Number)
sa kan du se att 331 användes pa hannoveraners fodda fore 2000.
431 har använts sedan dess.
http://www.haras-nationaux.fr/ueln-xml/index.php?id=20&cHash=1201536832
Om du väljer "saddle horse and pony" i forsta rutan och sedan vilken ras du vill i den andra ha sa kan du se UELN number for de olika häst organisationerna i världen.
T ex Svenskt Halvblod ASVH registrerad i Sverige 752004, SWANA registrerad i Amerika 84022.

"Hannoveranare" - hihi, vad gulligt. :)
Eller det är kanske jag som har fel när jag skriver Hannoveraner. :p

Men det kan väl inte stämma, jag har ett sto -99 som börjar på 318.
Dock stämmer det på henne att de nästsista sifferparet i reg.nr. är desamma som på låret.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
817
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka