Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Jag är på väg tillbaka efter utmattning, jobbar 50 % men har nått dag 180. FK anser att jag borde klara 100 % på annat jobb, så troligen måste jag gå till arbetsförmedlingen. Stressen över det här gör att jag blir sämre igen. Troligen kommer det att ta längre tid att bli frisk. Jag får inte fokusera på det jag borde göra nu, dvs få till ett fungerande liv där jag jobbar halvtid, utan att vara stressad.
Om arbetsförmedlingen accepterar att jag inte kan söka jobb kanske det kan funka på något sätt. Annars vet jag inte hur det ska gå.
Fram tills nyligen trodde jag att jag skulle få möjlighet att jämföras mot mitt ordinarie jobb, då det ändå finns ganska goda möjligheter att jag kan vara tillbaka där inom 365 dagar. Men det verkar omöjligt med utmattningsdiagnos, för många andra som inte har lyckats med det, så de tror inte att jag heller ska klara det.
Min rehabilitering påverkas alltså negativt av FKs beslut. I värsta fall slutar det med att jag får gå ner i tid/sluta mitt jobb för att de 180 dagarna är fånigt kort tid att bli frisk från utmattning.

Jobbar på ett jobb där det är ganska svårt att hitta nya att anställa. Borde vara i samhällets intresse att jag kommer tillbaka dit istället för att tex bli arbetslös.
Det är så sjukt att man ska behöva sluta ett jobb man trivs på, när man faktiskt är på väg tillbaka.
Förstår verkligen inte hur FK tänker.
Min läkare förstår inte heller, har han suckande sagt.

Det är så sjukt att man ska behöva sluta ett jobb man trivs på, när man faktiskt är på väg tillbaka.
Förstår verkligen inte hur FK tänker.
Min läkare förstår inte heller, har han suckande sagt.

Jag har ju nu börjat förstå att FK inte har som mål att man ska bli frisk. Det verkar inte ingå i deras uppgift. Jag har nog tidigare varit lite naiv och trott att FKs och mitt mål var detsamma, dvs att jag ska bli frisk och kunna jobba. FKs agerande blir lättare att förstå när man insett att de bara vill hitta någon form av arbetsförmåga, mot jobb som kanske inte ens finns. De struntar ju fullständigt i om det sker på bekostnad av att man inte får tid att bli bra och därmed kanske blir sjuk igen eller arbetslös.

Jag har ju nu börjat förstå att FK inte har som mål att man ska bli frisk. Det verkar inte ingå i deras uppgift. Jag har nog tidigare varit lite naiv och trott att FKs och mitt mål var detsamma, dvs att jag ska bli frisk och kunna jobba. FKs agerande blir lättare att förstå när man insett att de bara vill hitta någon form av arbetsförmåga, mot jobb som kanske inte ens finns. De struntar ju fullständigt i om det sker på bekostnad av att man inte får tid att bli bra och därmed kanske blir sjuk igen eller arbetslös.

Försäkringskassans mål är att dra ner på sjukantalen och spara pengar åt staten.

Fast de verkar ju ha ett bakvänt sätt att göra det på. När man inte får tid att läka så är ju risken stor att man istället hamnar i evig sjukdom eller arbetslöshet. Om inte annat så förlängs ju sjuktiden av stress från FK.

Fast det skiter FK i att sjuktiden förlängs för de kommer att neka sjukintygen såsom det gör nu i många fall.
Att den sjuke drabbas bryr de sig inte om. De har fått order från staten att minska sjukantalen oavsett om de fortf är sjuka.

Rent förjävligt på ren svenska.

Jag vet det är sorgligt, samtidigt sker ett enormt missbruk av socialförsäkringssystemen men istället för att försöka komma tillrätta med det genomför man generella åtstramningar som drabbar utsatta personer. Vilket parti som är bäst vet jag inte, jag tror faktiskt inte de skiljer sig åt så mycket egentligen eftersom de inte själva drabbas.
Det skulle ju vara bra att få siffror på det enorma missbruket av vårt socialförsäkringssystem. Jag ser snarare folk försöker arbeta trots svåra sjukdomar eftersom kassan ändå inte betalar ut några pengar.

FK är ju ett organ som är direkt dikterat av staten.
Det känns lite i denna tråd (och allmänt i samhället) att man glömt det och tror att FK i sin egen regi är ett hår av djävulen som själva gör lite som de tycker och känner gällande långtidssjukskrivningar.

Jag kan inte tänka mig ett värre jobb än att jobba på FK faktiskt. Utifrån mallen de har att röra sig med samtidigt som de hela tiden interagerar med verkliga individer i samhället som inte mår bra.
Det måste vara överj-ligt och jag tror att många handläggare skaffar sig ett skal utifrån det för annars går det inte .
En del uberindivider på FK lyckas ”balansera sig” i sin roll och utifrån systemet och då blir det lättare för den sjuka att ha en sådan handläggare på många sätt.

Återigen så är ju inte FK en egen instans i det hela utan en anställd av staten. Det känns som det glöms bort rejält i sammanhangen när det handlar om psykisk ohälsa.

Allmänt ang ekonomiskt stöd så är ju FK faktiskt rent objektivt en väldigt stor resurs ang ekonomiskt bidrag som vi har i vårt välfärdssamhälle.

Senast ändrad:
FK är ju ett organ som är direkt dikterat av staten.
Det känns lite i denna tråd (och allmänt i samhället) att man glömt det och tror att FK i sin egen regi är ett hår av djävulen som själva gör lite som de tycker och känner gällande långtidssjukskrivningar.

Jag kan inte tänka mig ett värre jobb än att jobba på FK faktiskt. Utifrån mallen de har att röra sig med samtidigt som de hela tiden interagerar med verkliga individer i samhället som inte mår bra.
Det måste vara överj-ligt och jag tror att många handläggare skaffar sig ett skal utifrån det för annars går det inte .
En del uberindivider på FK lyckas ”balansera sig” i sin roll och utifrån systemet och då blir det lättare för den sjuka att ha en sådan handläggare på många sätt.

Återigen så är ju inte FK en egen instans i det hela utan en anställd av staten. Det känns som det glöms bort rejält i sammanhangen.

Konstigt att så många jobbar kvar.

Konstigt att så många jobbar kvar.

Jag tänker mig att det inte skiljer sig med andra tuffa jobb ? Tex kriminalare, utredare i tex pedofilhärvor etc etc.
Det finns ju hur mycket jobb som helst man inte förstår hur de som arbetar med det orkar rent psykiskt .

Min reflektion var kort och gott ett försök till nyansering i sammanhanget i tråden, varken mer eller mindre.

Jag vet inte om du sitter på någon info att folk anställda på FK jobbar där i decennier?

Det skulle ju vara bra att få siffror på det enorma missbruket av vårt socialförsäkringssystem. Jag ser snarare folk försöker arbeta trots svåra sjukdomar eftersom kassan ändå inte betalar ut några pengar.
Jag tittade bara på de som var inskrivna hos Arbetsförmedlingen och inom ett visst arbetsområde och där förekom mycket vad som direkt kunde sägas var fusk. Du kan ha rätt i att enormt är ett för starkt ord generellt, men att det fuskas och att det drabbar de som är i störst behov av trygghetssystemen är helt klart för mig i varje fall.

Och då hade jag ändå sorterat bort de som man direkt kunde se var fuskare, som tex. Jens 22 år, erfarenhet kurser i programmering på universitet, sökt arbete lastbilsmekaniker, noll erfarenhet. Eller Eva, 25 år, utb. kurser inom drama och media, arbetslivserfarenhet teaterverksamhet, sökt arbete: grovarbetare (!) inom bygg och anläggning och skriver för säkerhets skull att hon bara väger 49 kg.

De låter inte alls som fuskare. Snarare att arbetsförmedlingen kräver att man söker X antal arbeten i veckan, varpå en del får söka arbeten som de är inte lämpliga för.

Arbetsförmedlingen har en väldigt spännande syn på vad som är lämpligt och inte. Alla "krav" som en arbetsgivare har i sin rekryteringstext, det ses som "önskemål som kanske, kanske inte blir uppfyllda"

De låter inte alls som fuskare. Snarare att arbetsförmedlingen kräver att man söker X antal arbeten i veckan, varpå en del får söka arbeten som de är inte lämpliga för.

Arbetsförmedlingen har en väldigt spännande syn på vad som är lämpligt och inte. Alla "krav" som en arbetsgivare har i sin rekryteringstext, det ses som "önskemål som kanske, kanske inte blir uppfyllda"
Exakt. Ett av mina största problem med att säga upp mig från mitt gamla jobb innan jag hade ett nytt var just det där med hur af behandlar folk. Nu hade jag tur och stötte på vettigt folk men den som höll i det första samtalet gjorde mig livrädd. Där var det bara hotelser från början till slut. Som tur var behövde jag inte ha något mer med den människan att göra

Jag kanske skall förtydliga. Det de här personerna gjorde var att i Arbetsförmedlingens databas enbart ange arbeten som de med nästan hundraprocentig säkerhet aldrig skulle komma ifråga för. Det var alltså inte arbeten Arbetsförmedlingen anmodat dem att söka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka