Sv: Nu vet jag vilka problem vi har....
Andra bra tips som vi gör på våra kurser, då vi är lite fler personer i ridhuset är att köpa små färgade klisterlappar och klistra dem på ekipaget. Ett mitt över tunneln på sadeln, två på hästens sittbens, ett mitt bak på ryttarens ridbyxor (ofta finns det en hälla mitt på). Om man behöver, kan man sätta på hälarna också (ryttarens).
På så sätt kan man med hjälp av en medhjälpare som går rakt bakom en få snabb feedback när sadeln glider åt endera hållet. Man ber sin medhjälpare hojta "höger, höger, höger" när sadeln är till vänster om mitten av hästen. Ibland blir det så att sadeln är till vänster, medan ryttaren är till höger, då måste medhjälparen förstå att ryttaren ska flytta sig i sadeln och sedan ta med hela sadeln till mitten.
Detta är jättenyttigt, men tyvärr är det inte så många som orkar vara så noggranna.
Andra indikationer att titta på:
Vilket lår på ryttaren bullar ut? Vilken fot hamnar längst ner? Vilket knä hamnar längst bak/ner? Hur stor är höjdskillnaden mellan ryttarens fötter? Ett äpple? Ett lingong? Ge feedback!