Nu vet jag vilka problem vi har....

Sv: Nu vet jag vilka problem vi har....

Arracsbullen skrev:
Trots dina lustigheter :confused: om mitt inlägg kommer ett PM...

Ha ha det hade egentligen inte så mycket med ditt inlägg att göra :p

Men det uppfattades så.... :o

Jag vill INTE ha ett PM!!!!!!!!!!!!!
............för jag vet vem det är! :rofl:

( Kunde inte låta bli ) :D

Visst är det härligt när man hittar tränare som
man lär sig så mycket av!

Mari

En okunnigs tanke angående att klättra på digaonalen med vänstern överst...
Hur blir med det egentligen med de olika benens arbete?
I och med att benen arbetar diagonalt så borde det vara vä. fram och hö. bak som arbetar som huvud stöttare/bärare i så fall.
Var det inte vä. bak ni ville åt? Tänker jag fel?

Eftersom ingen annan känner sig manad, och carmenzita aldrig svarade…

Vi kan väl fortsätta på den ursprungliga liknelsen om flyplanet...

Ett flyplan flyger ju sällan helt tomt utan de bär ofta någon slags last. Hur denna last är fördelad är av större betydelse, än ev. olika styrka i motorerna.
Ett flyplan kan de facto fortsätta även om en av motorerna stannar. Men ett flygplan som är fellastat – störtar även med alla motorer igång.

På samma sätt påverkar ryttarens placeringav sin vikt till häst - hästen.

Hästen har dock en större förmåga att hantera en felaktig last, än vad flygplanet har, så den störtar ju inte om det integår alldeles för fort.
- Hästen börjar istället balansera upp ryttaren…
Detta syns både på steglängd, och hur den sätter i sina ben och hur dessa lämnar marken.

Vi kan tvista i evigheter om snedheten sitter hos hästen - eller om snedheten sitter hos ryttaren. Likväl så är det ryttaren som måste ta ansvaret – om hon vill att hästen skall kunna prestera maximalt.

Alla varelser tål ganska stora prestationer om de får utföra dessa under mental och fysisk balans. Utan dessa två balanser går kroppen sönder. Sitter ryttaren snett och /eller inte kan ta ansvar för sin egen balans så stör hon hästen.

För att skapa bättre balans hos hästen så måste ryttaren kunna skapa balans hos sig själv. När hon kan det - kan hon använda sin balans för att underlätta för hästen att bli liksidig.

Människan är ofta mer oliksidig än hästen och överför gärna ”sin egen” oliksidighet på hästen.
Rakriktning sker i flera steg och är inget man lär sig på en kafferast.

Du kan börja med att ta reda på vilken stigbygel som du belastar mest.
På en del ryttare kan det skilja upp till 20 kilo…Att hästen då rör sig oliksidigt är knappast en tillfällighet.

Sedan studerar du dig framifrån i en spegel (eller kompis). Jämför höger och vänster sida så kommer låret att stupa brantare ned på ena sidan än den andra. Vinkeln mellan bål och lår är olika. Den sidan som låret lutar brantare på har du glidit ned åt. Det kan handla om ett par centimeter.

Bara att hitta mitten, och att sitta kvar där - brukar ta en ganska lång tid så du har verkligen att bita i.

Om du istället försöker lösa problemet med att klättra sidvägs uppför backar så lär du bara din häst att kompensera för din snedhet. Hästen kommer då att muskla sig oliksidigt och håller därmed inte. (det är ej längre fysisk balans.)

Du kan heller aldrig få full frihet i gångarterna eftersom hästen hela tiden måste både kompensera dig, samtidigt som den skall prestera.

Om vi skall återknyta till flyplanet så måste hästen då skaffa större motor på ena sidan för att kompensera snedfördelningen av lasten.

När du har skaffat dig en uppfattning om vart mitten av sadeln via spegel eller kompis kan du tänka på att flytta ”ditt skärp” lite utåt ( åt andra hållet som du hasar ned) för att behålla dig kvar över mitten på hästen. Detta är vikigast att tänka på i det varv eller de skolor då du hasar ned inåt.

LYCKA TILL

Senast ändrad:

Andra bra tips som vi gör på våra kurser, då vi är lite fler personer i ridhuset är att köpa små färgade klisterlappar och klistra dem på ekipaget. Ett mitt över tunneln på sadeln, två på hästens sittbens, ett mitt bak på ryttarens ridbyxor (ofta finns det en hälla mitt på). Om man behöver, kan man sätta på hälarna också (ryttarens).

På så sätt kan man med hjälp av en medhjälpare som går rakt bakom en få snabb feedback när sadeln glider åt endera hållet. Man ber sin medhjälpare hojta "höger, höger, höger" när sadeln är till vänster om mitten av hästen. Ibland blir det så att sadeln är till vänster, medan ryttaren är till höger, då måste medhjälparen förstå att ryttaren ska flytta sig i sadeln och sedan ta med hela sadeln till mitten.

Detta är jättenyttigt, men tyvärr är det inte så många som orkar vara så noggranna.

Andra indikationer att titta på:
Vilket lår på ryttaren bullar ut? Vilken fot hamnar längst ner? Vilket knä hamnar längst bak/ner? Hur stor är höjdskillnaden mellan ryttarens fötter? Ett äpple? Ett lingong? Ge feedback!

Man behöver inte tvista alls om hästen snedhet är på grund av ryttaren eller inte. har sett många unghästar som aldrig haft någon på ryggen men likväl är mycket sneda, så det är inte alltid ryttaren.

och sedan så gjorde du just det.......

vad jag menade var att det inte spelade någon rollom snedheten satt i hästen eller i ryttaren.

Likväl är det ryttaren som måste rakrikta.

Håller helt med att ryttaren måste vara i balans för att hästen lättare skall kunna gå rakt. För som sagt de balanserar ju även upp vår obalans och ev snedheter...

Men om nu hästen har en viss obalans i sig själv där bak...behöver ju även detta tränas upp/bort...Å det var där min ursprungliga fundering/fråga var om någon kunde komma med mera tips på träning...

Jag gillar inte klättra på snedden uppåt...

Gör allt som vanligt med var noga med att du släpper in just det svaga benet.

begär bara lite böj när du böjer.

Och t.e.x
Svag höger bak - Var noga med att flytta ditt skärp utåt vänster när du böjer i höger varv så att du avlastar.

Först måste hästen lära sig korrekt motorik - koordninaion.

Sedan kan man stärka...

Annars lär man dem bara kompensera och så går de sönder...

Altså rid mycket rakt fram och hörnpasseringar ( kolla ditt skärp)

Rid på stora åttvolten som max. Håll koll på ditt skärp när svaga bakbenet är innåt.

Stärk hästen.

Klassiska devisen; Rid hästen Calm - Straight - Forward

Öppna och sluta är för svårt oavsett vad Bent säger.

Vill du ha mer, får du maila mig privat.

MVH SUSIBUS

Senast ändrad:

Den går att träna bort med en ryttare som rakriktar. Jag tror inte heller på omvägar som slutor och sådant, för att vara ärlig - 95% av oss kan inte göra stärkande slutor. Så är det, men det känns ju roligare att göra slutor än att bara försöka sitta rätt över hästen och inse att det finns andra mått på rakriktning än om bakhovarna träder i framhovarnas spår...

Tack snälla för era svar...

Ett tips är att det är lättare att se hur hästen rör sej (och vad den är motvillig till) om man jobbar för hand. Det som kan kännas nästan omöjligt att få till från ryggen kan vara mycket enklare att hitta orsaken till och jobba bort för handen. Det känns alltid lite snällare att göra det tills hästen musklat sej bättre än att kräva det från ryggen där hästen dessutom måste bära upp ryttarens vikt :p

Sitsträning i all ära, men orkar inte hästen kommer den alltid vilja fuska.

Ja jag är mkt intresserad av tips på övningar från backen..
Pga att JAG inte rider nu pga liten bebis... Har dock medryttare som sköter det hela från ryggen... Men jag vill jobba effektivt från backen med div övningar.. Försöker göra det man gör uppe från backen.. Tycker som du att han måste stärka sig mé innan man begär för mkt från ryggen. Sedan så hänger ju allt ihop med ryttarens sits osv..självklart..(för mig iaf)..Min medryttare har bra sits och jobbar på de få brister hon har..så det mesta jobbet är dock att bygga upp honom ordentligt där bak å få honom mer liksidig.
Vet att de också har en sämre och bättre sida men det ska ju inte skilja för mkt på de olika sidorna..

Så tacksamt mottages fler tips och råd :bow:

Om du kan - skaffa en tränare som kan hjälpa till ett par gånger från början när du arbetar för hand. Eftersom det är grunderna man jobbar med (avslappning, böjning, samling) så kan man stöta på "grundproblem" som är bra om man upptäcker i tid och vet hur man ska korrigera.

Det är lätt att jobba för hand när man väl lärt sej, men innan det kan det vara ett h*lvete :crazy:

Min nuvarande tränare har jag lektioner för då & då.

För som du säger det é gôr svårt utan hjälp :crazy:

Tänkte utifall någon satt inne med mera bra träningstips...
Blir lite enformigt ibland att göra samma övningar...

Tja, diagonalsluta? Är ju lite knepigt ;) Annars finns det alltid minst ETT steg till framåt man kan komma, från handen är det ju inte riktigt lika riskabelt att testa avancerade saker för tidigt som från ryggen där man riskerar att allt faller som ett korthus (been there, done that!) så om du inte testat samlad trav finns alltid det, har du kommit så långt kan man ta längre sträckor, sen lite början till tramp (halva steg) och har du redan kommit så långt finns det alltid tramp, sen galoppfattningar osv.. Svårt att ge tips om vad du ska träna om man inte vet vilken nivå ni är på ;)

Själv brukar jag tyvärr vara tvungen att traggla numera eftersom jag håller på att bygga upp jämnheten och bärmusklerna i hästen igen. Han KAN ju rörelserna och har samlingen i kroppen men han orkar helt enkelt inte lika mycket som innan. Så nu blir det först sökningen - sen fokus på böjningen på volt, sen rakt fram, sen några steg öppna i varje varv - sen sluta - sen repetera en gång till i varje varv men bara något enstaka steg så hästen får sluta med att känna sej duktig. Det är mer än nog för vår koncentration och styrka i nuläget ;)
Innan så varvade vi med travövergångar och då blev det ganska mycket av den biten för att befästa det i hästen + att vi växlade mycket mellan öppna och sluta i skritten vilket han blev väldigt mjuk och fin av och fick till riktigt bra böjning.
Tyvärr blir det lätt enformigt, det som kan underlätta är om man fokuserar på ett steg i taget hela träningspasset ung. som jag skrev här ovan och belönar sej själv och hästen när det blir rätt. Att man redan innan passet har bestämt sej för en särskild sak man vill uppnå - tar ett trappsteg i taget i lugn och ro - och sedan slutar när man uppnått målet. Även om det känns som att hästen borde klara mer *bankar på mitt huvud* :D

Tack... :bow:

Vi är "nybörjare" iaf från backen..
Ja det är väl så att man har ett mål LÅÅÅÅNGT borta som man fokuserar på..måste ta ner det i delmål å strukturera upp övningarna och som du säger (även min tränare säger) bestämma i förväg VAD jag skall träna idag.. è tyvärr lite dålig med detta :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 823
Senast: Mussea
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 748
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar