Sv: nu slutar jag rida!! *långt*
Inte ska du sluta rida heller, vet själv hur är det är har haft en del svackor i min egen ridning men jag tycker trots allt tiden man tillbringar med hästarna är värt det. T.ex. när det är en mule som snusar och blåser en i örat eller någon som står och puffar en på axeln...
Jag känner mig ibland rätt klumpig eller gjorde det åtminstone förut. I synnerhet vid situationer som att hoppa upp från pall, när man skulle hoppa något litet hinder (även om det så bara var typ 40 cm) . Min tränare jag rider för idag är guld
hon har fått mig till att få bättre självförtroende, kroppskontroll osv. Jag var mest urless ett tag efter något år då jag haft min häst för att jag inte hade någon bra att träna för, kände inte att jag utvecklades något och det var helt enkelt inte roligt, jag ville inte nöja mig med att bara strosa runt runt utan att jag kände att jag kom vidare med min egen ridning.
När jag flyttade min häst till en annan anläggning gav det mig bättre möjligheter att vara med och träna. Det vände för mig även om vi stundtals hade rätt rejäla svackor nu också för ca 2 veckor sedan hade jag god lust att sätta ut hästen på annons, men det var inte hästens fel för är det någonting jag lärt mig så är det att vara ödmjuk gentememot min häst och jag klandrar alltid mig själv när det inte blir rätt. För jag vet att När jag får till det så kan det gå sådär sjukt jäkla bra.
Jag hade också svårt att lära mig sitta på rätt sittben, tyckte att det var så mycket annat som skulle falla på plats och att det var lite svårt att ta till sig även om jag Visste precis hur och när jag skulle sitta för att sitta på rätt sittben. Slutligen föll det på plats och idag behöver jag inte ens Titta för att kontrollera att jag sitter på rätt sittben, idag kan jag Känna om jag sitter på rätt sittben eller ej (ev kontrollera och byta).
Ett tips är att i övergången från skritt till trav sitta ner två steg på hästen, tänka "sitt-sitt-stå-sitt-stå". Men det som ridniningen egentligen handlar om är ju just kroppskontroll. Hur är det annars när du inte rider med t.ex. balansen? Jag tyckte jag hade dålig balans förut men att det blivit bättre och bättre. Men förut fick jag tips av min tränare att bara gå rätt och slätt och balansera på trottoarkanter t.ex.
Nu har allt blivit så mycket bättre även om vi emellanåt har svackor så känner jag ändå att vi kommer fram och utvecklas. Om man tänker på hur min häst ser ut muskelmässigt nu mot förr så är det en stor skillnad, till det bättre då! Jag kan skritta och trava och hon har en bra och välbalanserad form. Vi har ibland tänkt lite piaff (även om de inte varit så samlade) så har vi haft tänket, och även trampat en del i övergångarna till trav, vi har börjat med skolorna osv.
Även om jag ibland fortfarande känner mig som en nybörjare så har jag Innerst inne gett mig fan
på att jag minsann ska lyckas. Jag säger inte att jag har tävlingsambitoner, mer en kanske på lokal nivå dressyr, säger inte att jag tänker hoppa över 60 cm. Men jag ska ta mej fan utveckla min egen ridning, det är mitt mål. Lära mig nya saker och lära mig rida på ett sätt som är bra för min häst, skonsamt, utvecklande och omväxlande.
Försök att hitta en bra tränare, jag red tidigare t.ex. för en som var c-tränare i dressyr men jag känner mig mycket tryggare och har fått en bättre sits vilken ju är nyckeln i all ridning, genom att jag rider för den tränaren jag har nu. Hon är också bra på att peppa och har stärkt mitt självförtroende. För mig är hon GULD värd och att det känns bra, utvecklande osv. är trots allt i mångt och mycket tack vare att man har en bra tränare.
Kan ju dessutom tillägga att jag har en 6 åring som jag köpte som 3½ åring jag som inte hade särskilt mycket unghästvana (inte ridmässigt i alla fall) men nu så är det ändå jag som står för utbildningen och att hon lärt sig gå i en bra grundform. Har fort farande stundtals svårt med galoppen, den behöver stärkas och vi båda har lite svårt för just det jag vet teoretiskt precis vad jag behöver göra men ibland är det lite svårt att få till det i praktiken dock men vi jobbar på det. Säger inte att vi ska tävla något nästa år heller, men någon gång ska vi allt ut på lite tävlingar med åtminstone godkänd procent. Jag använder alltid pall, jag vet inte om jag kommer upp annars känner mig rätt så osmidig när det gäller hästar över 160+ i mankhöjd (min är 168 cm) . Men jag skiter i det och använder pall, det går alldeles utmärkt. De första gångerna när jag skulle använda pall när jag precis köpt min häst var det inte så lätt och jag fick lägga ner några tilltänka ridpass till att hon skulle lära sig stå still vid pallen tills jag suttit upp men det gav sig snabbt och nu står hon jätte still och bra. Jag brukar dessutom använda pall inte bara för att jag har svårt att kravla mig upp utan dessutom med anledning av belastningen som blir både för häst och ryttare i samband med uppsittning, det är klart bättre för båda att sitta upp med pall!
Jag tror du kommer ångra dig om du lägger ridningen på hyllan och säljer ridkläderna. Bestäm dig i stället för vad du vill med din ridning, vad har du för målsättning? Känns kanske inte helt rimligt att hoppa OS men gör en trappa med din målsättning, börja t.ex. med att försöka hitta rätt sittben osv osv sedan är det saker som slutligen kommer falla på plats det handlar trots allt om att ha känsla för det man gör, att försöka känna efter hur mycket stöd jag behöver ge hästen på ytter, hur mycket jag behöver driva på eller vad det nu en gäller. Sätt inte för stor press på dig själv utan försök tänk positivt och känn efter hur det känns! vad händer nu, och nu och nu? Vad händer med kroppen när du gör si och så ?
Sedan tycker jag en bra tränare är guld värd som sagt, och det kan absolut vara det som blir vändningen i din ridning när du hittar rätt tränare. Bättre att kosta på och rida för tränare mer sällan men att man känner att man hitta rätt tycker jag, en att sitta och nöta för samma tränare vecka efter vecka utan att man känner att man kommer någon vart.
Du kan också skriva riddagbok med vad du lärt dig varje pass så ska du nog se att du hittar saker som du känner att du kommit framåt med
Är du bara allmänt ridtrött kan det hjälpa att vara i stallet och pyssla och greja tills man fått suget tillbaka.. lite tips på vad som hjälpt mig. *pepp pepp* !