Nu skulle jag vilja ha råd...

Michellan95

Trådstartare
...för nu vet inte jag vad jag ska göra.

Jag tror att Jetson har kommit in i 1,5-års trots och Lillan i ½-årstrots! :mad: Båda har ätit det som bjuds. Burkmat från mjau och blött torrfoder från mjau (egentligen bara för att vara snäll mot plånboken). Fast nu kan de äta upp 2 tredjedelar sedan ratar de resten.
Jetson som är väldigt pratig och matvrak brukar efter en halvdags till en dags trots peta i sig den sista maten men den gången jag tröttnade (pms-monster) på hans tjat och gnäll tog jag bort matskålen och böt ut den till ny mat och vips (kan man säga vips?!) så var båda katterna i full gång och åt exakt samma mat som var i matskålen innan! =/

Jag har uthärdat Jetson tjat efter den gången och han äter upp maten efter MYCKET om och men ( har hänt att det har gått från den ena dagen till den andra :o ). Jag kan inte heller lura dem genom att ställa upp matskålen på bänken och ner på golvet efter en stund igen för då tittar de båda i matskålen och sedan på mig som om de försöker säga "hur dumma tror du att vi är?"

Vad är rätt? Gör jag fel som tvingar mina små monster att äta upp sin mat? Ska jag byta ut maten när de börjar matvägra eller ska jag låta de hållas? Jag vill inte att de sätter i system att vägra äta för att få ny mat, kan bli hemskt dyrt i längden :crazy: Som jag har förstått på dem så verkar de inte trötta på att äta "samma sorts mat" (mjau) utan de verkar bara tycka att maten är "oätbar" om den har stått framme i mer än 1 timme.

Någon som har ett (eller två, kanke tre) gott råd till mig om min sambo i kampen mot finsmakarkatterna? :bump:

Sv: Nu skulle jag vilja ha råd...

Mina katter är ganska lika och jag gör så här:
Skrapar av tallrikarna/matskålarna i vasken och diskar dem. Vips sitter där ett par katter i vasken o äter upp resterna. Funkar klockrent :rofl:

Mina katter åt nästan bara gelen och såsen när de fick burkmat men när jag började som jourhem och det blev mer konkurrens om maten då kunde de äta allting.
Man kan prova att röra om i maten, kanske ge mindre portioner varje gång

Svarar er båda i samma inlägg :)

Hade ju funkat utmärkt att skrapa av allt i vasken om det inte vore för att de inte får vara uppe på bord och bänkar :rofl:

De får inte så stora portioner egentligen utan de äter i små omgångar typ 5 sekunders intervaller och när de har gått en stund så går de bara fram och tittar ner i matskålen. Har även provat att röra om i matskålen men de verkar inte vara så lättlurade =/

Men frågan är fortfarande den om jag gör rätt eller fel? :crazy:

Svarar er båda i samma inlägg :)

Hade ju funkat utmärkt att skrapa av allt i vasken om det inte vore för att de inte får vara uppe på bord och bänkar :rofl:

:o Ok, tänkte inte på det.

Men frågan är fortfarande den om jag gör rätt eller fel? :crazy:

Jag tror inte det finns nåt "rätt eller fel" men det är ju märkligt att maten som gick ner tidigare plötsligt inte duger längre. Huvudsaken man får dem att äta. De kan vara riktigt kinkiga. Har du provat att ha torrt torrfoder stående framme? Så de kan äta när de vill.

Vi hade torrfoder stående framme förr men eftersom Jetsons mage inte smälter maten som han borde utan spyr upp maten efter ett antal timmar för att de har svält i magen så slutade vi med det. För hans skull så sväller vi torrfodret.

Jag får väl helt enkelt acceptera att de iaf äter när de blir för hungriga till slut =) känns ju bra att jag inte gör fel i alla fall :idea:

Senast ändrad:

Äter katterna så gör de, äter de inte så behöver det väl troligen inte maten. Låt de äta som de vill. Håll koll så att de inte magrar eller liknande men dalta inte med dem, säger jag. ;) Visst kan man prova andra sorter, men det får inte gå till överdrift. Katter är intelligenta djur och vet hur man manipulerar oss människor. :cool:

Mina katter har fri tillgång. Jag har koll på hur mycket som går åt på 1-2 dgr så att jag ser om det blir ngn förändring i deras matvanor. Men i övrigt får de äta eller inte äta som de vill. Duger det inte får de se till att skaffa sig mat på egen hand. Jag har dock provat vilka foder de föredrar och ger dem det som de verkar tycka om och som samtidigt rekomenderas och verkar bra.

Mina katter kan också skrika ibland utan anledning och blir jätteglada när man går till foderhinken som om de inte fått mat på flera dar trotts att det står fulla skålar framme. De testar och ser om de kan få ngt annat ibland när de varit hos ngn granne och fått blötmat, skinka eller nåt annat mer spännande. ;)

Ta reda på att inget är fel, i övrigt tycker jag inte att man ska oroa sig. De svälter inte ihjäl.

Ge dem fri tillgång på torrfoder och prova om de vill ha blötfoder de gånger de brukar få det. Vill de inte ha och du får slänga det flera dgr i rad, sluta ge dem blötmat så ofta. Varför bjuda på ngt som de ändå inte vill ha? Låt dem äta torrfodret och gör blötmaten till ngt lite extra sen istället. De måste inte ha blötmat. Mina katter får det som delikatess lite då och då istället för godis av olika slag. De uppskattar mer att få avnjuta en god måltid än att få tugga små godisbitar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka