nu ska vi se

Ford Mondeo som dragbil och nyköpt Reko boogie-01.Fungerar super och hästarna springer numera på trailern!!!

Jag skrev fel, det är ju en Gaupen jag har! :p Men jag tror det är samma som Vv, har bara annat namn här i Norge?

Vi har 3 dragbilar.

Mercedes HGV från 1986 den får dra 1400kg på B-kort och 1500kg på BE.
Den är helt underbar att dra med i alla möjliga väglag.
Det bästa är den automatiska nivåregleringen i bak som alltid håller bilen vågrätt.

En Audi 80 Avant 2.6E (på Svenska en Audi-kombi med V6:a) från 1995.
Den får dra 1490kg på B-kort och 1650kg på BE.
Jag har ingen aning om hur den är att dra med, kroken är ny och jag har bara haft cykelhållare på den.

Och så den 3:dje dragbilen.
En VW Caravelle Syncro från 1987 (på svenska En 4-hjulsdriven minibuss med plats för 8).
Den får dra 990kg på B-kort och 2000kg på BE.
Den är helt underbar, drar under litern till vardags och 1,1liter med släp och full buss.
Och den kommer ALLTID fram i ALLA lägen.

Sedan så har vi 2 släp.
Ett Trane 1500kg enaxlat från 1996.
Funkar alltid lätt och behändigt och får lasta 820kg.

Ett Valeryd från 1967.
Det har isolerat aluminiumskåp och väger 1200 och får lasta 690kg.
Det är litet och specialanpassat till små ponnyer.
Tyvärr så har det körförbud p.g.a. att de elektriska bromsarna inte fungerade vid besiktningen.
Men att det inte fungerade kan ju bero på att bilen inte hade någon sladd med el kopplad till stiftet för ström i kontakten.
Eller på att reläet hade brunnit.
Min sambo är en hejare på el, så det är nog snart lagat.

Vi har båda BE-körkort.

Jag har en Audi A4 1.8 -96 (Turbolös!). Den suger att dra trailer med, nästa gång blir det fyrhjulsdrift och lite mera effekt under huven! Audin får dra 1400 kg med B-kort.

Har även en Vento -93 som egentligen inte får dra min trailer men har det varit kris någongång så har jag faktiskt skitit i det. :angel: Den får bara dra 1250 kg.

Transporten är en Star Rubin -95. Den väger 1350 kg och jag får lasta 650 kg. Den är enkelaxlad och efter många om och men ska den säljas och en boggie ska införskaffas.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 311
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Monifa
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 248
Senast: piggis_83
·
Utrustning Med tanke på att jag drar släp ytterst sällan (dragmöjligheten ska i princip endast finnas där utifall att det händer en olycka) och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 995
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025