Såhär är det:
BILTILLVERKAREN bestämmer vad bilen MAXIMALT får dra. Där kan de ta hänsyn till motorstyrka. Det finns bilar som är "nedtypade" av biltillverkaren. De har bestämt att bilen max får dra XXX kg trots att den utan problem kan dra mer. Kompisens Volvo 850 har t ex sämre motor än hennes Audi, men Audi har ändå bestämt att den modellen får dra minre än Volvon. Trots att vikter etc är jämlika och Audin har en bättre motor.
Vad bilen får dra på B-kort bestäms av en enda sak: Bilens tjänstevikt! Dvs vad bilen väger inklusive förare men utan last. Man får på B-kort dra lika mycket som bilens tjänstevikt.
Enda gången billtillverkaren har med vad bilen får dra på B-kort att göra är om de satt en lägre maximal släpvagnsvikt än tjänstevikten. Det har jag dock aldrig hört talas om.
Så, vad bilen har för motor har INGENTING med vad bilen FÅR dra på B-kort att göra. Det styrs av tjänstevikten.
Vad bilen MAXIMALT får dra (dvs på E-kort) bestämmer biltillverkarna själva. Och där kan de bestämma att två likadana bilar men med olika motorer ska få dra olika för biltillverkaren anser att man inte ska släpa runt på tung last med klen motor. Vilket de har en poäng i, det är ju en klar fördel om motorn hyfsat klarar av det hela.
Och det ÄR inte roligt när man i sega uppförsbackar sackar mer och mer och tillslut är i 40 km i timmen. De andra trafikanterna tycker definitivt inte det är kul (och över backkrön vill man helst inte ligga på vägrenen med transport. Iaf inte under skördetid *s*).
Men, B-kortsvikten styrs av tjänstevikten och ingenting annat.